تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۳۰
بازدید: ۲۷۷
کد خبر: ۲۴۳۸۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مسیر رشد بازار سرمایه از راه برجام

‌می‌متالز - با توجه به کاهش نرخ بهره بین بانکی به زیر ۲۱ درصد و اخبار خوبی که از حمایت‌های دولت در مصوبات حمایتی از بازار سرمایه به گوش می‌رسد، بازار تمایل چندانی به اصلاح ندارد.

به گزارش می‌متالز، به نظر می‌آید بازار تمایل چندانی به اصلاح ندارد و منتظر بهانه‌ای برای رشد است که در این بین اخبار برجامی می‌تواند همان عامل تحرک در تعیین مسیر حرکتی بازار باشد.

مهرزاد جهانی، مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک رفاه گفت: بازار امروز در حالی کار خود را آغاز کرد که تقاضا در برخی گروه‌ها بر عرضه غلبه داشت و شاخص در محدوده‌های مثبت قرار داشت که در ادامه و از اواسط بازار با برتری فروشندگان به محدوده‌های منفی رسید و به کار خود پایان داد.

وی افزود: در روز جاری صنایع منتفع از برجام (همان بانک و خودرو) تحت تاثیر اخبار غیررسمی روز خوبی را سپری کردند و صادرات محور‌ها هم با انتشار شایعاتی مبنی بر آزادسازی بخشی از منابع ارزی ایران به محدوده‌های قرمز رنگ متمایل شدند.

جهانی بیان کرد: فضای مبهم ناشی از مذاکرات و بودجه همچنان بر پیکره بازار سایه انداخته و موجب کاهش ارزش معاملات در روز‌های اخیر شده است. شاخص کل در پایان بازار با افت ۷۵۱ واحدی به ارتفاع ۱،۳۶۲،۳۴۴ واحدی رسید که در این بین نماد‌های خودرو، وبملت و وبصادر بیشترین تاثیر مثبت و از سویی دیگر نماد‌های فارس، فولاد و نوری بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات خرد در روز جاری حدود ۲۸۰۰ میلیارد تومان بوده است و شاهد خروج نقدینگی ۲۸۰ میلیارد تومانی اشخاص حقیقی از بازار طی روز جاری بودیم.

مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک رفاه عنوان کرد: بانکی‌ها به همراه خودرویی‌ها سردمداران بازار امروز بودند؛ به طوری که حجم معاملاتشان با رشد نسبت به روز‌های اخیر همراه بود و چندین بار با افزایش تقاضا به صف خرید رسیدند؛ گرچه صف خرید‌های مورد اشاره سنگین نبود و به سرعت عرضه شدند، اما سماجت خریداران نیز امیدوارکننده بود.

به گفته وی، در گروه خودرویی نماد خودرو لیدر گروه است و مابقی نماد‌های گروه نیز تحت رهبری خودرو حرکت می‌کنند. همچنین به نظر می‌رسد فردا نیز تقاضا برای این صنعت وجود داشته باشد و عرضه‌های بیشتری را در مقابله با خریداران شاهد باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بانکی‌ها به لیدری وبصادر معاملات روان و سبزی را پشت سر گذاشتند و تا اواخر بازار نیز با وجود چلنج با فروشندگان پا پس نکشیدند. این گروه نیز در معاملات فردا می‌تواند در مرکز توجه فعالان بازار باشد و سهامداران خود را راضی نگهدارد.

جهانی بیان داشت: از پالایشی‌ها انتظار معاملات بهتری را در روز آتی داریم که شبندر می‌تواند کلیت این گروه را هدایت کند. هلدینگ‌ها همچنان به دید سرمایه‌گذاری بلندمدت کم ریسک ارزیابی می‌شوند، اما تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز هستند که انتظار خاصی از این گروه با قیمت‌های فعلی ارز نداریم.

وی افزود: پترویی‌ها معاملاتی کم رمق را دنبال می‌کنند. دارویی‌ها یکدست قرمزپوش بودند، ولی از نظر تکنیکالی می‌توانند حرکت رو به بالا هر چند مقطعی را به ثبت برسانند؛ همچنین سیمانی‌ها از پتانسیل خوبی برخوردارند و می‌توانند برای سرمایه‌گذاری جذاب باشند.

مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک رفاه گفت: با جمیع جهات، با توجه به کاهش نرخ بهره بین بانکی به زیر ۲۱ درصد و اخبار خوبی که از حمایت‌های دولت در مصوبات حمایتی از بازار سرمایه به گوش می‌رسد؛ به نظرم بازار تمایل چندانی به اصلاح ندارد و منتظر بهانه‌ای برای رشد است که در این بین اخبار برجامی می‌تواند همان عامل تحرک در تعیین مسیر حرکتی بازار باشد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده