تاریخ: ۱۹ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۵۰
بازدید: ۳۴۶
کد خبر: ۲۴۳۹۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

علت کاهش قیمت دلار/ عوامل کاهشی در بازار ارز کدامند؟

‌می‌متالز - قیمت دلار از هفته گذشته بیش از ۱۵۰۰ تومان کاهش قیمت داشته است. سیگنال‌های مثبت از مذاکرات و برخی از فعالیت‌های فعالان بازار موجب کاهش قیمت دلار شد.

به گزارش می‌متالز، قیمت دلار در بازار چند روز گذشته روند کاهشی ثبت کرده است. قیمت دلار در جریان معاملات چند روز گذشته روند نوسانی، اما کاهشی را ثبت کرده است.

دور جدیدی از مذاکرات که از هفته گذشته آغاز شد یکی از دلایلی بود که فعالیت و خرید فروش در بازار دلار را کاهش داد.

کم‌تر شدن کاهش خرید و فروش دلار در بازار در کنار برخی از سیگنال‌های مثبت از مذاکرات دلایلی بود که قیمت دلار را کاهش داد.

بازار ارز تهران همچنان در تصرف اخبار برجام است و معامله گران اخبار مذاکرات هسته‌ای را دنبال می‌کنند. دیروز مذاکره کننده ارشد کشورمان برای ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک در چارچوب گفتگو‌هایی که با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد وارد هتل کوبورگ وین شد.

جلسات روسای هیات‌های مذاکره کننده و کارشناسان در روز‌های اخیر شتاب تندی گرفته است و روند گفتگو‌ها رو به جلو، اما محتاطانه و گام به گام پیش می‌رود. امروز دهمین روز از مذاکرات جریان دارد و هیات‌ها همچنان برای دست‌یابی به توافق نهایی تلاش می‌کنند.

آزادسازی منابع دلاری

احتمال آزاد‌سازی منابع دلاری بلوکه شده ایران توسط کشور‌های کره و عراق در کنار سخنان رئیس کل بانک مرکزی در راستای سیاست‌های تقویتی بازار برای ماه‌های آتی، همگی خبر از افزایش میزان عرضه دلار در بازار ارز ایران می‌دهد و به نظر کارشناسان این خود می‌تواند دلیل مهمی برای کاهش قیمت دلار در هفته‌های اخیر باشد.

اما سوالی که وجود دارد این است که کاهش قیمت دلار ادامه دارد؟

تحلیلگران و معامله‌گران جواب مشخصی برای این سوال ندارند و قیمت دلار وابسته به روند مذاکرات وین دارد. چنانچه اخبار مثبت مذاکرات ادامه داشته باشد، بعید است که قیمت دلار مجددا افزایش پیدا کند.

چون روند مذاکرات، معاملات ارز در بازار آزاد را متوقف کرده است. بسیاری از معامله‌گران نه خریدار دلارند و نه فروشنده آن. آن‌ها فعلا در حال رصد بازار و اخبار دقیق مذاکرات هستند تا ببینند سیگنال‌هایی که از وین مخابره می‌شود مثبت است یا منفی.

برای همین گفته می‌شود در صورت تدوام اخبار مثبت، احتمال کاهش قیمت دلار وجود دارد. اما مشخص است که بازار ارز کاملا محتاط شده و قیمت دلار گام به گام ارزان می‌شود

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده