تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۵۹
بازدید: ۳۳۲
کد خبر: ۲۴۷۲۱۷
سرویس خبر : انرژی

محموله جدید ایران به ونزوئلا رسید/ کمک ایران به افزایش صادرات ونزوئلا!

‌می‌متالز - ایران ۲ میلیون بشکه میعانات گازی به ونزوئلا ارسال کرده؛ این محموله امروز به مقصد رسیده و در حال تخلیه و تحویل به شرکت ملی نفت ونزوئلا است. سواپ میان ونزوئلا و ایران، از شهریور ماه آغاز شده و ارسال محموله نفت به ونزوئلا هم به همین دلیل است.

به گزارش می‌متالز، نفتکش ایرانی، با ۲ میلیون بشکه میعانات گازی ایران، به ونزوئلا رسیده است. رویترز به نقل از پنج منبع مدعی شده قرارداد سواپ نفت سنگین ونزوئلا با میعانات ایران در شهریور ماه بسته شده است.

این محموله در حالی به مقصد ونزوئلا رسیده است که نماینده پیشین ایران در اوپک، درباره دریافت محموله‌های ونزوئلا اظهار بی‌اطلاعی کرده بود و هنوز هیچ‌یک از منابع رسمی، ورود محوله‌های نفت سنگین ونزوئلا به ایران را تایید نکرده‌اند.

آن طور که کارشناسان نفتی می‌گویند، ونزوئلا از میعانات نفتی ایران برای بهبود کیفیت نفت خام قیرمانند خود استفاده می‌کند. اما نفت خام ونزوئلا برای ایران هیچ ارزش افزوده‌ای ندارد و تنها خاصیت فروش دارد.

محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک گفته بود: ما تنها می‌توانیم نفت سنگین ونزوئلا را بفروشیم، زیرا بعید می‌دانم پالایشگاه‌های ما بتوانند از آن نفت سنگین استفاده کنند. نفت ونزوئلا را یا باید با میعانات مخلوط کنیم و بفروشیم یا این که خام بفروشیم.

البته، نفت خام سنگین در آسیا مشتریان خوبی دارد؛ زیرا قیمت این نوع نفت پایین است.

ونزوئلا صادرات نفت خود را به کمک ایران افزایش داد؟

یک شرکت نفتی دولتی در ونزوئلا اعلام کرده تولید نفت در دسامبر از مرز یک میلیون بشکه در روز عبور کرده است.

بنا بر توافق میان ایران و ونزوئلا، قرار بود ایران به ونزوئلا میعانات نفتی صادر کند و ونزوئلا هم در مقابل، به ایران نفت سنگین دهد، اما ایران و ونزوئلا، هر کدام چه نفعی از این قرارداد می‌برند؟

به نظر می‌رسد افزایش یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ونزوئلا، به کمک ایران انجام شده است. ونزوئلا با استفاده از نفت سبک ایران توانسته صادرات خود را به یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد، اما ایران تنها قرار است نفت خام دریافتی از ونزوئلا را به فروش برساند.

یکی دیگر از دلایل احتمالی تمایل ونزوئلا به دریافت میعانات نفتی ایران، تحریم‌های آمریکاست. آمریکا در سال ۲۰۱۹ مانع استفاده این شرکت از دلار آمریکا شده و شرکت نفت ونزوئلا برای به حداقل رساندن پرداخت‌های نقدی خود سوآپ نفت را افزایش داده است. قرارداد سوآپ میان ایران و ونزوئلا، شش ماهه است، اما می‌تواند تمدید شود.

البته این در حالی است که آمریکا چندین بار اعلام کرده که سواپ میان ونزوئلا و ایران، ناقض تحریم‌هاست و آمریکا جلوی ارسال این محموله‌ها را می‌گیرد، اما فشارها، تا این لحظه هنوز راه به جایی نبرده است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده