تاریخ: ۱۴ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۲۶
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۲۴۳۶۹۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فولادسازان از افزایش قیمت سنگ آهن متضرر نمی‌شوند/ در حق سهامداران سایر حلقه‌های زنجیره فولاد اجحاف می‌شود

‌می‌متالز - کارشناس ارشد بازار سرمایه اعتقاد دارد اینکه فولادسازان انتظار داشته باشند فقط فروش محصولات میانی فولادی به قیمتی نزدیک به نرخ جهانی انجام شود، معقول نیست و این اتفاق اجحاف در حق سهامداران سایر حلقه‌های زنجیره فولاد و مصرف کننده است.

عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کاملاً معقول است

به گزارش می‌متالز، با ورود تنها بخشی از زنجیره فولاد در بورس کالا و کشف قیمت براساس عرضه و تقاضا طی سال‌های گذشته همواره شاهد عدم تعادل در این زنجیره مهم صنعت کشور بودیم. به طوری که فقط بخشی از این زنجیره که عمدتاً فولادسازان را دربر می‌گیرد از منافع فروش محصول با قیمت واقعی برخوردار می‌شدند و سایر حلقه‌های زنجیره با عرضه محصولات خود بر پایه قیمت‌های دستوری، از سود واقعی محروم می‌شدند.

حال قرار است که کل زنجیره فولاد وارد بورس کالا شود و تمام قیمت‌ها نیز بر مبنای عرضه و تقاضا کشف شود، اما همانند گذشته، صدای مخالفت‌ها از سوی برخی از حلقه‌های زنجیره که مواد اولیه را با قیمت‌های دستوری و ارزان دریافت می‌کنند و محصول خود را با نرخ بازار به فروش می‌رسانند، به گوش می‌رسد.

در همین خصوص علیرضا تاج بر، کارشناس ارشد بازار سرمایه از لزوم داشتن دید سیستماتیک در زنجیره فولاد صحبت کرد و افزود تأمین کننده مواد اولیه سال هاست وارد بورس اوراق بهادار شده و سهامدار دارد، پس باید بر همین اساس سود تمام زنجیره مدنظر قرار گیرد.

تاج بر در ادامه افزود: این که فقط فولادسازان که نفوذ بسیار قوی نیز در بخش صنعت کشور دارند، از سود و منافع این زنجیره بهره‌مند شوند، به طور قطع درست نیست.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه تصریح کرد: در یک نگاه کلی و ملی، عرضه کل زنجیره فولاد در بورس و کشف قیمت براساس عرضه و تقاضا کاملاً معقول است.

فولادسازان، سهامدار سنگ آهنی‌ها هستند

به گفته وی، شرکت‌های سنگ آهن سال هاست که وارد بورس اوراق بهادار شده اند و اتفاقاً فولادسازان نیز جزو سهامداران آن هستند و بنابراین، فولادسازان از افزایش قیمت سنگ آهن متضرر نمی‌شوند و در سودآوری آن‌ها نیز تأثیر دارد.

تاج بر در ادامه تأکید کرد: این که قیمت جهانی سنگ آهن مثلا ۱۰۰ دلار باشد و این نرخ با قیمت دستوری در بازار داخل ایران به نصف قیمت فروخته شود به هیچ عنوان صلاح نیست.

وی همچنین اضافه کرد: از سوی دیگر اینکه فقط فروش محصولات میانی فولادی به قیمتی نزدیک به نرخ جهانی انجام شود، معقول نیست و اجحاف در حق سهامداران سایر حلقه‌های زنجیره فولاد و مصرف کننده محسوب می‌شود.

ایجاد انگیزه برای اکتشاف سنگ آهن

تاج بر در ادامه اظهار کرد: نکته دیگری که باید به آن دقت کرد این است که هم اکنون در کشور با کمبود سنگ آهن مواجه هستیم که یک معضل جدی است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در خاتمه بیان کرد: بر همین اساس باید انگیزه‌های لازم را برای اکتشاف و افزایش تولید این ماده اولیه مهم ایجاد کرد و منطقی شدن قیمت سنگ آهن می‌تواند نقش همین کارکرد مورد نیاز را ایفاء کند.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده