تاریخ: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۴۲
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۲۳۶۰۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۳.۵میلیارد دلار از کدام کشور آزاد شده است؟

‌می‌متالز - اخیرا خبر رسیده که ۳.۵میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران آزاد شده، اما علاوه بر مشخص نبودن کشور آزادکننده، هنوز مسئولان واکنشی نسبت به صحت و سقم این خبر نشان نداده‌اند.

به گزارش می‌متالز، اخیرا خبر رسیده که ۳.۵میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران آزاد شده، اما علاوه بر مشخص نبودن کشور آزادکننده، هنوز مسوولان واکنشی نسبت به صحت و سقم این خبر نشان نداده‌اند؛ در این رابطه روسای اتاق مشترک ایران و کره، ایران و عراق و همچنین ایران و چین اعلام کرده‌اند که این مبلغ از سه کشور مذکور آزاد نشده است.

با اعمال تحریم‌های آمریکا و فشار به سایر کشور‌ها برای قطع تجارت با ایران و همچنین عدم امکان نقل‌وانتقلات بانکی، درآمد‌های نفتی امکان بازگشت نداشت و حجم هنگفتی از منابع ارزی در برخی کشور‌ها بلوکه شد. تا کنون رقم‌های مختلفی درمورد مجموع دارایی‌های مسدود شده ایران که گفته می‌شود شامل اسکناس، املاک و مستغلات است، اعلام شده، اما هنوز میزان دقیق این منبع مشخص نیست؛ پایگاه خبری حجم کل دارایی‌های خارجی بلوکه‌شده ایران را ۱۰۰میلیارد دلار برآورد کرده و برخی مسوولان هم رقم‌هایی بین ۴۰ تا ۷۰میلیارد دلار اعلام کرده‌اند و در این بین عدد ۱۲۰میلیارد دلار هم دیده شده است.

بر اساس آخرین آمار غیررسمی، تقریبا یک میلیارد و ۹۷۳میلیون دلار از دارایی‌های ایران در ایالات متحده، ۷میلیارد در کره جنوبی، ۶میلیارد در عراق، ۲۰میلیارد در چین، ۱.۵میلیارد در ژاپن و ۱.۶میلیارد دلار هم در لوکزامبورگ بلوکه شده است.

حالا یکی از اعضای تیم رسانه‌ای دولت به تازگی اعلام کرده که بیش از ۳.۵میلیارد دلار از منابع مسدودی کشور آزاد شده و در حال ورود به چرخه تجاری کشور است؛ درحالیکه هنوز زمان ورود این منبع به چرخه اقتصادی، کشور آزاد‌کننده و نحوه آزادسازی این مبلغ در شرایط تحریمی مشخص نشده، اما صرف خبر "آزادسازی ۳.۵میلیارد دلار" طی دو روز گذشته بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشته و توجه فعالان بازار ارز را هم به خود جلب کرده است.

البته از آنجا که طی چند ماه گذشته بار‌ها برخی مسئولان وعده آزادسازی دارایی‌های ایران از برخی کشور‌ها را داده‌اند و رایزنی‌هایی هم در این راستا صورت گرفته، اما خبر رسمی مبنی بر ورود دلار‌های بلوکه شده به کشور نشده، برخی اظهار می‌کنند که ادعای آزادسازی ۳.۵میلیارد دلار هم صحت ندارد.

بی‌اعتنایی مسوولان به یک خبر جنجالی

اما به‌رغم سرو‌صدای زیادی که این خبر به پا کرد، هنوز بعد از گذشت دو روز هیچ یک از مقامات بانک‌مرکزی به عنوان متولی اصلی این موضوع نسبت به این خبر واکنش نشان نداده و آن را تایید یا رد نکرده‌اند.

هرچند گفتنی است روز گذشته قمری وفا، مدیرکل اداره روابط عمومی بانک مرکزی در توییتی از خبر‌های خوب ارزی در آستانه ۱۰۰روزگی دولت خبر داده و نوشته: روند تامین ارز تجاری به صورت روان در جریان است. گفته می‌شود بخشی از این یک میلیارد دلار تخصیص یافته به واردات کالا‌های اساسی از محل منابعی است که به تازگی در دسترس بانک مرکزی قرار گرفته است.

حالا فارغ از شایعه یا واقعیت این خبر، هنوز مشخص نیست این دارایی از کدام کشور آزاد شده؛ حالا در گفت‌وگویی که با روسای اتاق بازرگانی مشترک ایران و کره، ایران و عراق و رییس اتاق ایران و چین هم داشته، این مقامات مسوول اظهار کرده‌اند که مبلغ ادعا شده از کشور‌های مذکور آزاد نشده است.

در این راستا یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با خبرنگار اقتصاد‌آنلاین اظهار کرد: ۳.۵میلیارد دلاری که خبر رسیده در حال ورود به چرخه اقتصادی است، از محل دارایی‌های بلوکه شده ایران در عراق نبوده و احتمالا از کره جنوبی آزاد شده است.

اما حسین تنهایی، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی این ادعا را رد کرد گفت: حجم مبادلات ایران و کره بسیار محدود بوده و عمده تجارت با این کشور مربوط به واردات است.

این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: با تحریم‌هایی که آمریکا اعمال کرده، فقط شرکت‌های کوچک و متوسط کره آن هم به صورت غیر رسمی با ما کار می‌کنند و شرکت‌های بزرگ ارتباطی با تجار ایرانی ندارند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی تصریح کرد: حجم مبادلات دو کشور کمتر از ۱۵۰میلیون دلار است و ۳.۵میلیارد دلار پولی که ادعا می‌شود آزاد شده از محل دارایی‌هایی ایران در کره جنوبی نیست.

مجیدرضا حریری، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین هم در این رابطه اعلام کرد: این خبر باید به صورت رسمی تایید یا تکذیب شود و از آنجا که هیچ مسئولی در این باره توضیح نداده نمی‌توان به چنین ادعایی استناد کرد؛ اما حتی درصورتی که خبر صحت داشته باشد، منبع آزاد شده از کشور چین نبوده است.

حالا با توجه به مشخص شدن عدم آزاد‌سازی این مبلغ از سه کشور کره جنوبی، عراق و چین، تا زمانی که صحت و سقم این خبر و جزییات آن از سوی مرجع رسمی تایید یا رد شود، اقتصاد‌آنلاین از طریق روسای مشترک اتاق‌های بازرگانی سایر کشور‌ها پیگیر این مساله خواهد بود. اگرچه به دلیل اهمیت این خبر، لازم است بانک‌مرکزی فورا درمورد جزییات این مساله و علت انتشار آن از سوی یک منبع غیر‌رسمی پاسخ دهد.

منبع: اخبار اتاق ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده