تاریخ: ۱۹ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۷
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۲۴۳۹۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پایان ظلمت بورس در گرو یک خبر

‌می‌متالز - معاون عملیات اجرایی کارگزاری امین آوید گفت: بیش از آنکه نتیجه مثبت یا منفی مذاکرات مهم باشد، رفع بلاتکلیفی‌ها اهمیت دارد و حتما بازار سرمایه واکنش مثبتی به تعیین تکلیف نتیجه مذاکرات نشان خواهد داد.

به گزارش می‌متالز، به رغم آنکه شاخص کل بورس در اولین روز هفته افت اندکی نشان می‌داد؛ ۴۵۱ نماد بازار رنگ سرخ به تن داشتند. با این حال، سبز خوشرنگ بر قامت برخی نماد‌های گروه خودرویی و بانکی، خودنمایی می‌کرد.

افشین بیرامی معاون عملیات اجرایی کارگزاری امین آوید در گفتگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: به نظر می‌رسد مادامی که برخی ابهامات بزرگ پیش روی بازار سرمایه خصوصا سرانجام مذاکرات و نیز نرخ ارز، برطرف نشود؛ روند نوسانی بازار سرمایه ادامه خواهد داشت.

پایان ظلمت بورس در گرو یک خبر
وی افزود: به هر حال اظهار نظر‌هایی که در مورد مذاکرات صورت می‌گیرد، برخی صنایع بورسی را (از جمله خودرویی‌ها و بانکی‌ها) تحت تاثیر قرار می‌دهد و هر زمان که اظهارنظر‌ها مثبت باشد و بوی توافق به مشام سرمایه‌گذاران برسد، این گروه‌ها مثبت می‌شوند و بالعکس. این واکنش فعالان بازارسرمایه به این گروه‌ها، چندان عجیب نیست و از آنجا که این دو صنعت از تحریم‌ها، بیشترین آسیب را دیده‌اند، از توافق احتمالی هم زودتر از سایر صنایع منتفع خواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر ارزندگی قیمت اکثر سهم ها، تصریح کرد: بسیاری از سهم‌های بازارسرمایه، بیش از شاخص‌کل ریزش داشته و با توجه به وضعیت سودآوری شرکت ها، ارزنده شده اند. با این شرایط، قطعا بازار سرمایه در یک سال آینده مناسب‌ترین محل برای سرمایه گذاری خواهد بود.

وی افزود: طبیعی است که به خاطر منفی‌های مکرر بازار سرمایه، سرمایه گذاران به سمت سهم‌های بزرگ و شاخص ساز متمایل شده اند و نقدینگی جذب این سهم‌ها شده است. اما با رفع ابهامات این بازار، بازار سرمایه تحلیلی‌تر شده و سهم‌های کوچک بازار هم به تبع سهم‌های شاخص ساز حرکت خواهند کرد.

بیرامی گفت: در شرایط کنونی، بیش از آنکه نتیجه مثبت یا منفی مذاکرات مهم باشد، رفع بلاتکلیفی‌ها اهمیت دارد و حتما بازار سرمایه واکنش مثبتی به تعیین تکلیف نتیجه مذاکرات نشان خواهد داد. البته انتظار می‌رود مدیران و متولیان بازار سرمایه هم با اعمال و اجرای قوانین و مقرراتی که منافع سهامداران را تامین کرده و باعث جلب اعتماد سرمایه گذاران به این بازار شود، به رشد بازار سرمایه کمک کنند.

این کارشناس بازارسرمایه در پایان خاطرنشان کرد: علاوه براین امیدواریم تشکیل کانون سهامداران حقیقی هم جدی‌تر دنبال شود تا سهامداران خرد بازار با اطمینان خاطر بیشتری در این بازار فعالیت کنند.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده