تاریخ: ۱۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۵۵
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۲۴۳۸۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
شنبه روز مهم بازار ارز در ایران

تغییر معادلات در بازار ارز/ آزادسازی پول‌های بلوکه شده نزدیک است؟

‌می‌متالز - سفر معاون وزیر امور خارجه کره‌جنوبی به وین با ریزش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی و بازار آزاد همراه شد.

به گزارش می‌متالز، قیمت دلار در بازار آزاد از عصر دیروز روندی کاهشی را آغاز کرد و هر دلار آمریکا با کاهش چهارصد تومانی وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد.

بازگشایی بازار آزاد، اما همراه با ریزش قابل توجه قیمت‌ها در بازار ارز بود به طوری که دلار با کاهش نزدیک به هزار تومان در بازار آزاد به کانال ۲۸ هزار تومان ورود کرد و برخی کارشناسان و دست‌اندرکاران معتقدند ریزش قیمت دلار امروز تداوم دارد، اما به واسطه تعطیلی روز پنجشنبه و جمعه، شنبه روز مهمی برای بازار ارز تلقی خواهد شد.

بسیاری دلیل ریزش قیمت ارز در بازار را سفر معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی به وین می‌دانند. گفته می‌شود محور مذاکرات این مقام بلندپایه کره‌ای در وین، آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در این کشور است.

کره‌جنوبی به استناد تحریم‌های امریکا از آزادسازی بدهی خود بابت خرید میعانات گازی از سال ۲۰۱۸ خودداری کرده است. ایران در دوره تصدی دولت روحانی بار‌ها مذاکراتی را با مقامات کره‌ای و سایر کشور‌های بدهکار به ایران پیش برد، اما در نهایت چراغ سبز امریکا برای تادیه بدهی کره جنوبی و سایر شرکایش به ایران روشن نشد.میزان بدهی کره‌جنوبی به ایران به ۷ تا ۹ میلیارد دلار اعلام شده است.

تغییر معادلات در بازار ارز/ آزادسازی پول‌های بلوکه شده نزدیک است؟

توافق نزدیک است؟

برخی تحلیلگران مساله سفر معاون وزیر امور خارجه کره‌جنوبی به وین را فراتر از مساله تادیه بدهی‌ها می‌دانند و این گونه نتیجه‌گیری می‌کنند که این اقدام در راستای دستیابی به توافق جدید است.

پیش از این امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز اعلام کرده بود پیش شرط ایران برای دستیابی به توافق ازادسازی منابع بلوکه شده ایران است.

کره‌ جنوبی و عراق دو کشوری هستند که بیشترین میزان بدهی را به ایران دارا هستند. بدهی عراق نیز بین ۵ تا ۶ میلیارد دلار اعلام شده است.

ماجرای ناتوانی عراق در تادیه بدهی ایران به عقیده برخی سبب کاهش میزان صادرات از ایران به عراق شده است. شاید از این روست که عراق مذاکراتی را برای تامین انرژی مورد نیاز خود با عربستان داشته است. از سوی دیگر قرارداد‌هایی میان عراق و توتال با هدف بهره‌برداری از طرح‌های بزرگ انرژی به امضا رسیده است. در این شرایط سیگنال‌های رسیده از بغداد نیز دلالت بر آن دارد که این کشور آماده تادیه بدهی خود به ایران می‌شود.

در شرایطی که همه نگاه‌ها خیره به وین است و حضور معاون وزیر امور خارجه کره در وین نیز زیر ذره‌بین رسانه‌ها قرار گرفته است، خبر‌های مثبتی از بغداد به گوش می‌رسد. سخنگوی وزارت برق عراق گفته است: وزارت برق عراق آمادگی خود را برای پرداخت همه طلب ایران اعلام کرده است و به زودی به صندوق اعتباری بانک تجارت عراق واریز می‌شود.

احمد موسی گفت: وزارت دارایی عراق باید این بدهی را به ایران پرداخت کند؛ از این رو از این وزارتخانه می‌خواهیم طلب ایران را پرداخت کند، زیرا کاهش واردات گاز از ایران بر سیستم برق تاثیر می‌گذارد.

موسی اشاره کرد که به دلیل کمبود سوخت، نیروگاه‌هایی داریم که از کار افتاده است. اکثر نیروگاه‌ها آماده فعالیت است، اما به دلیل کمبود گاز فعالیت آن متوقف شده است.

سخنگوی وزارت برق عراق تصریح کرد که بارزترین مشکل این است که واردات گاز از ۵۰ میلیون به ۸ میلیون و نیم مترمکعب کاهش یافته است. پیش از این دولت سیزدهم در اعلامی کلی و بدون ذکر جزییات، از آزادسازی سه و نیم میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران خبر داده است.
با این حال هنوز منشا این پول روشن نیست.

منبع: خبر آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده