تاریخ: ۰۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۰۵
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۶۳۵۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صنایع بانکی بورس رشد می‌کنند؟

‌می‌متالز - شاخص کل بورس در فصل بهار روند صعودی داشت، اما گروه بانکی نتوانست رشد چندانی داشته باشد. با وجود این، کارشناسان عقیده دارند که در فصل تابستان گروه بانکی روند خوبی را پشت سر می‌گذارد.

به گزارش می‌متالز، شاخص کل بورس با شروع سال ۱۴۰۱، روند نسبتا صعودی به خود گرفت و از سطح یک میلیون و ۳۷۰ هزار واحد در اولین روز کاری فصل بهار به تراز یک میلیون و ۵۳۹ واحد در پایان این فصل رسید و رشد ۱۲٫۳ درصدی را ثبت کرد.

با وجود رشد شاخص گروه بانکی وضعیت چندان خوبی نداشت و سهامداران نتوانستند از این صنعت سود خوبی ببرند.

در حال حاضر صنایع بانکی به واسطه افزایش نرخ تسعیر ارز، تورم و برجام می‌توانند روند‌رو به بالایی داشته باشند. یعنی اگر در فصل تابستان یکی از این مولفه‌ها به صورت قدرتمند در بازار سرمایه وجود داشته باشد، می‌توان انتظار رشد شاخص این صنعت را داشت.

آمار‌های اقتصادی نشان می‌دهد که تورم کشور روند افزایشی دارد. در نتیجه می‌توان تورم را به عنوان یک سیگنال دائمی برای رشد بازار سرمایه خصوصا نماد‌های بانکی دانست.

از سوی دیگر وضعیت برجام مشخص نیست و با توافق در مذاکرات برجام بازار سرمایه روند خوب و متعادلی را پشت سر خواهد گذاشت. اما اگر مذاکرات به توافق ختم نشود می‌توان انتظار رشد تسعیر ارز و جهش گروه بانکی را داشت.


به طور کلی صنعت بانک به واسطه سیگنال‌های موجود می‌تواند روند افزایشی به خود بگیرد. البته نباید دخالت‌های دولتی را نادیده گرفت. دخالت مسئولان می‌تواند روند کلی معاملات را تغییر دهد و به نوعی معکوس کند.

کدام صنعت بورس رشد می‌کند؟

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه گفت: امسال برخلاف سال‌های قبل بانک‌های بزرگ مجامع خود را در خرداد برگزار کردند. همچنین این بانک‌ها با رشد نسبت کفایت سرمایه که شاخص ارزیابی عملکرد و پوشش ریسک بانکی است عملکرد مثبتی را ثبت کردند.

وی تصریح کرد: گزینه نرخ تسعیر ارز که به تورم و برجام گره خورده است، در صورتی که برجامی در کار نباشد همچنان عامل رشد درآمد‌های بانکی می‌شود!

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده