تاریخ: ۱۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۵۳
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۲۴۳۴۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

احتمال آزادسازی منابع بلوکه ایران در کره‌جنوبی و عراق

‌می‌متالز - اخبار منتشر شده حاکی از آن دارد که منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق به‌زودی آزاد می‌شود.

به گزارش می‌متالز، سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرده که وزارت برق این کشور آماده پرداخت همه طلب ایران است و به‌زودی آن را به صندوق اعتباری بانک تجارت عراق واریز می‌کند.

همچنین مطابق اخبار منتشر شده از مقر مذاکرات، روز گذشته «چوی جونگ کان» مقام ارشد کره‌جنوبی برای رایزنی درباره دارایی‌های بلوکه شده ایران در این کشور عازم وین پایتخت اتریش شد.

روز دوشنبه خبرگزاری کره‌ای «یونهاپ» خبری مبنی بر سفر معاون وزیر امور خارجه این کشور به وین برای حل مساله دارایی‌های مسدود شده ایران در کره‌جنوبی منتشر کرد.

بدهی کره‌جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در حدود هفت میلیارد دلار برآورد می‌شود که از سال ۲۰۱۸ و به بهانه تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرداخت نشده است.

کارشناسان بازار ارز از دو جنبه مختلف این خبر را بررسی کردند؛ در نگاه نخست با آزادسازی این بدهی و تزریق آن توسط دولت به بازار ارز، میزان عرضه بالاتر می‌رود که این امر می‌تواند در کاهش قیمت نرخ ارز و رسیدن آن به قیمت تعادلی عرضه و تقاضای بازار برای ماه‌های آتی تاثیر بسزایی داشته باشد.

همچنین کارشناسان بر این باورند که حضور این مقام ارشد کره‌ای برای تسویه‌حساب‌های گذشته می‌تواند نشان از پیشرفت‌های قابل توجه در روند مذاکرات و نزدیک‌تر شدن هیات‌های مذاکره‌کننده به حصول توافق جدید باشد که در نتیجه آن بازار با رسیدن این سیگنال مثبت از مقر مذاکرات می‌تواند به روند کاهشی خود ادامه داده و قیمت ارز روز‌های آینده ریزش‌های بیشتری را شاهد باشد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده