تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۳۰
بازدید: ۲۶۰
کد خبر: ۱۲۶۸۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش گشایش:

فضای مثبت بازار با بازگشت ETF

می متالز - برای بازار امروز با توجه به اعلام وزارت اقتصاد مبنی بر آغاز پذیره نویسی صندوق دارا دوم در هفته اول شهریور ماه، انتظار بازگشت ولو موقت بازار به جو مثبت را خواهیم داشت.
فضای مثبت بازار با بازگشت ETF

به گزارش می متالز، روز گذشته همان گونه که پیش بینی می‌شد شاهد کاهش محسوس قیمت‌ها در بازار سرمایه بودیم. شاخص کل با بیش از ۶۰ هزار واحد کاهش به کمتر از ۲ میلیون واحد رسید تا برای دومین بار پس از عبور از ابرکانال به ارقام پایین‌تر از آن بازگردد. اکثر گروه‌های بازار شاهد روند منفی معاملات بودند و در نماد‌های شاخص ساز و شرکت‌های بزرگ بازار، صف‌های فروش سنگینی را شاهد بودیم. شاخص کل هم وزن افت کمتری را تجربه کرد و با ۲ درصد کاهش به ۵۱۴ هزار و ۴۱۷ واحد تنزل کرد.

نماد‌های "فارس"، "فملی"، "فولاد" و "شپنا" بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز به ۱۹۸ هزار میلیارد ریال رسید که تقریبا ۳۰ درصد کمتر از ارزش میانگین معاملات روزانه بازار سرمایه تلقی می‌شود. علت کاهش ارزش معاملات را می‌توان در صف‌های فروش سنگین بازار و کاهش معاملات به دلیل عدم جمع شدن صف‌های فروش سنگین عنوان کرد.

 

سیاست و اقتصاد کلان

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با رفع ناهماهنگی‌ها برای عرضه صندوق پالایشی موسوم به دارا دوم، این صندوق هفته اول شهریورماه به همه آحاد ایرانی تا سقف ۵ میلیون ارائه می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت:‌واحد‌های صندوق قابل معامله بورسی در رشته پالایشی مرکب از سهام پالایشگاه‌های تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس بوده و سهام ارزنده‌ای است که با تخفیف ۳۰ درصدی به همه دارندگان کدملی به مردم ارائه می‌شود. وی همچنین گفت: برنامه دولت برای عرضه سهام خود در سال جاری باید بر اساس جداول تعریف شده در بودجه انجام شود که قبلا در تشکیل صندوق دارا دوم مختصر ناهماهنگی در بخش اجرا ایجاد شده بود که خوشبختانه در مذاکره با وزیر نفت هماهنگی‌ها انجام شده و قرار شد صندوق دارا دوم با محوریت دستگاه تخصصی یعنی وزارت نفت تشکیل و واحد‌های این صندوق در اولین چهارشنبه شهریور ماه در هفته دولت به مردم عرضه شود.

در خبری از حوزه اقتصاد کلان و بودجه، طبق اعلام بانک مرکزی، امروز ۲۱ مرداد ماه ۵ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولت به حراج گذاشته شد که در مجموع ۳ هزار و ۴۰ میلیارد تومان آن به فروش رسید. همچنین کارگزاری بانک مرکزی در راستای عرضه تدریجی اوراق در تواتر‌های هفتگی، مرحله دوازدهم حراج اوراق بدهی دولتی جهت فروش به بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های بیمه‌ای و شرکت‌های تأمین سرمایه را در روز سه شنبه ۲۸ مردادماه ۱۳۹۹ اجرا می‌کند.

محمدرضا پورابراهیمی درباره محتوای جلسه دیروز سران قوا گفت: قرارداد‌های آتی مربوط به بخش نفت در مقابله با تحریم، هدایت نقدینگی در جامعه و همچنین تامین منابع مالی برای دولت در بخش‌های مختلف از اهداف طرح فروش نفت به مردم خواهد بود که در دستور کار جلسه سران قوا قرار گرفت. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به اهمیت موضوع و ضرورتی که در فضای اقتصادی کشور مطرح است کلیات این طرح مورد توافق قرار گرفت و براساس آن دولت می‌تواند از فروش نفت و قرارداد‌های آتی نفت استفاده کند.

پورابراهیمی درباره فروش نفت به مردم بصورت قطعی گفت: تلاش خواهیم کرد تعهدات دولت فعلی را به آینده موکول نکنیم و فروش نفت بصورت قطعی انجام شود و مبنای تسویه ریالی در سررسید که تعهد برای دولت آینده داشته باشد منتفی است.

در بازار‌های جهانی، قیمت نفت خام به دلیل انتشار اخباری در خصوص موفقیت واکسن کرونا توسط روسیه با رشد دو درصدی همراه شد. با این حال، در ساعات معاملات دیشب بخشی از این رشد قیمت از بین رفت و در زمان تنظیم این گزارش بهای هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت به ۴۲ دلار و ۲۰ سنت رسید. قیمت جهانی طلا نیز با توجه به برخی امیدواری‌ها نسبت به بهبود وضعیت اقتصاد جهانی سقوط سنگینی را تجربه کرد و با بیش از ۴ درصد افت قیمت که در سال‌های اخیر کم سابقه بوده، به یک هزار و ۹۵۸ دلار به ازای هر اونس رسید.

 

بازار امروز

برای بازار امروز با توجه به اعلام وزارت اقتصاد مبنی بر آغاز پذیره نویسی صندوق دارا دوم در هفته اول شهریور ماه، انتظار بازگشت ولو موقت بازار به جو مثبت را خواهیم داشت. با این حال، برخی شرایط جدید از جمله احتمال افت قیمت ارز و پیش خور شدن بسیاری از اخبار مثبت در قیمت‌ها بعضا حبابی شرکت ها، انتظار رشد سنگین قیمت‌ها در بازار سرمایه را طی هفته‌های پیش رو نخواهیم داشت.

عناوین برگزیده