تاریخ: ۱۳ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۳۱
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۲۴۳۴۳۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

چشم‌انداز تولید آهن تا پایان سال

‌می‌متالز - روز گذشته قیمت آهن آلات در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد و نوسان چشمگیری در بازار آهن مشاهده نشد.

به گزارش می‌متالز، روز گذشته قیمت آهن آلات در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد و نوسان چشمگیری در بازار آهن مشاهده نشد، اگرچه برخی مبادی قیمت‌ها را کاهش و برخی نیز به طور محدودی افزایش داشتند، اما به طور کلی تغییر قابل ملاحظه‌ای رخ نداد.

بازار ارز که همچنان درگیر نوسانات سینوسی است و در یک بازه قیمتی محدود در رفت و برگشت است، روز گذشته مجددا عقبگرد کرده و در بازار آزاد به قیمت ۲۹ هزار و ۵۳۰ تومان به فروش رسید.

با توجه به توقف قیمت روز اهن الات در روز گذشته مقاطع طویل نیز از این اوضاع بی‌نصیب نماندند و قیمت روز میلگرد نیز در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد، اما به طور میانگین حدود ۵۰ الی ۲۰۰ تومان نوسانات جزئی کاهشی و افزایشی نیز مشاهده شد.

در قیمت روزانه نبشی و ناودانی ایرانی نیز ثبات کلی حاکم بود و تنها شاهد کاهش ۱۵۰ تومانی قیمت این محصول در یک شرکت بودیم، قیمت تیراهن نیز دارای نوسانات متعددی بود به طوری که در بخش کیلوفروشی برخی مبادی فروش تغییر قیمت نداشتند و برخی نیز ۱۵۰ تومان قیمت‌ها را افزایش دادند، در بخش شاخه‌فروشی نیز اکثر قیمت‌ها ثابت بود، ولی افزایش ۱۰ هزار تومانی نیز مشاهده شد.

به تبعیت از جو غالب بازار آهن قیمت پروفیل و انواع لوله نیز در عمده مبادی فروش ثابت و بدون تغییر بود و تنها یک شرکت کاهش ۱۰۰ تومانی داشت. قیمت ورق سیاه، گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز مانند سایر محصولات فولادی عمدتا ثابت و بدون تغییر بودند.

براساس گزارش‌ها ادامه مذاکرات وین مروز درحالی از سر گرفته می‌شود که به دلیل تعطیلات سال نو میلادی متوقف شده بود، به طور کلی برآورد‌ها از روند برگزاری نشست برجام مثبت ارزیابی می‌شود. همچنین باتوجه به اخبار موجود که مبین پیشرفت محسوس مذاکرات است می‌توان به آینده آن خوشبین بود اگرچه همچنان نمی‌توان نظر قطعی در این زمینه داد، اما گویا مذاکره‌کنندگان ایرانی نیز با جدیت به دنبال حصول توافق و رفع تحریم‌ها هستند. در هر صورت باید مانند بازار‌های مالی منتظر نتایج مذاکرات بمانیم.

همچنین گزارش‌ها از تالار صنعتی نیز بیانگر عرضه مواد اولیه در روز گذشته بود، براساس این آمار قیمت آهن اسفنجی در مقایسه آخرین عرضه در بورس کالا کاهش یک درصدی داشت که یقینا این روند کاهشی در تعیین قیمت شمش و سایر مقاطع فولادی اثرگذار است.

کاهش تولید سالانه فولاد

صنایع تولیدکننده در ابتدای سال با تعیین اهداف سالانه خود را ملزم به اجرای برنامه‌ریزی‌ها می‌دانند تا در پایان سال به این اهداف دست پیدا کنند، اما گاهی با بروز برخی چالش‌ها و موانع تولیدکنندگان از اجرای برنامه‌ها بازمی‌مانند و به اهداف مورد نظر نمی‌رسند.

از جمله این موانع که در سالجاری تولیدکنندگان با آن روبه‌رو شدند قطعی گاز و برق بود که ضرر‌های زیادی را به صنعت تولید تحمیل کرد.

در همین زمینه وحید یعقوبی مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد: برنامه سالجاری با هدف افزایش ۴ میلیون تنی تولید فولاد تدوین شده بود، ولی به دلیل چالش‌های پیش رو مانند کمبود انرژی، نه تنها هدف مورد نظر که تولید ۳۴ میلیون تنی بود، تاکنون محقق نشده است و به نظر می‌رسد در دو ماه باقی مانده تا پایان سال نیز این امر اتفاق نیفتد.

بلکه با این اوصاف در مقایسه با سال گذشته ما افت تولید نیز خواهیم داشت، یعنی اگر تولید سال گذشته را ۲۶ میلیون تن در نظر بگیریم از هدف تعیین شده باز مانده و صنایع فولادی ۸ میلیون تن از آن میزان عقب خواهند ماند.

وی در ادامه تصریح کرد: برای دستیابی به این اهداف دولت موظف به اصلاح و تأمین زیرساخت‌ها از جمله تأمین سوخت و انرژی مورد نیاز صنایع فولادی است، زیرا طبق آمار موجود به دلیل کمبود انرژی در سالجاری نه تنها از افزایش تولید بازماندیم بلکه عقبگرد نیز داشته‌ایم که این آسیب‌ها ممکن است قابل جبران نباشد.

در همین زمینه کسری غفوری مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان نیز اظهار کرد: تبعاتی که قطعی گاز فولادی‌ها در پی دارد تنها مختص به این واحد‌ها نیست بلکه علاوه‌بر کل زنجیره فولاد، اقتصاد کشور را نیز دچار آسیب می‌کند و با تعطیلی این واحد‌ها اشتغال کشور نیز به مخاطره می‌افتد.

در شرایطی که صادرات نفت کشور مورد تحریم است، توجه به صادرات غیرنفتی از جمله صادرات فولاد بسیار حائز اهمیت است و تاحدودی بازار ارز را نیز از آشفتگی حفظ می‌کند، اما آنطور که به نظر می‌رسد در سال‌های آتی نیز قطعی گاز ادامه خواهد داشت، به همین جهت ارائه راهکار‌های کارشناسی و عملی در جهت بهبود شرایط فعلی بسیار ضروری می‌نماید.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده