تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۵۶
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۲۴۳۷۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضوشورای عالی بورس مطرح کرد؛

اوراق تسویه خزانه در لایحه بودجه؛ تسهیل‌گر عملیات مالی بنگاه‌های تولیدی

‌می‌متالز - بدهی‌های دولت به شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی مشکلات متعددی را در صورت‌های مالی آن‌ها به وجود آورده است.

به گزارش می‌متالز، حمیدرضا دانش کاظمی، عضو شورای‌عالی بورس درباره تهاتر مطالبات شرکت‌های بورسی با دولت، اظهار کرد: تهاتر بنگاه‌ها و واحد‌های تولیدی مندرج در بازار سهام با دولت طی چند سال اخیر صورت می‌پذیرفت به طوری که در دولت گذشته لایحه‌ای را در بند قانون رفع موانع تولیدی برای این امر در نظر گرفته بودند.

او بیان کرد: عمده بدهی دولت مربوط به شرکت‌های تولیدکننده انرژی و شرکت‌های صنعتی در حوزه کشاورزی می‌شود، البته ناگفته نماند که منظور از دولت همان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و وزارت نیرو است.

عضو شورای عالی بورس تاکید کرد: علت عدم تسویه حساب این دو وزارتخانه با شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی مندرج در بازار سرمایه مربوط به بودجه محدود آن‌ها می‌شود.

او تصریح کرد: مساله مذکور سبب شده تا صورت‌های مالی شرکت‌های تولیدی با مشکلاتی مواجه شود، به طوری که مطابق بررسی‌ها اعداد و ارقام مندرج نشان از سودآوری آنان دارد و باید مطابق قانون، مالیات خود را بپردازند. در حالی که چنین امری اتفاق نیفتاده و شرکت‌ها برخلاف واقع با زیان نیز مواجه شده اند.

دانش کاظمی بیان کرد: وزارت اقتصاد و سازمان امور دارایی نیز از آنجا که مبنای خود را برای دریافت مالیات از شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی، صورت‌های مالی آن‌ها قرارداده اند، به همین خاطر شرکت‌های مذکور را ملزم به پرداخت مالیات می‌کنند.

او تصریح کرد: مطابق مستندات بدست آمده از قانون رفع موانع تولید و لوایح مندرج در بودجه سال‌های اخیر، دولت طی یک اقدامی به منظور تسویه بدهی‌های خود با شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی، اوراق تسویه خزانه را در نظر می‌گرفت؛ اما براساس بررسی‌های صورت گرفته و مستندات به دست آمده از بودجه ۱۴۰۱ فعلا ماده‌ای درلایحه برای این امر مهم در نظر گرفته نشده است.

عضو شورای‌عالی بورس تاکید کرد: در حالی که اوراق تسویه خزانه یکی از مسیر‌های اصلی بود که این شرکت‌ها و بنگاه‌ها می‌توانستند بدهی‌های خود را از دولت دریافت کنند و اینکه چرا اکنون ردیفی برای چنین مساله مهمی در بودجه در نظر گرفته نشده دلیل اصلی آن را نمی‌دانم.

دانش کاظمی گفت: اگر این اوراق برای جبران بدهی شرکت‌ها در نظر گرفته نشود، به طور حتم آن‌ها با آسیب جدی مواجه خواهند شد. همان گونه که اکنون بسیاری از شرکت‌های خصوصی از ورود به برخی از صنایع از جمله صنعت برق خودداری کنند، اگر همین رویه تا چند سال آینده ادامه دار باشد، بازار سرمایه به سبب اُفت ارزش بسیاری از سهم‌ها به سبب سودآوری کم با مشکل مواجه خواهد شد.

او در پایان درخصوص میزان اثرگذاری اوراق تسویه خزانه بر سوددهی شرکت‌ها، اظهار کرد: این امر به طور غیرمستقیم بر روند سوددهی شرکت‌ها اثر می‌گذارد، زیرا شرکت‌ها با دریافت مطالبات خود از دولت می‌توانند با توسعه زیرساخت‌ها و تامین نیاز‌های نیروی انسانی سطح تولید خود را ارتقا بخشند و محصولات با کیفیت‌تری را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده