تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۱۸
بازدید: ۴۷۳
کد خبر: ۲۴۳۷۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سهم‌های اسیر در بورس

‌می‌متالز - این که مسیر بازار سرمایه رو به صعود باشد یا رو به نزول، به عوامل مختلفی وابسته است که بازار در انتظار تعیین تکلیف آن‌ها است.

به گزارش می‌متالز، اقدامات مدیریت بازار در جهت فراهم ساختن حذف دامنه نوسان برای سهام دارای بازارگردان و همچنین حذف حجم مبنا برای سهام اسیر در صف‌های خرید و فروش بازار پایه، می‌تواند با تغییر قواعد بازی موجبات افزایش تمایل بازیگران به ایفای نقش در سهام را فراهم آورد.

مهدی رادان، کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر چه در هفته‌ای که گذشت بازار سرمایه کار خود را با افت تقریبا ۲.۵ درصدی شاخص کل نسبت به پایان هفته قبل‌تر به پایان رساند، اما اگر دامنه بررسی خود را کمی گسترده‌تر کرده و به عنوان مثال دوره یک ماهه را مورد ارزیابی قرار دهیم، می‌توانیم چنین ارزیابی کنیم که بازار به نوعی تعادل کوتاه‌مدت دست یافته است.

وی افزود: به عبارت دیگر قیمت اکثریت سهام نه چنان بالاست که مسیر اصلاحی شدید را دنبال کند و نه سرمایه‌گذاران آنقدر به شرایط آینده امید و اعتماد دارند که با تزریق نقدینگی و خرید سهام موجبات رشد کوتاه‌مدت سهام را فراهم آورند؛ البته کم حجم بودن معاملات نشان‌دهنده آن است که بازار در این شرایط تعادلی نخواهد ماند و در انتظار تعیین مسیر به سوی سطح تعادلی دیگری است.

رادان عنوان کرد: این که این مسیر رو به صعود باشد یا رو به نزول به عوامل مختلفی وابسته است که بازار در انتظار تعیین تکلیف آنهاست. مهمترین این عوامل را می‌توان شامل مذاکرات وین و اثر آن بر شرایط اقتصادی و به ویژه بازار ارز، تعیین تکلیف بودجه دولت به ویژه از منظر کسری بودجه، انقباضی یا انبساطی بودن و مجوز‌های مجلس در خصوص نحوه تأمین کسری بودجه، شرایط بازار‌های جهانی از جمله تأثیرات شیوع سویه اومیکرون بر رشد اقتصاد جهانی و همچنین کاهش قیمت گاز طبیعی در اروپا و انعکاس آن در قیمت محصولات پتروشیمی، استمرار کاهش نرخ بهره در بازار بین بانکی و اسناد خزانه و یا معکوس شدن این روند دانست.

به گفته وی، از سوی دیگر اقدامات مدیریت بازار در جهت فراهم ساختن امکان حذف دامنه نوسان برای سهام دارای بازارگردان و همچنین حذف حجم مبنا برای سهام اسیر در صف‌های خرید و فروش بازار پایه نیز می‌تواند با تغییر قواعد بازی موجبات افزایش تمایل بازیگران به ایفای نقش در سهام را فراهم آورد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به مجموعه عوامل اثرگذار بر بازار نمی‌توان انتظار داشت و در این هفته بازار می‌تواند شاهد رخدادی باشد که بتواند روند جدید در جهت مثبت یا منفی شکل دهد و بنابراین هرگونه رشد یا نزول قابل توجهی ممکن است در هفته‌های بعد مسیر عکس را در جهت حفظ تعادل بازار طی کند.

وی افزود: بازار متعادل به سرمایه‌گذاران مسلط بر بازار این امکان را می‌دهد که باوجود عدم تحرک قابل توجه در شاخص کل، با جابجایی سهام و استفاده از روند‌های متفاوت در سهام مختلف بازده قابل قبولی را کسب کنند؛ در عین حالی که نسبت به چینش پرتفوی بلندمدت بر اساس ارزندگی سهام اقدام کنند.

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده