به گزارش می متالز، در ادامه مشروح گفت و گو پایگاه خبری «می متالز» با مهندس محمد حسین حاجی بابا مدیرعامل شرکت تجارت گرام را می خوانید:
ایده تجارت گرام با پشتوانه نزدیک به 60 سال سابقه در صنعت فولاد و فروآلیاژها شکل گرفت. در واقع این شرکت بر پایه انقلاب صنعتی چهارم کار خود را آغاز کرد. مبحث انقلاب صنعتی چهارم، درمورد دیجیتال شدن کسب و کارها است و ما با توجه به اینکه این هلدینگ در صنعت فولاد و فروآلیاژها و معدن سابقه داشت، تصمیم بر آن گرفتیم تا کسب و کارهای کوچک و متوسط و حتی کسب و کارهای بزرگ را آورده و بر پایه دیجیتال کردن آنها اقدام کنیم بدون آنکه بحث واسطه گری را انجام داده یا آنکه مخالف واسطه گرها عمل کنیم. ایده تجارت گرام از سال 1395 شکل گرفت. ایده پردازی زیادی صورت گرفت تا ما بتوانیم در حوزه فولاد و فروآلیاژها حرکت نوینی انجام دهیم. در واقع ما بدنبال قدرتمند کردن و توانمند سازی فعالان اقتصادی در امر صادرات، واردات و فروش داخلی این حوزه بودیم.
پس از یک سال که تنها بر زیرساخت و پلتفرم تجارت گرام کار شد، از اوایل سال 1399 به صورت آنلاین خدماتی را که در ذهن داشتیم به فعالان حوزه ارائه دهیم.
جامعه هدف و تارگت های اصلی ما شرکت های کوچک، متوسط و خرد هستند. به دلایل مختلفی که تمامی فعالان حوزه بر آن واقف هستند که فروش شرکت های بزرگ مانند فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و... از طریق بورس کالا انجام می شود و خدماتی که می توانند از ما دریافت کنند تنها خدمات بازاریابی داخلی برای محصولات خاص یا بازاریابی خارجی است. در واقع برای فروش داخل هدف ما شرکت های بزرگ و دولتی نیستند. البته خوشبختانه در نمایشگاه متافو بازخورد خوبی حتی از شرکت های بزرگ دریافت کردیم. در دیدارهایی که در غرفه داشتیم دوستان مسائلی را مطرح کردند که حتی مشکلات شرکت های بزرگ هم بوده و ما برای این مسائل راه حل هایی را شناسایی کرده و امیدواریم به شرکت های بزرگ نیز خدمت رسانی داشته باشیم. در این فاز اصلی ترین هدف ما شرکت های کوچک و متوسط هستند.
بله قطعا، ما در فاز اول خدمات یاد شده را ارائه می دهیم. نقشه راه ما 3 فاز دارد که در فاز دوم و سوم قطعا راه حل هایی برای صنایع بزرگ تر، صنایع بالادستی و همچنین مشکلاتی مانند تامین مواد اولیه درنظر گرفته ایم که امیدواریم با رشد شرکت تجارت گرام به فاز دوم رسیده و این خدمات را به شرکت های بزرگ فولادی ارائه می دهیم.
همانطور که گفته شد، هدف اصلی ما شرکت های کوچک و متوسط هستند و یک راه حل کلی را به شرکت ها ارائه می دهیم و تنها یک وب سایت ساده نیستیم که شرکت های کوچک و متوسط و فعالان این حوزه بخواهند محصول خود را برای فروش ارائه کرده و ما آن را بفروشیم. ما به هیچ عنوان کار واسطه گری انجام نمی دهیم، هدف ما قدرتمند سازی شرکت ها و فعالان کوچک و متوسط است. در این باره به یک مثال ساده اشاره می کنم، اگر شرکتی محصولی برای فروش داشته باشد، می تواند با ثبت نام در وب سایت ما و ایجاد پنل فروشگاهی ساده که کمتر از 5 دقیقه زمان صرف می کند، محصول را برای فروش ارائه کند. وب سایت تجارت گرام با انجام اقدامات زیرساختی در حوزه seo و تبلیغات تا به این لحظه 350 فروشگاه از فروشگاه های کوچک و متوسط از وب سایت ما استفاده می کنند. ما برای شرکت هایی که محصول خود را برای فروش در وب سایت قرار می دهند بازاریابی انجام می دهیم و اگر نیاز به خرید داشته باشند کار بازرگانی در داخل یا خارج از کشور را برایشان انجام می دهیم. این موضوع یکی از نکاتی است که ما را از وب سایت های فعال در این حوزه متمایز می کند. در واقع یک شرکت در وب سایت ما هم می تواند خریدار باشد هم فروشنده. یعنی هم برای تامین مواد اولیه یا محصولات دست دوم و هم برای محصولات تولیدی خود در وب سایت ما ثبت داشته و محصول خود را با قیمت و شرایط بهتر به فروش برساند. در حوزه خارجی ممکن است یک شرکت نیاز صادراتی داشته اما دانش، اطلاعات، قدرت مالی یا وقت لازم برای بازاریابی نداشته باشد، در نتیجه محصول خود را در سایت ثبت و درخواست بازاریابی خارجی می دهد. تیم تجارت گرام با نمایندگی هایی که در کشورهای دیگر دارد، بازاریابی خارجی را آغاز می کند. حتی این موضوع برای واردات نیز انجام می شود.
متافو اولین نمایشگاهی است که ما کار را شروع کرده و از تبلیغات انفجاری استفاده می کنیم. تا به امروز تعدادی کاربر داشتیم و اتفاقاتی رخ داده است. در واقع تجارت برقرار شده است اما در حد پایلوت بوده و ما در فضای مجازی در اختیار، صحبتی از آن نداشتیم. از این زمان به بعد هر اتفاقی که رخ دهد در وب سایت اطلاع رسانی می شود. البته همانطور که اشاره کردم تا قبل از این نیز اتفاقاتی رخ داده و خدماتی به شرکت ها ارائه شده است. هدف ما این است پس از این نمایشگاه و در پی دیدارهایی که در حاشیه این رویداد داشتیم فعالیت های شرکت را بیش از گذشته توسعه دهیم.
در فاز اول تجارت گرام محصولاتی را در حوزه آهن و فولاد، فروآلیاژها، مواد معدنی و کربنی و قطعات و ماشین آلات مربوط به معدن را شامل می شود. شعار ما این است که تخصصی ترین وب سایت ارائه راه کارهای کلی و بازرگانی در حوزه های یاد شده هستیم. در فازهای بعدی معدن و فروآلیاژها را گسترش می دهیم.
ثبت نام در سایت رایگان است و تنها باید شرکت ها به وب سایت مراجعه کنند. خوشبختانه زیرساخت از سوی شرکت ما فراهم است. یک تیم 15 نفره به مدت یک سال است که بر روی سایت فعالیت دارد. در واقع هزینه اصلی که ما صرف می کنیم در مورد زیرساخت و seo سایت است و این توانایی را در اختیار داریم که به راحتی اعلام کنیم از نظر زیرساخت وب سایت در کشور قوی ترین هستیم، جالب است بدانید در حال رقابت با شرکت های فعال در حوزه های دیگر هستیم. به طور کلی باید گفت سرمایه گذاری بسیاری در این زمینه انجام داده و تیمی متشکل از متخصصان جوان در این زمینه فعال هستند تا زیرساختی ارائه شود که در ایران بی رقیب باشیم.
بله. البته یکی از موضوعات مهم برای ما آن است که قیمت را ما برای فروشنده و خریدار تعیین نکنیم. در واقع قیمت را کسی که محصول را برای فروش تعیین کرده و با مذاکراتی که در وب سایت انجام می شود، توافق صورت گرفته و خرید بیرون از وب سایت انجام می گیرد.
تجارت گرام هیچ نوع موازی کاری با بورس کالا ندارد، درواقع هدف ما شرکت هایی که در بورس کالا حضور دارند نیستند، بلکه کسانی هستند که ممکن است محصولی را از بورس کالا خریده و می خواهند در بازار خرد و متوسط بفروشند. این شرکت ها می توانند با استفاده از پلتفرم تجارت گرام در توسعه بازار خود استفاده کنند. البته این شرکت ها می توانند در زمینه تامین مواد اولیه و مدیریت زنجیره تامین از سایت ما استفاده کنند.
خیر، ما بحثی درباره کارمزد نداریم و این مژده را به فعالان اقتصادی می دهیم که تا یک سال آینده تجارت گرام هیچ هزینه ای از شرکت ها و برای داد و ستد آنها دریافت نمی کند. البته پس از یک سال هم هیچ هزینه ای به عنوان واسطه گری نخواهیم داشت، تنها پکیج های خدماتی داریم در حوزه بازرگانی، کارشناسی کالا، حمل و نقل کالا و... تهیه و قیمت گذاری شده است که به کاربران فروخته می شود. ما راهکار را به مشتریان خود ارائه می کنیم. در واقع تجارت گرام نقش مهمی در ارائه محصولات مشتریان خود به بازار دارد تا این محصولات به درستی به بازار معرفی شود. هدف ما همگام سازی روش های آزموده شده تجارت با کسب و کارهای ایرانی است و ما در راستای قدرتمند سازی شرکت های کوچک و متوسط در فاز اول و شرکت های بزرگ تر در فاز دوم گام برداشته ایم.
به عنوان مثال شرکتی محصولی را تولید کرده و از بازار آن مطلع است اما نمی خواهد بازاری که برای آن بازاریابی انجام می شود از منبع محصول با خبر شود تا رقیبی پیدا شود، در نتیجه بازارسازی در سکوت کامل صورت می گیرد. یعنی ما برای آن محصول بازارسازی کرده و آن محصول را به فروش می رسانیم.
تنها نکته باقی مانده آن است که موج انقلاب صنعتی چهارم مانند انقلاب صنعتی سوم که از سال 2000 وارد و همه را با خود همراه کرد، این موج نیز آغاز شده است و هرکسی که زودتر با آن همراه شود، در صنعت خود پیشرو خواهد بود. کسانی که این کار را انجام ندهند در آینده نزدیک مجبور به همراهی با آن خواهند بود. تجارت گرام امیدوار است به عنوان پیش رو در موج چهارم انقلاب صنعتی به فعالان اقتصادی کمک کند.