تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۳۲
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۲۶۳۹۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ارز چه بر سر بورس می‌آورد؟

‌می‌متالز - درخصوص فاکتور مهم ارز باتوجه به اینکه اکثر شرکت‌های بورسی صادرات محور هستند و یا قیمت آن‌ها براساس نرخ‌های جهانی تعیین می‌شود، نمی‌توان اثرگذاری روند حرکتی ارز را نادیده گرفت.

به گزارش می‌متالز، با توجه به روند فرسایشی مذاکرات برجام، به نظر این امر تأثیری بر بازار سرمایه ندارد، سال‌هاست که بحث مذاکرات هسته‌ای و کش‌وقوس‌های آن مطرح است، گاهی اوقات در مساله توافقات خیلی بهم نزدیک می‌شدند و برخی مواقع بنا به دلایلی در مذاکرات، خواسته‌هایی که وجود دارد و شرایط جدیدی که ایجاد می‌شود از هم فاصله می‌گیرند، بنابراین درمجموع برجام تأثیر چندانی ندارد و اگر هم داشته باشد بازار آن را پیشخور کرده است.

درخصوص فاکتور مهم ارز باتوجه به اینکه اکثر شرکت‌های بورسی صادرات محور هستند و یا قیمت آن‌ها براساس نرخ‌های جهانی تعیین می‌شود، نمی‌توان اثرگذاری روند حرکتی ارز را نادیده گرفت. در این راستا کاهش و افزایش قیمت دلار می‌تواند چشم‌انداز صادرات شرکت‌ها را تعیین کند و تا حدود زیادی بر روی سود آن‌ها مخصوصا صادراتی‌ها اثرگذار باشد.

در شرایط فعلی که هر روز نقدینگی تولید و بازتولید می‌شود و رشد آن به حدود ۴۰ درصد رسیده و از سوی دیگر انتظارات تورمی که در اثر افزایش نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی ایجاد می‌شود همگی می‌تواند با فاصله‌ا کوتاهی منجر به تحرک بازار شود. به‌طور کلی همیشه در ابتدا ارز گران می‌شود، در کنار آن قیمت کالا‌ها هم افزایش پیدا می‌کند و بعد این افزایش قیمت به بورس می‌رسد، طبیعتا شرکت‌ها هم با نرخ بالاتری می‌فروشند همچنین مساله حذف ارز ۴۲۰۰ و افزایش آن به ۲۵ هزار می‌تواند بر فعالیت‌های بازار اثرگذار باشد.
به‌نظر می‌رسد بازار منتظر نتیجه نهایی اظهار نظر آژانس است و باتوجه به اینکه برگزاری مجامع شرکت‌ها تا یکی، دو ماه آینده ادامه دارد، بازار رشد قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت که حداقل نرخ تورم را پوشش دهد.

عظیم ثابت - رئیس هیأت مدیره سبدگردان البرز

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده