تاریخ: ۱۶ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۵
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۲۴۳۸۲۲
سرویس خبر : انرژی

در انتظار تکلیف برجام

‌می‌متالز - بخش عمده بازار سرمایه کامودیتی محور است و حساسیت زیادی نسبت به قیمت ارز دارد، درصورتی که برجام به سرانجام نرسد ممکن است منجر به التهاب بازار ارز و افزایش نرخ آن شود.

به گزارش می‌متالز، این روز‌ها برجام مساله بسیاری حیاتی برای کشور ما و به‌خصوص بازار سرمایه و اقتصاد است که برطرف شدن یا نشدن، به تعویق افتادن مذاکرات برجام و یا رفع بخشی از تحریم‌ها، تمامی این موارد سناریو‌هایی است که تأثیرات بسزایی بر اقتصاد و بازار سرمایه می‌گذارد.
بخش عمده بازار سرمایه کامودیتی محور است و حساسیت زیادی نسبت به قیمت ارز دارد، درصورتی که برجام به سرانجام نرسد ممکن است منجر به التهاب بازار ارز و افزایش نرخ آن شود. درصورت لغو نشدن تحریم‌ها شرکت‌های بسیار زیادی در بازار سرمایه تأثیر منفی به خود می‌گیرند البته برای بخشی از بازار که تحریم نیستند و صادرات محور هستند افزایش نرخ ارز خوب و سودمند است، اما عمده بازار در وهله اول اگر فرض بر این باشد که مذاکرات طولانی شود، به سرانجام نرسد و یا تحریم‌ها در نتیجه این مذاکرات برداشته نشود، ممکن است واکنش منفی نشان دهند. اما با ثبات اقتصاد و گذشت زمان، بازار خود را با نرخ ارز تطبیق و رشد خود را خواهد داشت؛ بنابراین بازار سرمایه به‌طور جد مذاکرات را زیر نظر دارد و نتیجه آن می‌تواند اثرات بسیار زیادی بر بازار سرمایه داشته باشد.

طبق سخنان اعلام شده، سیاست دولت جدید این است که التهابات و نوسانات را به حداقل برسانند تا شاهد تثبیت در بازار ارز باشیم. درصورت تثبیت، بازار با آرامش بیشتری به کار خود ادامه خواهد داد. به نظر می‌رسد بعید است که همه مدیریت نرخ ارز در اختیار دولت باشد، زیرا مکانیسم عرضه و تقاضا، تحولات بین‌المللی و به سرانجام رسیدن یا نرسیدن برجام، تمامی این اتفاقات می‌تواند منجر به افزایش و یا کاهش تقاضا شود و این ثبات را دچار خدشه کند؛ بنابراین اگر مذاکرات به بن بست برسد و یا طولانی شود، به‌نظر می‌رسد نرخ ارز تحت تأثیر قرار گیرد و حتی ممکن است رشد کمی داشته باشد، در حال حاضر نمی‌شود نرخ تعیین کرد، اما شکست مذاکرات به‌صورت مستقیم بازار ارز را تحت تأثیر قرار می‌دهد، زیرا شکست مذاکرات یعنی لغو نشدن تحریم‌ها و رفع نشدن تحریم‌ها یعنی مشکلات بسیار زیاد برای اقتصاد کشور به‌وجود خواهد آمد.

ابوالقاسم آقادوست - مدیرعامل سبدگردان البرز

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده