تاریخ: ۲۱ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۵۸
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۲۴۴۵۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
طاهری:

بخش قابل توجهی از سود سالانه برترین شرکت‌های کشور از سپرده‌های بانکی است

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: سپرده‌های بانکی ۶۳ شرکت تولید کالا و خدمات به اندازه مجموع سرمایه بیش از نیمی از شرکت‌های فعال در بازار بورس تهران است.

به گزارش می‌متالز، مصطفی طاهری، در یادداشتی با بیان اینکه برترین شرکت‌های کشور بخش قابل توجهی از سود سالیانه خود را از سپرده‌های بانکی به دست می‌آورند، نوشت: سپرده‌های بانکی ۶۳ شرکت تولید کالا و خدمات به اندازه مجموع سرمایه بیش از نیمی از شرکت‌های فعال در بازار بورس تهران است.

متن یادداشت به شرح ذیل است.

بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده، ۶۳ شرکت تولید کالا و خدمات که در رتبه‌بندی بهترین شرکت‌های ایران در سال‌های اخیر قرار دارند، چیزی حدود ۹۲ هزار میلیاردتومان سپرده بانکی در قالب سپرده‌گذاری کوتاه و بلندمدت بانکی دارند.

این میزان از سپرده بانکی به اندازه مجموع سرمایه بیش از نیمی از شرکت‌های فعال در بازار بورس تهران است. رکود پول در حساب‌های بانکی اگر از سوی اشخاص حقیقی باشد که شروع کسب‌وکار برای آن‌ها مشکل بوده، چندان تعجبی ندارد، اما وقتی برترین شرکت‌ها و بنگاه‌های کشور که باید انواع و اقسامی از سرمایه‌گذاری‌های جدید، راه‌اندازی خط تولید و... را در دستورکار خود قرار دهند، چشم انتظار سود سپرده‌های بانکی خود نشسته اند، باعث شگفتی است.

براساس نرخ میانگین سود سپرده‌ها میتوان برآورد کرد که شرکت‌های مورد بررسی در یک سال اخیر بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان سود سپرده از سیستم بانکی دریافت کرده‌اند. ابهام اینجاست که این رقم بالغ بر ۱۵ درصد از مجموع سود این شرکت‌ها بوده است. فکرش را کنید که برترین شرکت‌های کشور بخش قابل توجهی از سود سالیانه خود را از سود سپرده‌های بانکی به دست میآورند.

در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای اولین‌بار معافیت مالیاتی شرکت‌های حقوقی از سود سپرده‌های بانکی لغو شده است، که قطعا تاثیرات گسترده بر ادامه وضع سپرده‌های این شرکت‌ها دارد.

بسیاری بر این باورند که سپرده‌گذاری پول در بانک‌ها درنهایت منجر به پرداخت اعتبارات از سوی بانک‌ها شده و مجددا پول به عرصه تولید و تامین مالی برمیگردد، اما این موضوع نه‌تن‌ها با کارکرد جدید نظام بانکی در خلق پول که اصلا بر پایه سپرده‌ها نبوده، در تضاد است بلکه با آمار‌های تامین مالی از سوی سیستم بانکی نیز همخوانی ندارد.

براساس آمار‌های بانک مرکزی عمده اعتبارات بانکی در جهت سرمایه در گردش بنگاه‌ها پرداخت شده و خبری از خط تولید جدید، سرمایه‌گذاری جدید، خرید تکنولوژی، افزایش ظرفیت انسانی و... در کار نیست. برآورد‌ها نشان می‌دهد از کل سپرده‌های بانکی کشور حدود ۴۰ درصد آن برای اشخاص حقوقی است.

مصطفی طاهری نماینده مردم شریف زنجان و طارم

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده