تاریخ: ۱۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۵۹
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۲۴۳۴۲۱
سرویس خبر : انرژی

کمک ایران به ونزوئلا برای افزایش صادرات نفت/ نفت ونزوئلا به ایران وارد شد؟

‌می‌متالز - ایران و ونزوئلا در شهریور تایید کردند که به معاوضه نفت سبک با نفت سنگین می‌پردازند. حالا مشخص شده که ونزوئلا با استفاده از نفت ایران صادرات خود را به روزانه یک میلیون بشکه افزایش داده، اما ایران صرفا به فروش نفت سنگین دریایی به مشتریان آسیایی اکتفا کرده است.

به گزارش می‌متالز، ایران و ونزوئلا از اواخر شهریور امسال اقدام به سوآپ نفت کردند. قرار بود ونزوئلا از ایران میعانات گازی و نفت سبک بگیرد و در عوض، نفت سنگین به ایران ارسال کند.

نماینده سابق ایران در اوپک، درباره دریافت محموله‌های ونزوئلا اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: ونزوئلا نفت بسیار سنگینی دارد. آن‌ها می‌توانند با ترکیب میعانات ما با نفت سنگین‌شان نفت قابل قبولی عرضه کنند.

نماینده سابق ایران در اوپک بیان می‌کند: قیمت نفت خام در آسیا پایین‌تر است، اما مشتریان زیادی دارد. آن‌ها هم در مقابل به ما کمک می‌کنند، اما این که دنبال ارزش افزوده بگردیم، معلوم نیست به آن برسیم یا نه.

او ادامه می‌دهد: ما تنها می‌توانیم نفت سنگین ونزوئلا را بفروشیم، زیرا بعید می‌دانم پالایشگاه‌های ما بتوانند از آن نفت سنگین استفاده کنند. نفت ونزوئلا را یا باید با میعانات مخلوط کنیم و بفروشیم یا این که خام بفروشیم.

یک شرکت نفتی دولتی PDVSA در ونزوئلا اعلام کرده تولید نفت در دسامبر از مرز یک میلیون بشکه در روز عبور کرده است.

آمریکا در سال ۲۰۱۹ مانع استفاده ونزوئلا از دلار آمریکا شد. ونزوئلا هم پس از آن مجبور شد سواپ نفتی خود را افزایش دهد.

چرا نفت خام وارد می‌کنیم؟

خطیبی توضیح می‌دهد: در تحریم‌های قبلی که مسوولیت فروش با من بود، می‌دانستم دو برابر تولید، تقاضای نفت خام داریم. چون قیمت این نوع نفت پایین است و مشتریان خوبی در آسیا دارد. در تحریم‌های قبلی همواره دو برابر عرضه نفت سنگین ما، تقاضا وجود داشت.

او می‌افزاید: احتمالا قرار باشد نفت خام ونزوئلا را بفروشیم. چین، هند، کره و برخی کشور‌های دیگر در آسیا، مشتریان نفت خام سنگین هستند. نفت سنگین، به نسبت سنگین بودن آن قیمت پایین‌تری هم دارد و به همین دلیل هم مشتریان زیادی دارد. آن‌ها این نفت را می‌خرند و با نفت خام سبک‌تر مخلوط می‌کنند و ترکیب مورد نظر را به دست می‌آورند.

به نظر می‌رسد، ونزوئلا با استفاده از نفت سبک ایران توانسته صادرات خود را به یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد، اما این طور که به نظر می‌رسد، ایران تنها قرار است نفت خام دریافتی از ونزوئلا را به فروش برساند.

با این حال، خطیبی خاطرنشان می‌کند: چنانچه معامله‌ای سودآور نباشد، کشوری اقدام به انعقاد آن نمی‌کند، اما از جزئیات آن بی‌اطلاعیم.

به جز این و در همان شهریور که رویترز ادعا کرد توافق سواپ میان ونزوئلا و ایران، ناقض تحریم‌هاست، مقامات آمریکایی گفتند فعالیت این دو کشور را بررسی می‌کنند و حالا که مذاکرات برجام در حال برگزاری است، نگرانی از موضع‌گیری طرف غربی درباره سوآپ نفتی بین ایران و ونزوئلا افزایش یافته است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده