تاریخ: ۱۹ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۵۳
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۲۴۳۹۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نفع بورس از کاهش نرخ بهره بین بانکی

‌می‌متالز - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: کاهش نرخ بهره بین بانکی می‌تواند مقدمات خروج پول به سمت بازار‌های راکد از جمله بورس را فراهم کند.

به گزارش می‌متالز، محسن عباسی با اشاره به این که نرخ بهره بین بانکی از ۲۱.۱۱ به ۲۰.۸۵ رسیده و احتمالا در هفته‌های آتی ۲۰ درصد و کمتر را هم لمس خواهد کرد، گفت: این اتفاق می‌تواند مقدمات خروج پول به سمت بازار‌های راکد از جمله بورس را فراهم کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این خبر خوبی برای بورس است و کم کم اثراتش را در این بازار نشان خواهد داد، اما عملا سرمایه‌گذاری خارجی و ورود مستقیم (و غیرمستقیم) سرمایه به کشور را شاهد نیستیم.

وی با بیان این که صادرات و واردات ما هم بسیار ناچیز است و برای گذران نیاز‌های وارداتی مصرف می‌شود، اذعان داشت: بنابراین پولی با منشا خارجی وجود ندارد که صرف سرمایه‌گذاری و رشد و توسعه شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که از منظر داخلی نیز سازوکار درستی برای توسعه دیده نشده است، تصریح کرد: تا سال‌ها بانک‌ها بزرگترین ابزار تامین مالی کشور بودند و سپرده‌ها در بانک‌ها رسوب می‌کرد، و بانک‌ها هم عمدتا این پول‌ها را با فساد فراوان صرف توسعه شرکت‌های خود و سرمایه‌گذاری در ملک و ساختمان می‌کردند. این در حالی است که سیستم دولتی هم نتوانست از این منابع و منابع فروش نفت برای رشد کشور استفاده کند.

وی ادامه داد: اخیرا هم دولت خودش جای بانک‌ها را گرفته و با کاهش سقف نرخ سود معاف از مالیات سپرده‌های بانکی، مشغول اوراق فروشی و هزینه‌کرد آن برای امور جاری است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس، کانال و ابزار درست هدایت نقدینگی به بخش‌های مولد و کنترل تورم است، اما در عمل می‌بینیم که فعلا برنامه جدی برای آن تدارک دیده نشده است و رشد بورس فقط از منظر تورمی اتفاق می‌افتد و نه به خاطر هدایت برنامه‌ریزی شده برای رشد اقتصادی.

وی افزود: از سال آینده هم سود بانکی افراد حقوقی مشمول مالیات می‌شود و احتمالا بخش زیادی از این پول راهی اوراق شده و بانک‌ها با بحران شدید نقدینگی روبرو خواهند شد. از طرفی سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس هم در سال آینده آزاد شده است.

عباسی اضافه کرد: این اتفاق اگرچه خبر به ظاهر رخداد خوبی برای بورس است، اما دقت کنید که ممکن است بانک‌ها برای جبران کمبود نقدینگی، فروش سهام در بورس را مدنظر قرار دهند؛ بنابراین این قانون مانند یک شمشیر دولبه است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اصولا وقتی سرمایه‌گذاری جدیدی در اقتصاد صورت نگیرد شاهد گردش نقدینگی در بازار‌های مختلف و صعود و نزول‌های سیکل مانند در دوره‌های مختلف هستیم. حال به دلیل وجود تورم که مانند یک "سوپرعامل رشدی" در نمودار‌ها عمل می‌کند همواره شاهد رشد قیمت‌ها هستیم.

وی گفت: کاری که در حال حاضر آن را سرمایه‌گذاری می‌نامیم در حقیقت جا به جایی نقدینگی از یک بازار به بازار دیگر برای جبران تورم احتمالی است و عملا می‌بینیم که سود‌های بدست آمده قدرت خرید کمی دارند. در واقع ما بر روی یک تردمیل در حال دویدن هستیم!

عباسی با اشاره به این که حالا که نرخ سود بانکی کاهش یافته مقدمات ورود پول به سایر بازار‌ها فراهم شده و حجم فروش اوراق دولتی افزایش خواهد یافت، اذعان داشت: قطعا بورس به این اتفاق واکنش مثبتی خواهد داشت و بخشی از نقدینگی را جذب خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده