تاریخ: ۱۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۰
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۲۴۳۹۲۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش قیمت سنگ آهن در بحبوحه فعالیت‌های معاملاتی

‌می‌متالز - در روز‌های اخیر و در حالی که خبر افزایش تولید فولاد کارخانه‌ها با هدف رشد بهره وری بازار این محصول بسیار مورد توجه قرار گرفته، بازار شاهد رشد قیمت سنگ آهن است. البته، گمان می‌رود در صورت افزایش تقاضا برای میلگرد نیز جو بازار سنگ آهن افزایش قیمت بیشتری را تجربه نماید.

رشد قیمت سنگ آهن دریایی

به گزارش می‌متالز و بر اساس اعلام منابع به Fastmarkets، قیمت سنگ آهن دریایی روز سه شنبه ۴ ژانویه در بحبوحه یک روز معاملاتی فعال در مرکز تجارت سنگ آهن پکن (Corex) و در بنادر چین افزایش یافت.

شاخص سنگ آهن Fastmarkets

بر اساس داده‌های موجود، آهن فاین ۶۲ درصد و آهن فاین ۶۲ درصد کم آلومینا cfr کینگدائو حدود ۱۲۳.۱۲ و ۱۲۴.۵۵ دلار در تن ارزیابی شدند که ۰.۸۶ و ۱.۲۱ دلار افزایش داشتند.

پریمیوم آهن فاین ۵۸ درصد گرید بالا و آهن فاین ۶۵ درصد با مبدأ برزیل cfr کینگدائو، ۹۴.۶۹ و ۱۴۲.۷۰ دلار در هر تن معامله شدند که کاهش ۰.۳۸ دلاری و افزایش ۰.۷۰ دلاری در هر تن را تجربه نمودند.

پریمیوم سنگ معدن لامپ خشک ۶۳ درصد با مبدا استرالیا، cfr کینگدائو نیز ۰.۲۱۰۰ دلار به ازای هر واحد متریک (dmtu) بود که با ۰.۰۱۰۰ دلار در هر dmtu کاهش همراه بود.

فاین آهن مرطوب ۶۲ درصد فوت کینگدائو، ۸۲۱ یوان به ازای هر تن متریک تخمین زده شد که ۶ یوان در هر تن وزن افزایش یافته و این در حالی است که قیمت آهن خشک ۶۲ درصد بنادر چین نیز با افزایش ۰.۹۷ دلاری ۱۱۹.۲۵ دلار در هر تن ارزیابی شد.

درایور‌های کلیدی بازار

یکی از تاجران مستقر در شیامن معتقد است تقاضا برای فاین‌های تخفیف دار استرالیا تا شاخص آهن ۶۲ درصد، مانند فاین‌های منطقه معدنی C و فاین‌های جیمبلبار (JMBF) در روز سه شنبه در میان معامله گران چینی بسیار قائل توجه بود.

تاجر نامبرده در این زمینه خاطر نشان کرد: «حداقل دو تراکنش JMBF در پلت فرم معاملاتی Corex منعقد شد، زیرا این فاین متوسط ​​​​در مقایسه با سایر فاین‌های با گرید متوسط ​​​​به بالا در هر دو بازار دریا و بندر مقرون به صرفه‌تر بود».

یکی از تاجران مستقر در سنگاپور نیز معتقد است که اکثر کارخانه‌ها می‌خواهند بعد از تقریباً نیم سال تولید کم فولاد، بهره‌وری خود را به حداکثر برسانند و برخی از فعالان بازار پیش بینی می‌کنند که دولت چین پس از تعطیلات سال نو چینی، محرک‌های اقتصادی بوجود بیاورد.

این تاجر همچنین اظهار کرد: «بخش املاک نیز مقداری افزایش فروش را نشان داده است، به طوری که اگر تقاضا برای میلگرد افزایش یابد، ممکن است جو بازار سنگ آهن تقویت شود».

قرارداد‌های سنگ آهن

به نقل از متال بولتن، پر معامله‌ترین قرارداد آتی سنگ آهن ماه می‌در بورس کالای دالیان افزایش یافت و روز را با رشد ۱.۳ درصدی نسبت به قیمت پایانی آن ۶۸۰ یوان (۱۰۷ دلار) در هر تن در ۳۱ دسامبر به اتمام رساند.

قرارداد‌های ماهانه سوآپ سنگ آهن در بورس سنگاپور نیز با افزایش همراه بود و تا ساعت ۶ عصر به وقت سنگاپور، پر معامله‌ترین قرارداد فوریه ۰.۲۸ دلار در هر تن در مقایسه با قیمت تسویه روز دوشنبه ۱۲۲.۳۷ دلار در هر تن افزایش یافت.

نقل قول روز

امروز (سه شنبه)، حجم معاملات سنگ آهن در بنادر چین به دلیل فعالیت‌های خرید از خانه‌های بازرگانی که نسبت به قیمت‌های بازار صعودی هستند، با انتظار از سرگیری کارخانه‌ها افزایش یافت.

در همین حال یکی از تاجران از بنادر شاندونگ مدعی است که اکثر کارخانه‌های فولاد، محموله‌ها را بر اساس نیاز تهیه می‌کردند و بنابراین حجم آن معمولاً کم بود.

معاملات و پیشنهادات شنیده شده در بازار

به نقل از منابع آگاه، در بندر واله، مرکز تجارت سنگ آهن پکن (کورکس) یک محموله شامل ۱۷۰،۰۰۰ فاین آهن مخلوط ۶۲ درصد برزیلی به ارزش ۱۲۴.۵۵ دلار در هر تن Cfr چین مربوط به لایکان ۷ تا ۱۶ فوریه را معامله نمود.

علاوه بر این، گروه صنعتی BHP در بستر تجاری کورکس نیز یک محموله ۸۰۰۰۰ تنی شامل آهن فاین ۶۰.۵ درصد جیمبلبار با میانگین دو شاخص آهن ۶۲ درصد به اضافه تخفیف ۲۳.۴۰ دلاری در هر تن، تحویل فوریه معامله شد.

همچنین، این گروه یک محموله ۹۰۰۰۰ تنی از فاین آهن ۶۰.۵ درصد جیمبلبار، با میانگین فوریه دو شاخص آهن ۶۲ درصد به اضافه تخفیف ۲۳.۰۵ دلاری در هر تن، تحویل فوریه را معامله کرد.

در همین حال، در ریو تینتو، مرکز تجارت سنگ آهن پکن (کورکس) محموله‌ای شامل ۱۷۰۰۰۰ تن آهن فاین مخلوط پیلبارا ۶۱ درصد، ارائه شده به قیمت ۱۲۱.۷۰ دلار در هر تن در چین، از ۲۹ ژانویه تا ۷ فوریه نیز معامله شد و البته گروه صنعتی BHP مناقصه‌ای شامل ۹۰۰۰۰ تن آهن فاین ۵۶.۷ درصد مربوط به Yandi و تحویل فوریه انجام داد.

شاخص‌های شرکت کننده در بازار

شاخص Fastmarkets برای سنگ آهن فاین ۶۲% به شرح ذیل است: فاین مخلوط پیلبارا نیومن و مک هر یک به ترتیب ۱۱۸ – ۱۲۳ دلار ۱۲۰.۴۴ – ۱۲۳.۴۰ دلار و ۱۱۳.۹۸ – ۱۱۴.۲۱ دلار در هر تن Cfr چین ارزیابی شد.

همچنین، بر اساس ارزیابی شاخص Fastmarkets برای سنگ آهن فاین ۶۵ درصد مبدأ برزیل سنگ آهن کاراخاس ۱۴۱ – ۱۴۶ دلار در هر تن cfr چین برآورد شد.

قیمت‌های بندری و بورس کالای دالیان

آهن فاین مخلوط بندر پیلبارا در روز سه شنبه در استان شاندونگ و شهر تانگشان ۸۰۰ – ۸۱۰ یوان به ازای هر Wmt معامله شد، در حالی که این میزان در روز جمعه ۷۹۰ – ۸۰۸ یوان بود و همچنین آخرین محدوده معادل ۱۱۶ – ۱۱۸ دلار در هر تن در بازار محموله‌های دریایی است. پر معامله‌ترین قرارداد آتی سنگ آهن در ماه می‌نیز، با قیمت ۶۸۹ یوان (۱۰۸ دلار) در هر تن بسته شد که نسبت به قیمت پایانی روز جمعه ۹ یوان در هر تن افزایش داشت.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده