تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۱۷
بازدید: ۲۷۳
کد خبر: ۲۴۹۳۰۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در بحبوحه کاهش شدید قرارداد‌های آتی و سوآپ؛

افت شدید قیمت سنگ آهن دریایی چین رقم خورد

‌می‌متالز - بر اساس اعلام منابع به Fastmarkets، پس از اینکه جو ضعیف بازار موجب سقوط قرارداد‌های آتی سنگ آهن چین و قرارداد‌های سوآپ ماه اول در سنگاپور شد، قیمت سنگ آهن دریایی چین در روز سه شنبه (۱۵ فوریه) به شدت کاهش یافت.

اخبار مهم بازار سنگ آهن

به گزارش می‌متالز، در روز سه شنبه پرمعامله‌ترین قرارداد آتی سنگ آهن ماه می‌در بورس کالای دالیان کاهش زیادی داشت و روز را با ۱۰ درصد کاهش نسبت به قیمت پایانی روز دوشنبه یعنی قیمت ۷۷۶.۵۰ یوان (۱۲۲ دلار) به پایان رساند.

همچنین، قرارداد‌های سوآپ ماهانه سنگ آهن در بورس سنگاپور به شدت کاهش یافت و تا ساعت ۶:۱۵ بعد از ظهر به وقت سنگاپور، پرمعامله‌ترین قرارداد مربوط به ماه مارس ۱۲.۱۱ دلار در هر تن (در مقایسه با قیمت تسویه روز دوشنبه ۱۴۸.۴۱ دلار در هر تن) کاهش یافت.

به نقل از متال بولتن، سقوط بورس کالای دالیان و بورس کالای سنگاپور به احتمال زیاد ناشی از اعلامیه روز سه شنبه کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC) و اداره دولتی برای تنظیم بازار در رابطه با تحقیق در مورد فعالیت‌های سهام سازی و تجارت سنگ آهن شرکت کنندگان عمده در بازار هر دو کشور بوده است.

منابع بازار در این زمینه معتقدند، بازار آتی و بازار فیزیکی می‌تواند بر قیمت سنگ آهن تاثیر بگذارد.

این سومین باری است که دولت چین وارد عمل می‌شود تا به فعالان بازار سنگ آهن یادآوری کند که از انتشار شایعاتی که می‌تواند بر قیمت سنگ آهن در ماه فوریه تأثیر بگذارد، خودداری کنند.

یک منبع کارخانه‌ای از جنوب چین در این زمینه اعلام کرد که قیمت سنگ آهن دریایی هنوز جای زیادی برای کاهش دارد، زیرا قیمت سنگ آهن هنوز بسیار بالاتر از محموله‌های بنادر چین است و تقاضا از کارخانه‌ها محدود است.

یکی از منابع تجاری مستقر در پکن نیز در این باره خاطرنشان کرد: «محدودیت‌های تولید در شمال چین بلافاصله پس از پایان بازی‌های المپیک زمستانی در ۲۰ فوریه کاهش نخواهد یافت، زیرا نشست‌های سیاسی بزرگی در ۴ و ۵ مارس در پکن برگزار می‌شود که ممکن است باعث کاهش تقاضای سنگ آهن در کوتاه مدت شود».

شاخص Fastmarkets برای سنگ آهن

سنگ آهن فاین ۶۲ درصد، Cfr کینگدائو ۱۳۴.۸۸ دلار در هر تن ارزیابی شد که با کاهش ۱۳.۳۲ دلاری همراه بود.

سنگ آهن فاین ۶۲ درصد کم آلومینا و پریمیوم سنگ آهن فاین ۵۸ درصد با گرید بالا، ۱۴۰.۴۶ دلار تا ۱۱۴.۶۱ دلار در هر تن cfr کینگدائو تخمین زده شدند که به ترتیب ۱۳.۴۷ و ۱۳.۰۵ دلار کاهش داشتند.

علاوه بر این، سنگ آهن فاین ۶۵ درصد آهن با مبدا برزیل Cfr کینگدائو با کاهش ۱۳.۶۰ دلاری در هر تن مواجه شد و در نهایت ۱۶۴.۸ دلار معامله شد.

در همین حال، پریمیوم سنگ آهن لامپ ۶۳ درصد با مبدا استرالیا، ۰.۳۵۵۰ دلار به ازای هر تن وزن خشک ارزیابی شد که کاهش ۰.۰۲۵۰ دلاری را تجربه کرد.

سنگ آهن مرطوب فاین ۶۲ درصد، فوب کینگدائو نیز ۸۶۲ یوان به ازای هر تن ارزیابی شد (البته قیمت سنگ آهن خشک ۶۲ درصد در بنادر چین ۱۲۵.۳۵ دلار به ازای هر تن محاسبه گردید) که کاهش ۸۰ یوانی در هر تن را تجربه کرد.

شنیده‌های بازار

“به طور کلی، بازار سنگ آهن به دلیل اعلامیه‌های اخیر صادر شده توسط کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین دچار رکود شده است و برخی تحلیل گران مستقر در شانگ‌های در این زمینه معتقدند، احتمالا قیمت سنگ آهن در کوتاه مدت به دلیل جو راکد بازار کاهش خواهد یافت. ”

معاملات و پیشنهادات بازار

به نقل از متال بولتن، گروه فلزی Fortescue طی مناقصه‌ای ۱۷۰،۰۰۰ تن سنگ آهن لامپ ۵۷.۱ درصد FMG (با قیمت میانگین شاخص آهن ۶۲ درصد در ماه مارس بر اساس فوب استرالیا به اضافه ۱۷ درصد تخفیف) را در laycan در ۱۳ تا ۲۲ مارس معامله کرد.

همچنین، مناقصه دیگری شامل ۱۹۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۴۷.۹۷ درصد Tubarao در واله صورت گرفت.

ارزیابی شاخص Fastmarkets

بر اساس ارزیابی شاخص Fastmarkets برای سنگ آهن فاین ۶۲ درصد فاین مخلوط بندر پیلبارا حدود ۱۳۲.۰۰ – ۱۳۷.۵۰ دلار در هر تن cfr چین، فاین مخلوط برزیل ۱۳۶ – ۱۴۴ دلار در هر تن Cfr چین و فاین نیومن ۱۳۴.۳۵ – ۱۳۷.۳۴ دلار در هر تن Cfr چین برآورد شد.

در همین حال ارزش فاین مک ۱۲۵.۶۳ تا ۱۳۰.۵۳ دلار در هر تن Cfr چین و فاین جیمبلبار ۱۰۸.۱۲ تا ۱۱۶.۸۳ دلار در هر تن Cfr چین تخمین زده شد.

بر اساس ارزیابی شاخص Fastmarkets برای سنگ آهن فاین ۶۵ درصد مبدا برزیل، ارزش سنگ آهن کاراخاس حدود ۱۶۳ – ۱۶۷.۵۰ دلار در هر تن cfr چین برآورد شد.

قیمت‌های بندری / بورس کالای دالیان

سنگ آهن مرطوب فاین مخلوط بندر پیلبارا در روز سه شنبه ۸۴۵ – ۸۵۲ یوان در استان شاندونگ و شهر تانگشان معامله شد، در حالی که این میزان در روز دوشنبه ۹۳۰ – ۹۳۵ یوان به ازای هر وزن است و آخرین محدوده معادل حدود ۱۲۳ – ۱۲۴ دلار در هر تن در بازار بندر است.

پرمعامله‌ترین قرارداد آتی سنگ آهن در ماه می‌با قیمت ۶۹۹ یوان (۱۱۰ دلار) در هر تن بسته شد که ۷۷.۵۰ یوان در هر تن نسبت به قیمت پایانی روز گذشته کاهش داشت.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده