تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۵۱
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۱۲۶۸۴۱
رضایی‌کوچی در نشست اعضای کمیسیون عمران با مدیر عامل راه آهن:

عدم تکمیل شبکه سراسری یکی از مشکلات حمل و نقل ریلی کشور

می متالز - رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: یکی از دلایل فاصله اقدامات صورت گرفته با اهداف برنامه ششم توسعه، عدم تکمیل شبکه ریلی در کشور است، زیرا خطوط ریلی در برخی از استان ها به بن بست می رسد، از این رو اگر شبکه ریلی کامل شود، سهم حمل و نقل ریلی در جابه جایی مسافر و بار بالا خواهد رفت.
عدم تکمیل شبکه سراسری یکی از مشکلات حمل و نقل ریلی کشور

به گزارش می متالز، نشست مشترک اعضای کمیسیون عمران با مدیر عامل و معاونان راه آهن در محل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس پس از استماع گزارش های ارائه شده از سوی مدیر عامل و معاونان شرکت راه آهن گفت: در سال های اخیر اقدامات مثبت و خوبی در عرصه شرکت راه آهن صورت گرفته، هر چند که اقدامات انجام شده با اهداف برنامه ششم توسعه و قانون بودجه فاصله دارد، اما می توان روند کنونی را مثبت ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در حوزه راه آهن کمک به نظام بودجه ریزی کشور است، افزود: یکی از محورهای اساسی در حوزه توسعه بخش ریلی، صرفه جویی سوخت است که این مساله می تواند در کاهش هزینه های مرتبط اثرگذار باشد.

وی تعامل شرکت راه آهن با مجلس شورای اسلامی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: یکی از دلایل فاصله اقدامات صورت گرفته با اهداف برنامه ششم توسعه، عدم تکمیل شبکه ریلی در کشور است، زیرا خطوط ریلی در برخی از استان ها به بن بست می رسد، از این رو اگر شبکه ریلی کامل شود، سهم حمل و نقل ریلی در جابه جایی مسافر و بار بالا خواهد رفت.

در این نشست همچنین عادل نجف زاده عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه شرکت راه آهن باید تلاش های خود را شتاب بیشتری بدهد، گفت: ایران در عرصه منطقه ای در یک رقابت پرشتاب قرار دارد، از این رو حوزه ریلی با توجه به اهمیت لجستیک باید ارتقا یابد.

وی گفت: شبکه ریلی کشور در شرایط کنونی با وسعت و جمعیت همخوانی ندارد و سهم راه آهن از حمل بار و مسافر حدود 10 درصد است، این در حالی است که این میزان باید حدود 25 تا 45 درصد باشد.

در این نشست همچنین اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس بر لزوم حمایت از صنعت حمل و نقل ریلی در کشور تـأکید کرد و گفت: قطعا در این صنعت می توان از ظرفیت های نخبگان، کارشناسان و کارآفرینان برای ارتقا بخش حمل و نقل کشور استفاده کرد.

وی گفت: امیدوارم وزارت راه و شهرسازی، اجرای پروژه راه آهن تهران-ملایر-کرمانشاه را در دستور کار قرار دهد.

منصور آرامی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در این نشست، گفت: عمده مسائل و دغدغه های ما بحث جابه جایی کالا است، در شرایط کنونی حدود 85 درصد از بار و کالا از جنوب می آید، از این رو باید زیرساخت های ریلی این مناطق از جمله منطقه جاسک را توسعه داد.

در این نشست علی عیلپور خنکداری نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: در شرایط کنونی وضعیت ایستگاه های راه آهن مناسب نیست، البته کارهای زیادی صورت گرفته، اما باید بیشتر شود، از طرف دیگر پرداخت فوق العاده خاص پرسنل باید پیگیری شود.

در ابتدای نشست امروز سعید رسولی مدیر عامل شرکت راه آهن با بیان اینکه همه واگن‌های حمل و نقل ریلی در کارخانجات داخلی تولید شده است، افزود: در سال 98 یک واگن خارجی به کشور وارد نشد. همچنین در سال گذشته، شرکت واگن پارس که در صدر کارخانجات بحرانی بود، بر اساس گزارش مدیر عامل این شرکت از رکورد 20 سال گذشته در خصوص تولید، عبور کرد.

وی با بیان اینکه همه کارخانجات تولیدی راه آهن در حال فعالیت هستند افزود: همه واگن‌های فرسوده خطوط ریلی به کارخانجات تولید کننده برای بازسازی اعزام شدند که 270 واگن قابل بازسازی بود. همچنین از مالک واگن‌های اسقاطی غیر قابل بازسازی هم، در خصوص فروش آن و پرداخت پول فروش به کارخانجات تولیدی برای تولید واگن جدید، امضا گرفته شد.

رسولی گفت: در فروردین امسال با وجود تعطیلی و بحران ویروس کرونا نخستین مرحله افتتاح ناوگان جدید را داشتیم و این اقدام در 4 مرحله و تا تیرماه اتفاق افتاد.

وی امضاء شیوه نامه‌های مختلف در خصوص ترانزیت را از دیگر اقدامات راه آهن بیان کرد و افزود: یکی از این شیوه نامه‌ها انتقال بار کانتینری چین به اروپا بود.این کریدور، کریدور جنوبی دریای خزر است و رقیبی برای کریدور شمالی دریای خزر محسوب می‌شود.

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به توافق با روسیه و هند اشاره کرد و افزود: با این دو کشور توافقات خوبی داشتیم که بار ترانزیتی روسیه و هند از خطوط ریلی ایران انجام شود.

عناوین برگزیده