تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۰۹
بازدید: ۲۴۱
کد خبر: ۲۴۷۵۲۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

وعده چین برای سرکوب دلالان سنگ آهن

‌می‌متالز - برنامه ریزان دولت چین نسبت به "نوسانات غیرعادی" در قیمت مواد خام فولادی با وجود پایداری تقاضا و عرضه کلی هشدار دادند.

به گزارش می‌متالز، برنامه ریزان ارشد اقتصادی چین متعهد شده‌اند که پس از افزایش “غیرطبیعی” قیمت‌ها در هفته‌های اخیر، معاملات سوداگرانه سنگ آهن را مهار کرده و بازار داخلی را تثبیت کنند.

سازمان برنامه‌ریزی دولتی، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC)، نسبت به “نوسانات غیرعادی” هشدار داد، زیرا قیمت این ماده اصلی فولادسازی با افزایش تقریباً ۶۰ درصدی از اواسط نوامبر به ۱۳۸ دلار آمریکا در هر تن رسید.

در بیانیه NDRC آمده است: تحلیل دولت نشان داد که تقاضا و عرضه به طور کلی ثابت است و ذخایر داخلی در بالاترین میزان خود در سال‌های اخیر قرار دارد. ما یک عامل سفته‌بازی در افزایش سریع قیمت اخیر پیدا کردیم.

NDRC که برنامه‌های کلان اقتصادی چین را تدوین می‌کند، تاکید کرد که تغییرات قیمت بازار را بررسی می‌کند و با احتکارکنندگان، دلالان و انتشاردهندگان اطلاعات نادرست مقابله خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: «ما اقدامات قدرتمندتر و مؤثرتر را برای تضمین ثبات قیمت‌های سنگ آهن در نظر خواهیم گرفت».

چین بیش از سه‌چهارم سنگ آهن خود را عمدتاً از استرالیا و برزیل وارد می‌کند. این امر آن را در برابر افزایش قیمت آسیب‌پذیر می‌کند. متوسط قیمت واردات سنگ آهن چین در سال گذشته ۱۶۴ دلار آمریکا هر تن بود که نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۵۵٫۳ درصد افزایش داشت.

اداره مواد خام وزارت صنعت و اطلاع‌رسانی چین در این باره اعلام کرد: قیمت سنگ آهن در ماه می‌به رکورد ۲۳۰ دلار در هر تن رسید که به شدت از مبانی عرضه و تقاضا منحرف شده و عملکرد صنعت فولادسازی را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

مقامات چینی به عنوان بخشی از اقدامات برای مهار تورم در سال گذشته، از معامله گران سنگ آهن خواستند تا از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کنند و معاملات آتی را محدود کنند و همچنین شرکت‌های بزرگ جهانی مانند ریوتینتو، بی اچ پی و واله را برای افزایش عرضه تحت فشار قرار دادند.

تولید فولاد خام چین در سال گذشته با ۳ درصد کاهش به ۱٫۰۳ میلیارد تن رسید. شدیدترین سقوط در دسامبر بود، زمانی که تولید سالانه ۶٫۸ درصد کاهش یافت.

این در حالی رخ داد که فولادسازان چینی در سال گذشته سود بالایی را گزارش کردند و از افزایش قیمت جهانی کالا‌ها سود بردند.

۹۳ فولادساز بزرگ این کشور تقریباً ۳۳ درصد در درآمد عملیاتی خود افزایش یافتند و به ۶٫۹۳ تریلیون یوان (۱٫۰۹ تریلیون دلار آمریکا) رساندند که در مجموع سود آن‌ها ۶۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

پکن تلاش کرده است تا اکتشاف داخلی سنگ آهن و استفاده از ضایعات فلزی را برای کاهش وابستگی به واردات ترویج کند.

وزارت صنعت چین در دستورالعمل توسعه بخش فولاد خود در ژانویه ۲۰۲۱، اعلام کرد که نسبت خودکفایی چین برای آهن باید تا سال ۲۰۲۵ به بالای ۴۵ درصد برسد.

در برنامه توسعه مواد خام این شرکت که در دسامبر منتشر شد، آمده است که با افزایش عرضه ضایعات فولادی به بیش از ۳۰ درصد از کل، خودکفایی آهن “به طور قابل توجهی” افزایش می‌یابد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده