تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۰۸
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۲۴۷۱۵۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

حمایت تجار چینی از قیمت سنگ آهن دریایی چین

‌می‌متالز - با توجه به شروع تعطیلات چین از هفته آینده، معامله گران در بازار پیش از تعطیلات فعال بودند و در نتیجه قیمت سنگ آهن دریایی چین افزایش یافت.

قیمت سنگ آهن دریایی چین

به گزارش می‌متالز، قیمت سنگ آهن دریایی چین در روز چهارشنبه ۲۶ ژانویه به افزایش خود ادامه داد. این افزایش قیمت تا حدی تحت تاثیر فعالیت‌های بازگرداندن انبار‌های بازرگانان برای فروش مجدد پس از تعطیلات سال نو قمری قرار گرفت.

عوامل کلیدی موثر بر قیمت سنگ آهن دریایی چین

یک تحلیلگر بازار مستقر در هبی اظهار کرد: افزایش کوتاه مدت قیمت سنگ آهن تا حدی به دلیل علائم مثبت رشد اقتصادی چین و حمایت‌ها در بازار پایین دستی فولاد، مانند بخش زیرساخت مصرف کننده میلگرد فولادی است.

منابع بازار در روز چهارشنبه اعلام کردند که اکثر کارخانه‌های فولاد ذخیره سازی مجدد را به دلیل شروع تعطیلات یک هفته‌ای به پایان رسانده اند. این در حالی است که برخی از معامله گران در خرید محموله‌های سنگ آهن مربوط به ماه مارس یا محموله‌های موجود در بنادر چین برای فروش مجدد آن‌ها پس از تعطیلات فعال بودند که این امر از روند صعودی قیمت‌ها حمایت کرد.

یک منبع معامله گر مستقر در شمال چین اظهار کرد: فعالان بازار در بازار فیزیکی و بازار معاملات آتی سنگ آهن در بورس کالای دالیان در حاشیه ایستادند، زیرا تنها سه روز کاری دیگر برای معاملات وجود داشت.

متال بولتن گزارش داده است بیشترین قرارداد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می‌در بورس کالای دالیان (DCE) در طول جلسه معاملاتی روز چهارشنبه ۲۶ ژانویه افزایش یافت و نسبت به قیمت پایانی روز سه شنبه افزایش ۱.۲ درصدی را تجربه کرده و به ۷۶۶.۵ یوان (۱۲۱ دلار) در هر تن رسید.

منابع خبری گزارش دادند قرارداد‌های swap ماهانه سنگ آهن در بورس سنگاپور (SGX) نیز در معاملات روز چهارشنبه اندکی افزایش یافت.

طبق تحلیل فعالان بازار تا ساعت ۶:۳۸ بعدازظهر روز چهارشنبه به وقت سنگاپور بیشترین معاملات سنگ آهن مربوط به ماه مارس نسبت به روز سه شنبه که برابر ۱۳۷.۲۹ دلار در هر تن بود حدود ۰.۵۶ دلار در هر تن افزایش یافته است.

شاخص‌های سنگ آهن در فست مارکت

ارزیابی فست مارکت برای سنگ آهن دریایی چین به صورت ذیل می‌باشد: قیمت سنگ آهن فاین ۶۲٪ در روز چهارشنبه ۲۶ ژانویه حدود ۱۳۸.۵ دلار در هر تن cfr چینگدائو بود. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل افزایش ۰.۱۱ دلار در هر تن را تجربه کرده است.

همچنین سنگ آهن فاین کم آلومینا ۶۲٪ در روز چهارشنبه حدود ۱۴۶.۳ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل با افزایش ۳.۸۹ دلار در هر تن رو به رو بوده است.

قیمت پرمیوم سنگ آهن ۵۸٪ درجه بالا در تاریخ ۲۶ ژانویه در حدود ۱۱۶.۹۲ دلار در هر تن cfr چینگدائو شنیده شد. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل حدود ۲.۵۵ دلار در هر تن افزایش یافته است.

سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبدا برزیل در روز جمعه در حدود ۱۶۹.۸ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز‌های قبل با کاهش ۱ دلار در هر تن همراه بود.

همچنین در تاریخ ۲۶ ژانویه پرمیوم سنگ آهن لامپ ۶۳٪ با مبدا استرالیا حدود ۰.۳۰۵ دلار در هر تن متریک خشک (dmtu) cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل ثابت بود.

قیمت سنگ آهن فاین ۶۲٪ نیز در روز چهارشنبه حدود ۹۰۹ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب fot چینگدائو بود. باید توجه داشت که این قیمت معادل ۱۳۲.۹۷ دلار به ازای هر تن متریک خشک برای سنگ آهن فاین ۶۲ درصد با مبدا چین می‌باشد. این در حالی است که قیمت اعلام شده نسبت به روز‌های قبل با افزایش ۱۴ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب همراه بوده است.

شنیده‌ها از بازار

یک منبع خریدار مستقر در سنگاپور در مورد سنگ آهن برزیل اظهار کرد: محموله‌های سنگ آهن برزیل در حال حاضر محدود است، بنابراین قیمت برند‌هایی مانند BRBF و IOCJ نسبت به دیگر انواع سنگ آهن قیمت بالایی دارند یا پرمیوم بیشتری به خود اختصاص می‌دهند. این امر تا حد زیادی به دلیل هوای بارانی است که باعث اختلال در تدارکات در برزیل شده است.

معاملات و پیشنهادات شنیده شده در بازار

معامله گران اعلام کردند گروه معدنی Vale در مرکز تجارت سنگ آهن پکن (کورکس)، یک محموله شامل ۱۷۰،۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۲٪ از نوع Brazilian را در روز چهارشنبه با قیمت ۱۴۶.۳ دلار در هر تن cfr چین معامله کرد. زمان تحویل این محموله ۶ تا ۱۵ مارس بوده است.

همچنین گروه صنعتی BHP در بستر تجاری Globalore، حدود ۸۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۵۸ ٪ نوع Yandi را در تاریخ ۲۶ ژانویه با میانگین سنگ آهن فاین ۶۲٪ مربوط به ماه مارس به اضافه یک تخفیف ۱۲.۸ دلاری معامله کرد. زمان تحویل این محموله ۶ تا ۱۵ ماه مارس تعیین شده است.

شاخص‌های فعالان بازار برای انواع مختلف سنگ آهن

قرارداد‌های سنگ آهن فاین ۶۲٪:

برآورد قیمتی انجام شده توسط متال بولتن نشان داد سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend در روز چهارشنبه در محدوده قیمت ۱۳۶.۲۴ تا ۱۳۹ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

برای سنگ آهن فاین نوع نیومن، فعالان بازار گزارش دادند که در تاریخ ۲۶ ژانویه شاخص در حدود قیمت ۱۳۶.۳۴ تا ۱۴۲.۳۱ دلار به ازای هر تن cfr چین شنیده شد.

با توجه به ارزیابی روزانه متال بولتن سنگ آهن فاین نوع Mining Area C در روز چهارشنبه حدود ۱۲۹.۴ تا ۱۳۳.۵۹ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

طبق برآورد‌های قیمتی انجام شده، سنگ آهن فاین نوع Jimblebar در در تاریخ ۲۶ ژانویه حدود ۱۱۱.۷ تا ۱۲۰.۹۳ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

قرارداد‌های سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبداء برزیل:

با توجه به ارزیابی قیمتی انجام شده توسط متال بولتن، سنگ آهن فاین نوع کاراجاس در روز چهارشنبه در محدوده قیمت ۱۶۹ تا ۱۷۱.۳ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

قیمت محموله‌های سنگ آهن در بنادر

تحلیل گران بازار اعلام کردند سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend در تاریخ ۲۶ ژانویه در استان شاندونگ و شهر تانگشان با قیمت ۸۸۵ – ۸۹۰ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب خرید و فروش شد. این در حالی است که در روز سه شنبه این نوع سنگ آهن با قیمت ۸۶۵ – ۸۹۰ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب معامله شد.

متال بولتن گزارش داده است آخرین محدوده معادل برای سنگ آهن فاین در روز چهارشنبه در محدوده ۱۲۹ تا ۱۳۰ دلار در هر تن در بازار دریایی می‌باشد.

بورس کالای دالیان

قرارداد بیشترین معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می‌در تاریخ ۲۶ ژانویه با قیمت ۷۷۶ یوان (۱۲۳ دلار) در هر تن بسته شد. در حالی که ۹.۵ یوان در هر تن نسبت به قیمت بسته شده در روز قبل افزایش داشته است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده