به گزارش می متالز، چهاردهمین شورای تخصصی حمل و نقل مرکز پژوهش های مجلس به ریاست مهرداد تقی زاده و با حضور متخصصین و کارشناسان حمل و نقل کشور اول شهریور ماه به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.
در آغاز جلسه مجید امینی به بررسی دولتی سازی شرکت مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن (تراورس) پرداخت.
به گفته امینی آنچه اتفاق افتاده نتیجه نگاه دولتی است و نه شرکت خصوصی، و این شرکت به جز یک برهه کوتاه در هیچ بازه زمانی دیگری طعم خصوصی شدن را نچشیده است و در بازه مذکور نیز در دست فساد مالی اختلاص جگران اسیر بوده است.
در ادامه گام های 9 گانه نقشه راه دولتی سازی نیز بررسی شد.
در بخش دوم این نشست نجفی کلیات طرح جامع حمل و نقل را معرفی کرد و سپس این طرح در بخش ریلی بررسی شد.
نجفی با اشاره به اینکه این مطالعات توسط شرکت مشاور مترا و EGIS فرانسه با هدف تهیه برنامه ریزی بلند مدت انجام شده است، به سه سناریوی توسعه این بخش پرداخت.
پیش بینی سهم 30 درصدی حمل و نقل ریلی در کشور در سال 99 از نکات مهم این بخش بود.
در پایان تقی زاده گفت: صرفا در شرکت راه آهن به اولویت های اصلی طرح جامع عمل شد و حتی از شرکت های ساخت نیز به اولویت های توسعه ریلی عمل نشد. همین طور در سایر مدهای حمل و نقل نیز این طرح را دنبال نکردند.
همچنین در این نشست به بازنگری طرح جامع حمل و نقل و بروز رسانی آن نیز مباحثی مطرح گردید که مقرر شد در صورت آمادگی نماینده ای از معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در جلسات آینده، نتایج بررسی ها را ارائه دهد.