تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۲۶
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۲۹۵۶۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس هیات‌مدیره سبدگردان البرز تشریح کرد:

چشم انداز بازارسرمایه در سال آینده

‌می‌متالز - رییس هیات‌مدیره سبدگردان البرز بازدهی بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ را کمتر از انتظار دانست و گفت: بازار در سال ۱۴۰۱ نسبت به بازار‌های موازی، بازدهی مناسبی نداشت و نتوانست انتظارات سرمایه‌گذاران را برآورده کند، اما با مولفه‌های موجود، بازدهی خوب بورس در سال آینده دور از دسترس نیست.

به گزارش می‌متالز، عظیم ثابت، در گفتگو با خبرنگار مدار اقتصادی، عوامل این جاماندگی را توضیح داد و گفت: در ابتدای امسال روند بازار نسبتا مناسب بود، اما در اواخر بهار موضوع عوارض صادراتی حتی برای محصولاتی که با مازاد مصرف داخلی مواجه بودند، مطرح شد که روی فولادی‌ها و برخی صنایع مادر و مهم صادراتی تاثیر منفی گذاشت و روند صعودی بازار را با وقفه مواجه کرد.

وی افزود: قیمت‌گذاری دستوری و قطع برق و گاز صنایع، از عوامل مهم و تاثیرگذار بر روند بازار سرمایه بود که صنایع بورسی را تحت فشار گذاشت و حاشیه سودشان را کاهش داد. موضوع دیگر واگذاری سهام خودروسازان و عرضه محصولات خودرویی در بورس کالا بود. چنانچه، فرآیند واگذاری سهام خودروسازان به دلیل پیچیدگی‌هایی که در بخش سهام تودلی این صنایع وجود دارد، همچنان معلق مانده است.

ثابت، اظهار کرد: این درحالی بود که سرمایه‌گذاران از ابتدای سال، منتظر اجرای واگذاری سهام خودروسازان بودند. همچنین عرضه خودرو در بورس کالا نیز با وقفه‌هایی مواجه شد و در مقاطعی بازار را تحت تاثیر قرار داد.

این تحلیلگر بورس، ادامه داد: برجام هم یکی از مولفه‌های مهمی بود که می‌توانست در صورت اجرا، روند بازار سرمایه را تغییر دهد. همچنین ابهامات بودجه‌ای نیز عامل مهمی برای بازار سرمایه محسوب می‌شود.

به گفته ثابت، رشد نرخ تورم و سیاست دولت در افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم، مولفه مهم دیگری در تغییر روند صعودی بورس بود که بازار را با چالش مواجه کرد و تا حدودی روی بازار سرمایه تاثیر گذاشت.

او افزود: نرخ تورم رسمی در سال جاری، افزایش داشت و بازار سرمایه هنوز از این مولفه بهره نبرده، بنابراین، ارزش دارایی سرمایه‌گذاران مطابق نرخ تورم، حفظ نشده است. به بیانی دیگر، سال ۱۴۰۱، سال خوبی برای بازار سرمایه نبود.

رییس هیات‌مدیره سبدگردان البرز، افزود: نیمه پایانی سال برای بازار سرمایه، کمی بهتر بود و بورس در ماه‌های پایانی با رشد نرخ دلار، صعود خوبی را ثبت کرد. رشد نرخ دلار یکی از آیتم‌های موثر برای صادرکنندگان و هم برای شرکت‌های ریالی است که محصولات‌شان را در بورس عرضه می‌کنند و این موضوع، باعث شد تا شاخص بورس نیز در یکی دو ماه پایانی سال، رشد کند.

مسیر بازار در سال آینده

ثابت ادامه داد: اگر نرخ خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها افزایش نیابد، محرک خوبی برای رشد بورس در سال آینده است. همچنین میزان درآمد صادراتی نفت که به مساله تحریم‌ها و احتمال توافق هسته‌ای ارتباط تنگاتنگی دارد، نقش مهمی در تعیین مسیر بازار سرمایه دارد.

رییس هیات‌مدیره سبدگردان البرز، به رشد تورم انتظاری در سال آینده نیز اشاره کرد و گفت: هرچند رشد نرخ تورم، یکی از محرک‌های رشد بازار سهام است، اما سودآوری شرکت‌ها تنها روی کاغذ اتفاق می‌افتد و رشد اقتصادی را درپی ندارد. دولت باید رویکرد حمایت از صنایع را درپیش بگیرد تا شاهد رشد اقتصادی واقعی صنایع باشیم.

عظیم ثابت در ارزیابی وضعیت بورس طی سال آینده، تصریح کرد: به نظر می‌رسد بازار سرمایه در سال آینده با توجه به محرک‌های رشد و نرخ تورم انتظاری، به مسیر صعودی که در پیش گرفته، ادامه دهد و بازدهی بالاتری را ثبت کند. به صورت سنتی، بازار در بهار شرایط بهتری خواهد داشت و با نزدیک شدن به فصل مجامع و تقسیم سود نقدی، این روند تداوم خواهد یافت. البته موضوع ریسک‌های سیستماتیک را هم باید در نظر گرفت.

وی اظهار کرد: با نرخ کنونی دلار آزاد و مبادله‌ای که حدود ۴۰ هزار تومان است، همچنین انتظارات تورمی در سال آینده، نه‌تن‌ها صنایع دلارمحور بلکه صنایع ریالی هم از این وضعیت منتفع می‌شوند و مستعد رشد هستند. صنایع نیروگاهی و صنایع خودرویی هم، در کنار سایر گروه‌ها، مورد استقبال قرار می‌گیرند.

رییس هیات‌مدیره سبدگردان البرز، ادامه داد: دولت هم باید رویکرد خود را تغییر دهد و قوانین جهانی بازار سرمایه را بپذیرد و از قیمت‌گذاری دستوری پرهیز کند. باید به سمتی برویم که شرکت‌هایی که محصولات‌شان در بورس عرضه می‌شود و یا سهام‌شان در بورس مورد معامله قرار می‌گیرد، از شمول قیمت‌گذاری خارج شوند.

وی تصریح کرد: انتظار فعالان بازار سرمایه از دولت این است که مانع از سفته‌بازی‌هایی شود که منجر به‌ویژه‌خواری و ایجاد رانت می‌شود و قوانین را در راستای منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اجرا کند. دولت باید به مکانیسم عرضه و تقاضا در بازار توجه کند و قیمت‌گذاری دستوری را کنار بگذارد.

منبع: دنیای معدن

عناوین برگزیده