تاریخ: ۱۳ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۳۱
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۲۶۵۴۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد بازار سرمایه از چه زمانی آغاز می‌شود؟

‌می‌متالز - با وجود آنکه معمولا تورم، رشد بازار‌های مالی از جمله بازار سرمایه را به همراه دارد؛ بازار سرمایه، اما در چند ماه اخیر واکنش چندانی به تورم افسارگسیخته نداشته است.

به گزارش می‌متالز، با وجود آنکه معمولا تورم، رشد بازار‌های مالی از جمله بازار سرمایه را به همراه دارد؛ بازار سرمایه، اما در چند ماه اخیر واکنش چندانی به تورم افسارگسیخته نداشته است.

آلبرت بغزیان، اقتصاددان در این خصوص بیان کرد: قبل از هر توضیحی، بد نیست بدانیم چرا تورم باید بازار سرمایه را متاثر کند. به هر حال در شرایط تورمی، نرخ فروش محصولات شرکت‌های فعال در بازار سرمایه نیز افزایش یافته و بعضا سودآوری شرکت‌ها نیز (به لحاظ ریالی) رشد می‌کند؛ بنابراین می‌توان گفت تورم منجر به رشد سودآوری شرکت‌های بورسی خواهد شد.

وی افزود: نکته اینجاست که اشخاصی که بازار سرمایه را مدیریت می‌کنند، توزیع سود شرکت‌ها را هم مدیریت می‌کنند. سود تقسیمی شرکت‌ها معمولا با وقفه‌ای طولانی و گا‌ها ماه‌ها بعد از تشکیل مجامع به دست سهامداران می‌رسد و بعید نیست که بخشی از این سود هم در قالب افزایش سرمایه و... توزیع نگردد، با این تفاسیر سهامداران عملا نمی‌توانند روی سود تقسیمی حساب چندانی کنند. از سوی دیگر، تورم باعث افزایش ارزش دارایی‌های شرکت‌ها هم خواهد شد و منطقی است که تورم روی قیمت سهام تاثیر مثبت بر جای گذارد. اما اینجا هم مشکل دیگری وجود دارد و آن هم این است که شناوری سهم‌ها پایین بوده و حجم قابل توجهی از سهام شرکت در دست سهامداران عمده است و اگر سهامداران عمده قصد کنترل قیمت‌ها را داشته باشند، بازار رشد معناداری نخواهد کرد.

بغزیان تصریح کرد: از اوایل ریزش بازار سرمایه بار‌ها تکرار کرده ام که آنچه در ۲ سال اخیر بر این بازار گذشت، طبیعی نبوده و دست‌های پنهانی، بازار سرمایه را کنترل می‌کنند. این بازیگران پنهان فعلا عزمی برای رشد بازار سرمایه ندارند و از نوسان قیمت‌ها بهره می‌برند. به همین خاطر است که به رغم منفی بودن روند کلی بازار، هر از چند گاهی شاهد رشد یک سهم و عدم تحرک سایر نماد‌های آن گروه هستیم.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده