تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۲۶
بازدید: ۲۹۳
کد خبر: ۲۴۹۴۱۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بیوچار؛ قدم بعدی واله برای کربن‌زدایی

‌می‌متالز - واله (Vale) برای اولین بار از بیوچار (BioChar) در تولید گندله استفاده کرد. بیوچار یک محصول تجدیدپذیر است که از طریق کربن‌سازی زیست توده به دست می‌آید. این آزمایش در کارخانه گندله‌سازی که این شرکت در سائولوئیس در اختیار دارد، انجام شد. در فرآیند سنتی گندله‌سازی، از سوخت‌های فسیلی جامد استفاده می‌شود. در این آزمایش، ۵۷ هزار تن گندله تولید شد که حدود ۲۵ درصد زغال چوب استفاده شده در مسیر تولید آن، منشا گیاهی داشت. این تجربه انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را در این فرآیند ۱۰ درصد کاهش داد. این اولین آزمایش موفقیت‌آمیز مقیاس صنعتی واله بود که انجام شد.

به گزارش می‌متالز، بیوچار توسط یک شرکت در میناس گرایس برزیل عرضه شد که یک محصول درجه یک و دارای گواهینامه خاص برای اهداف فولادسازی است. به گفته مهندس رودریگو بویر، که رهبری این ابتکار را بر عهده داشت، آزمایش دیگری در سائولوئیس با هدف استفاده ۵۰ درصدی از بیوچار انجام خواهد شد. او افزود: «هدف ما در سال ۲۰۲۲ آزمایش امکان‌سنجی فنی افزایش بیشتر سهم استفاده از بیوچار در کوره است». این تجربه همچنین در کارخانه گندله این شرکت در Vargem Grande و Minas Gerais در سال آینده تکرار خواهد شد.
کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای یکی از بزرگترین چالش‌های واله است. امروزه تقریباً ۳۳ درصد از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای شرکت را پیش از معدن و حمل‌ونقل ریلی تشکیل می‌دهد. تست بیوچار بخشی از مجموعه ابتکارات این شرکت است که به هدف کاهش انتشار کربن مستقیم و غیرمستقیم تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۳۳ درصد، مطابق با توافقنامه پاریس، با هدف به صفر رساندن انتشار کربن خالص تا سال ۲۰۵۰ کمک می‌کند.

منبع: انجمن سنگ آهن ایران

عناوین برگزیده