تاریخ: ۰۳ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۶
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۲۶۳۸۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازدهی بازار‌ها از ۲۸ خرداد تا ۲ تیر/ رشد ۳ بازار و افت بورس

‌می‌متالز - بازدهی بازار‌ها در بازه زمانی ۲۸ خرداد تا ۲ تیر نشان می‌دهد که دلار، طلا و سکه با رشد همراه بودند و بورس با افت مواجه شد. سکه بیشترین و دلار صرافی ملی کمترین رشد را داشت.

به گزارش می‌متالز، بازدهی بازار‌ها در بازه زمانی ۲۸ خرداد تا ۲ تیر، نشان می‌دهد که سه بازار رشد داشته‌اند و یک بازار در شیب نزولی قرار گرفت.

قیمت دلار

قیمت دلار در هفته منتهی به سوم تیر، ۱،۰۲ درصد رشد داشت. این رقم برای هفته گذشته، ۲،۰۳ درصد بود.

صرافی ملی، روز پنجشنبه دوم تیر، نرخ فروش دلار را ۲۷ هزار و ۷۲۰ تومان اعلام کرد. این در حالی است که روز پنجشنبه ۲۷ خرداد، تابلو صرافی‌ها رقم ۲۷ هزار و ۴۳۹ تومان را نشان می‌داد.

دلار صرافی ملی در هفته جاری وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد، اما دوباره به سطح ۲۷ هزار تومان بازگشت. در بازار آزاد نیز در این هفته، نوسانات زیادی اتفاق افتاد و دلار به کانال بالاتر رفت و برگشت داشت.

قیمت طلا

بازدهی بازار طلا نیز در هفته منتهی به ۳ تیر ۱۴۰۱، با ۲،۰۴ درصد رشد همراه بود. طلا پس از چند هفته بازدهی مثبت، هفته گذشته با افت ۱،۹۷ درصدی مواجه شد.

قیمت طلا در روز پنجشنبه، یک میلیون و ۴۴۲ هزار و ۸۱۲ تومان اعلام شد. این در حالی است که هر گرم طلا در روز ۲۷ خرداد، در بازار یک میلیون و ۴۱۳ هزار و ۹۵۵ تومان معامله می‌شد.

قیمت سکه

خریداران بازار سکه نیز در هفته جاری رشد قیمت را تجربه کردند. در این بازه زمانی، بازدهی مثبت برای سکه طرح جدید، ۲٫۹۸ درصد بود. سکه در دو هفته نخست خرداد، بیشترین رشد را در میان بازار‌های مالی داشت. برای مثال بازدهی مثبت فلز گران‌بها در هفته دوم خرداد، ۵،۳۷ درصد بود. در هفته سوم، اما ۲،۳۵ درصد افت قیمت را تجربه کرد. هفته گذشته (منتهی به ۲۸ خرداد)، بار دیگر ۱،۰۷ درصد رشد کرد.

قیمت سکه طرح جدید روز پنجشنبه دوم تیر، ۱۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان اعلام شد، این سکه هفته پیش ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت داشت.

قیمت طلا و سکه، در خرداد، نوسانات زیادی داشت. به گونه‌ای که هر دو در طول ماه خرداد، در کانال‌های مختلف جابه‌جا شدند. طلا به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رفت و برگشت. سکه طرح جدید و قدیم نیز به صورت مقطعی، به ترتیب به کانال‌های ۱۶ میلیون و ۱۵ میلیون تومانی وارد شدند. هفته گذشته (منتهی به ۲۸ خرداد) سکه طرح جدید به ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نیز رسید، اما در ادامه به کانال ۱۴ میلیون تومان سقوط کرد.

طلا نیز تا کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی پیش رفت، اما در ادامه روند کاهشی به خود گرفت. در هفته اخیر سکه طرح جدید و طرح قدیم به ترتیب در میانه‌های دو کانال ۱۵ و ۱۴ میلیونی در نوسان بودند.

بازدهی بازار‌ها از ۲۸ خرداد تا ۲ تیر/ رشد ۳ بازار و افت بورس

بورس

اما در وجه دیگری از بازدهی بازار‌ها در بازه زمانی ۲۸ خرداد تا ۲ تیر، شاخص کل بورس بر خلاف هفته گذشته، افت کرد. بازار سرمایه، هفته اخیر را در سطح یک میلیون و ۵۳۳ هزار و ۳۹۳ واحد به پایان رساند.

این در حالی است که شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته، چهارشنبه ۲۶ خرداد، به یک میلیون و ۵۶۴ هزار و ۳۳۳ واحد رسیده بود. این ارقام به معنای افت ۱٫۹۸ درصدی شاخص کل است. بورس در هفته گذشته با رشد ۲،۹۰ درصدی شاخص کل همراه شد. این رقم، بیشترین بازدهی مثبت در میان بازار‌های مالی بود.

سارا فلاح، کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی هفتگی بورس، گفت: هرچند بازدهی بازار در طول بهار مثبت بود و برخی سهم‌های بزرگ و کوچک بازدهی مناسبی داشتند، اما در نهایت شاخص کل بورس بهار ۱۴۰۱ را با بازدهی منفی به پایان رساند. بدین ترتیب این هفته هم مانند هفته‌های گذشته شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم.

سیگنال‌های مؤثر بر بازدهی بازار‌ها

در مدت اخیر بازار‌های مالی، تحت تاثیر مذاکرات وین، صدور قطعنامه شورای حکام و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران قرار داشتند.

دولت پس از ایجاد نوسانات افزایشی در بازار دلار و طلا، تلاش کرد با اقداماتی بازار‌های مالی را کنترل کند. ایجاد محدودیت برای خرید سکه در بورس کالا و جلسات با صرافی‌ها و ایجاد سهولت برای خرید و فروش دلار (ارزپاشی در بازار) از جمله این اقدامات بود.

در این میان، بر اساس اطلاعیه بازار متشکل ارزی، فروش ارز صادرکنندگان به صرافی‌ها با نماد‌های معاملاتی جدید، در بازار متشکل ارزی راه‌اندازی شد.

گرچه این اقدامات تا حدودی بازار را کنترل کرد، اما دلار بازار آزاد دوباره از روز چهارشنبه تا میانه‌های روز پنجشنبه وارد کانال بالاتر شد. برخی فعالان بازار، عدم تزریق ارز به بازار از سوی بانک مرکزی را عامل این وضعیت می‌دانند. البته در پایان شب گذشته دلار در بازار آزاد بار دیگر به کانال پایین‌تر بازگشت.

نگاهی به روند مذاکرات وین

مذاکرات هسته‌ای در ماه پایانی سال گذشته متوقف شد. دو طرف تاکید دارند بخش زیادی از توافقات انجام شده، اما چند مورد اساسی و مهم باقی مانده است. تا چندی پیش مقامات مختلف در کشور‌های طرف مذاکره معتقد بودند که توافق در دسترس است. اما حالا برخی مقامات به‌ویژه در آمریکا نسبت به این موضوع تردید‌هایی را مطرح کرده‌اند. مقامات ایرانی نیز بی‌تصمیمی در آمریکا را عامل وقفه در مذاکرات می‌دانند.


در این میان، دیروز منابع غربی ادعا کردند که سه فروند قایق تندرو متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به کشتی‌های آمریکایی نزدیک شده‌اند. واشینگتن‌پست به نقل از مقامات آمریکایی در گزارشی مدعی شد که سه فروند قایق تندرو متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دو کشتی آمریکایی «یو اس اس سیروکو» و «یو اس اس اس اس چوکتا کانتی» نزدیک شده‌اند.

جوزف بوچینو، سخنگوی فرماندهی مرکزی ایالات متحده، در این ارتباط ادعا کرد: اقدامات نیروی دریایی ایران با استاندارد‌های بین‌المللی رفتار حرفه‌ای یا ایمنی دریانوردی مطابقت نداشت و خطر اشتباه محاسباتی و برخورد را افزایش داد. 

البته سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، برای دیدار و گفتگو با مقامات ایرانی به کشور سفر کرده بود. کارشناسان، هدف از این سفر را کاهش تنش‌ها و یافتن راهی برای ازسرگیری مذاکرات وین می‌دانند.

لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال هم به نقل از منابع آگاه تائید کرد که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هفته آینده برای گفتگو درباره احیای برجام به ایران سفر می‌کند. (چند ثانیه).

شام کاری «مورا»، «بورل» و «مالی» بر سر برجام

در این میان، انریکه مورا، معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در توییتی با انتشار تصویری، از شام کاری با حضور جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا، و راب مالی، فرستاده ویژه ایالات متحده در موضوع ایران، در بروکسل خبر داد.

مورا، موضوع این دیدار را گفتگوی عمیق درباره برجام و چشم‌انداز‌های منطقه‌ای در خاورمیانه توصیف کرد.

برای توافق خوب آماده هستیم

اخیرا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، درباره مذاکرات احیای برجام گفت: سیاست یک بام و دو هوای واشینگتن سال‌هاست برای همه روشن است. دولت آمریکا با بی‌اعتمادی جامعه جهانی نسبت به خود را افزایش داده است. ما به همین دلیل باید با دقت بیشتری مراقب منافع و حقوق مردم ایران باشیم.

او در نشست خبری خود افزود: ما همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می‌کنیم و این قطار به‌رغم تمام بدعهدی‌های آمریکا از ریل خود خارج نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: امیدواریم طرف آمریکایی هر چه زودتر به مسیری که نتیجه آن امضای توافق است، برگردد. برای رسیدن به توافق خوب و قوی آماده هستیم.

او همچنین گفت: بدهی وزارت برق عراق به وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک TBI وصول شد.

قانونگذاران کنگره، توافق با ایران را «بعید» می‌دانند

از سوی دیگر، طبق گزارش یک رسانه مطرح آمریکایی، قانون‌گذاران کنگره می‌گویند که توافق هسته‌ای جدید با ایران مساله‌ای «بعید» است.

در حالی که اقدامات غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه ایران و نقض تعهداتش در برجام ادامه دارد، وبگاه «هیل» با استناد به نظر برخی قانون‌گذاران ارشد کنگره، توافق جدید هسته‌ای با ایران را امری «بعید» خواند.

هیل که تمرکز اصلی آن خبر‌های مربوط به شاخه قانونگذاری آمریکا (مجلس نمایندگان و مجلس سنا) است، بامداد روز دوشنبه (به وقت تهران) گزارشی با این عنوان منتشر کرد: «قانونگذاران (کنگره) می‌گویند توافق جدید هسته‌ای ایران، بعید است».

در گزارش این وبگاه آمریکایی ادعا شد: سناتور‌های هر دو حزب که اخیرا توسط مقامات ارشد دولت بایدن در جریان مذاکرات با ایران قرار گرفته‌اند، می‌گویند که تردید دارند تهران با هرگونه توافق جدیدی برای محدود کردن توسعه سلاح‌های هسته‌ای موافقت کند.

سایه میراث شوم ترامپ بر مذاکرات وین

روز گذشته نیز، نیویورک‌تایمز از سنگینی میراث شوم ترامپ بر مذاکرات وین نوشت. این روزنامه آمریکایی آنچه پیش‌روی دولت بایدن در صورت شکست احتمالی مذاکرات وین قرار دارد را دوراهی ناخوشایند خوانده و میراث ترامپ را عامل اصلی وضعیت کنونی ذکر کرده است. 

 شرکت‌های تجاری انگلیس مشتاق همکاری با ایران هستند، اما بانک‌های انگلیسی از ترس تحریم‌های آمریکا همکاری نمی‌کنند. این شرکت‌ها به امید احیای روابط تجاری با ایران، چشم به نتیجه مذاکرات وین دوخته‌اند.

صدور قطعنامه شورای حکام و اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران بر بازدهی بازار‌ها در هفته‌های اخیر اثر گذاشته است. دولت تلاش می‌کند با اقداماتی بازار‌ها را کنترل کند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده