تاریخ: ۰۹ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۵۵
بازدید: ۳۱۰
کد خبر: ۲۴۲۳۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد:

استفاده از صندوق تثبیت بازار سرمایه در مواقع بحرانی

‌می‌متالز - رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه استفاده از صندوق تثبیت بازار سرمایه برای مواقع بحرانی است، گفت: دولت به منظور حمایت از بازار سرمایه، بندی را در خصوص این صندوق در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته است.

به گزارش می متالز، مجید عشقی در گفت وگویی به روند فعلی معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: همیشه در بازار دارایی‌ها به خصوص دارایی‌های مالی صعودهای پرشتاب همراه با سقوط خواهند بود، به گونه‌ای که شاهد بودیم شاخص بورس ناگهان از ۵۰۰ هزار واحد به دومیلیون و ۸۰ هزار واحد رسید.

او گفت: این امر سبب شد تا ارزش تعدادی از شرکت‌ها بسیار بالاتر از حد واقع شوند و بسیاری سهامداران در زمانی که روند صعودی شاخص بورس در اوج قرار گرفته بود به بازار سرمایه ورود و اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کردند.

عشقی افزایش شفافیت از طریق ارائه اطلاعات درست را اقدام لازم برای بازگردان اعتماد سهامداران به این بازار عنوان و اظهار کرد: مشکلات صنایع باید برطرف شود که در این رابطه در حال تشکیل میزهای حمایتی برای صنایع هستیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: همچنین باید فعالیت نظارت بر بازار شفاف شود زیرا در این مدت اعتراض‌های زیادی در خصوص رفتارهای ناطر صورت گرفت که در گام بعد لازم است تا زیر ساخت‌هایی را مهیا کنیم، به دنبال چنین اتفاقی اکنون در حال انجام اقداماتی در حوزه دامنه نوسان هستیم.

وی بیان کرد: ریسک جزو ماهیت بازار سرمایه است، قیمت‌ سهام براساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود که این امر نیز خود وابسته به مولفه‌های کلان اقتصادی است.

عشقی تصریح کرد: اکنون بازار از ثبات خوبی برخوردار است اما ناگفته نماند که رشد قیمت‌ها براساس شرایط اقتصاد کمی زمان‌بر است، سازمان بورس ناظر بازار است و نمی‌تواند اقداماتی در راستای قیمت‌ها انجام دهد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اکنون سودآوری شرکت‌ها در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد، به طور قطع در صورت انتشار گزارش ۹ ماه شرکت‌ها در کدال شاهد رشد بیشتر نیز خواهیم بود.

وی اظهار کرد: در ابتدای سال ۱۴۰۰ شاخص در کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد قرار داشت اما اکنون در محدوده یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد قرار دارد و به طور قطع با توجه به اتفاقات رخ داده در سال گذشته نمی توان در انتظار بهبود وضعیت بازار در طول یک یا چند هفته بود.

عشقی تصریح کرد: اکنون در حال انجام اقداماتی بر روی ابزارهای سرمایه گذاری غیرمستقیم هستیم، طرح عایدی مالیات سرمایه در مجلس در حال بررسی است که در صورت تصویب آن به طور حتم شاهد رشد بازار خواهیم بود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه کنترل مولفه‌ها را جزو نقش‌های سازمان بورس در بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: به طور مثال در بحث اوراق در تلاش برای حضور در کمیته‌های مربوطه هستیم، امسال حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی از طریق اوراق وارد بازار سرمایه شد.

وی افزود: ما سعی بر این داریم که از طریق برگزاری جلسات با بانک مرکزی اقدام به کنترل و کاهش نرخ بهره بین بانکی کنیم.

عشقی اظهار کرد: صندوق ETF پالایشی‌ها در زمان اوج شاخص بورس در این بازار عرضه شد، اکنون در حال تامین منابع مالی برای صندوق‌های ETF هستیم تا قیمت این صندوق‌ها به حالت قبل باز گردد، تلاش ما این است که این امر تا پایان سال برای صندوق پالایش یکم محقق شود.

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه برخی از نمادها به خصوص نمادهای حاضر در بازار پایه جزو سهام پرریسک بازار هستند، گفت: بارها و در مراحل مختلف سرمایه‌گذاری به سرمایه گذاران این هشدار را داده‌ایم که وارد این سهم‌ها نشوند، متاسفانه قیمت این سهم‌ها افزایش یافتند و در نهایت ناگهان متوقف شدند، به همین دلیل راهکاری را برای آن ها در نطر گرفتیم به طوری که اینگونه سهم‌ها از امروز با حجم مبنای یک معامله می‌شوند.

وی همچنین با بیان اینکه برخی از بازگردانان به وظیفه خود عمل نکردند که ما اکنون در حال بررسی پرونده آن‌ها هستیم، افزود: جرایمی را از جمله سلب صلاحیت در نظر گرفتیم و در تلاش هستیم تا بحث بازگردانی را فعال کنیم.

عشقی با اشاره به اینکه صندوق تثبیت بازار سرمایه برای مواقع بحرانی است، گفت: به همین خاطر دولت در بودجه ۱۴۰۱ به منظور حمایت از بازار سرمایه بندی را برای آن در نظر گرفته است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته باید رقمی معادل ۵۰۰ میلیون دلار از طریق صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت تزریق می‌شد که اکنون ۱۰۰ میلیون دلار آن واریز شده است و مابقی هم به طور مکرر در هر ماه واریز خواهد شد.

وی گفت: کارمزدهایی که از سوی کارگزاری‌ها اخذ می‌شود صرف توسعه زیر ساخت‌های کارگزاری‌ها می‌شود، زیرا ما در خصوص خروج سرمایه‌ها حساس هستیم.

عشقی در پایان بیان کرد: قرار است تا هرچه سریع تر بحث کانون سهامداران حقیقی به منظور حمایت از حقوق سهامداران راه‌اندازی شود.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده