تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۱۸
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۲۴۳۷۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کف و سقف دلار در بازار سرمایه

‌می‌متالز - مدیرعامل سبد گردان ثروت پویا می‌گوید اگر توافق وین حاصل شود در یک دوره کوتاه مدت، قیمت دلار پایین‌تر از ۳۰ هزار تومان و بالاتر از ۲۴ هزار تومان خواهد بود، اما در بلند مدت یک روند صعودی را به دلیل هزینه‌های ارزی در آینده را خواهیم داشت.

به گزارش می‌متالز، مهدی رضایتی مدیرعامل سبد گردان ثروت پویا در خصوص اینکه چرا افزایش نرخ دلار جذابیتی برای بازار سرمایه حاصل نکرده است، عنوان کرد: معمولا به طور تاریخی افزایش قیمت دلار روی قیمت سهام تاثیرگذار بود، اما در برهه اخیر به چند دلیل، هم جهت با یکدیگر حرکت نکرده اند.

وی یادآورشد: سال گذشته بخشی از بازار سهام اورولیو شده بود و سپس اصلاح در قیمت‌های بالا مانع ار حرکت شاخص هم راستای با دلار شد.

مدیرعامل سبدگردان ثروت پویا با اشاره به ناامیدی سهامداران حقیقی و خروج نقدینگی از بازار در پی ریزش بازار سرمایه در سال گذشته، تصریح کرد: در حال حاضر رقیب جدیدی به نام «بازار رمزارزها» داریم که با در اختیار گرفتن سهم از بازار موجب کاهش رونق بازار سهام شده اند.

رضایتی همچنین به افزایش جذابیت بازار‌های فیزیکی مانند مسکن، خودرو و … در پی ریزش بازار سرمایه اشاره و پیش بینی کرد که بازار با دلار پایین‌تر قیمت گذاری شده است.

وی یکی از دلایل این امر را تحمیل ریسک‌های بودجه ۱۴۰۱ و مذاکرات سیاسی عنوان کرد که از جذابیت افزایش نرخ دلار برای بازار سرمایه کاسته است.

این کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که توافق در مذاکرات می‌تواند به صورت کوتاه مدت باعث کاهش نرخ دلار شود، اما توافقی که حاصل می‌شود بهتر از برجام نخواهد بود و هزینه‌های ارزی انباشته شده که برای مثال در سرمایه گذاری گاز، نفت و … اجازه نمی‌دهد که در میان مدت و بلند مدت شاهد کاهش قیمت دلار باشیم.

مدیرعامل سبدگردان ثروت پویا با اظهار به اینکه قیمت فعلی دلار کاذب نیست، بیان داشت: فارغ از ارزش ذاتی دلار، اگر توافق حاصل شود در یک دوره کوتاه مدت، قیمت دلار پایین‌تر از ۳۰ هزار تومان و بالاتر از ۲۴ هزار تومان خواهد بود، اما در بلند مدت روند صعودی را به خاطر هزینه‌های ارزی در آینده را خواهیم داشت.

او عنوان کرد که در سال جاری قیمت ملک همزمان با دلار رشد کرده است و برخی محدودیت‌ها در واردات خودرو سبب غیرمنطقی بودن قیمت‌ها در بازار سرمایه شده است.

وی ادامه داد: این دو بازار فیزیکی چندان جذاب نیستند و بازار سهام فرصت‌های بهتری در خود دارد ضمن اینکه ریسک‌هایی مانند مالیات و نرخ انرژی تا یک سال آینده از سر بازار برداشته خواهد شد.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده