تاریخ: ۲۱ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۱۵
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۲۴۴۷۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آسیب چشمگیر سپرده‌گذاری شرکت‌های بزرگ در بانک ها

می متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اغلب بانک‌ها برای جلب مشتری و خلاف آیین‌نامه بانک مرکزی به سپرده‌های کوتاه مدت سودهای کلان پرداخت کردند که در نتیجه آن آسیب‌ زیادی به اقتصاد کشور وارد شد.

به گزارش می‌متالز، مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: شرکت‌های فعال در بورس از شفافیت مالی خوبی برخوردار هستند.

وی بیان کرد: در این ۱۰ سال اخیر میزان سرمایه‌گذاری نسبت به میزان استهلاک کمتر بوده است و هر زمان میزان سرمایه‌گذاری در صنایع جدید کمتر از استهلاک باشد، زنگ خطر جدی برای هر کشوری محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به دلایل منفی بودن میزان سرمایه‌گذاری نسبت به استهلاک گفت: بیشتر شرکت‌های سودده سرمایه خود را به صورت کوتاه‌ مدت و بلند مدت با توجه به بهره بالای بانکی در بانک‌ها سپرده‌گذاری کردند به عبارتی حدود ۱۵ درصد از سود این شرکت‌ها سود حاصل از بهره بانک‌ها است.

طاهری تصریح کرد: اغلب بانک‌ها برای جلب مشتری و خلاف آیین‌نامه بانک مرکزی به سپرده‌های کوتاه مدت سود‌های کلان پرداخت کردند که در نتیجه آن آسیب زیادی به اقتصاد کشور وارد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در ۲۰ کشور برتر اقتصادی به غیر از عربستان هیچ کشوری برای سود سپرده‌های بانکی معافیت مالیاتی ندارد.

تعداد بازدید : 0

وی بیان کرد: در بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده است که شرکت‌های حقوقی که در بانک‌ها سپرده دارند در صورتی که از این محل کسب سود کنند، معافیت مالیاتی این شرکت‌ها برداشته می‌شود.

تعداد بازدید : 0

محمد مهدی رئیس‌زاده، مشاور عالی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه طبق مصوبات شورای عالی پول و اعتبار میزان سود سپرده در سال ۱۵ درصد است، گفت: در شرایط تحریم تمام شرکت‎‌ها به‌ ویژه واحد‌های تولیدی برای آنکه پشتوانه تولید داشته باشند و تولیدشان مستمر باشد، مجبورند سرمایه در گردش قابل توجهی را همواره به عنوان پشتیبان در سیستم بانکی سپرده‌گذاری کنند.

وی تأکید کرد: بر مبنای همین سپرده‌هاست که سیستم بانکی به صنایع کوچک و متوسط تسهیلات ارائه می‌دهد و اگر کاری کنیم که این منابع از سپرده‌های بانک‌ها خارج شود به بخش دیگری از اقتصاد لطمه زده‌ایم.

تعداد بازدید : 0

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

عناوین برگزیده