تاریخ: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۱۳
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۱۲۷۰۱۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون وزیر صمت در یزد:

موفقیت کشور در دور زدن تحریم‌ها/ تولید شمش در کشور به بیش از ۹ میلیون تن رسید

می متالز - غریب پور گفت: در شش ماهه امسال بیش از ۹ میلیون تن شمش در کشور تولید شده و ۹ درصد رشد داشته است.
موفقیت کشور در دور زدن تحریم‌ها/ تولید شمش در کشور به بیش از ۹ میلیون تن رسید

به گزارش می متالز، خداد غریب پور معاون وزیر سه شنبه در آیین بهره برداری تولید آهن اسفنجی در مجتمع فولاد اردکان ضمن گرامیداشت هفته دولت، گفت: خبر‌ها در حوزه معدن و صنایع معدنی امیدوار کننده است.

او  با اشاره به افزایش ظرفیت تولید آهن اسفنجی در کشور، افزود: با بهره برداری از آهن اسفنجی مجتمع فولادی اردکان ظرفیت آهن اسنفجی کشور افزون بر ۳۶ میلیون تن رسید.

غریب پور ادامه داد: این آمار بیانگر این است که ایران در تولید فولاد نسبت به دنیا ۱۶ درصد رشد مثبت داشته است و کشور‌های ویتنام و چین هم با تولید ۴.۶ و ۱.۶ درصد رشد مثبت با فاصله زیاد بعد از ایران قرار گرفتند.

معاون وزیر صمت خاطر نشان کرد: میانگین فولاد دنیا با ظرفیت ۸۷۰ میلیون تن نسبت شش ماهه امسال ۲۰۱۹ منفی بوده است و این حاکی از این است که کشور ایران در حوزه معدنی و صنایع معدنی و دور زدن تحریم‌ها موفق بوده است.

او ضمن قدردانی از ستاد ملی مقابله با کرونا، افزود: با تدابیری که این ستاد در کشور اتخاذ کرد جهش تولید مورد نظر رهبیر معظم انقلاب با وجود شیوع کرونا در کشور در این بخش محقق شد به طوری که امسال افزون بر نه تن شمش در کشور تولید شده است و ۹ درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، خاطرنشان کرد: همچنین در مدت یاد شده در زمینه تولید آهن اسفنجی ۱۲ درصد، محصولات فولادی پنج درصد و مس و آلومینیوم هم رشد قابل توجهی داشتیم و این آمار نشان از این است که در جهش تولید موفق عمل کردیم.

او تصریح کرد: اگر سیاست‌ها و تدابیر ستاد مقابله به کرونا حامی تولید نبود قطعا به این میزان موفقیت دست نمی‌یافتیم و واحد‌ها با رعایت دستور العمل های بهداشتی به تولید ادامه دادند.

غریب پور تصریح کرد: طبق آماری که از مجتمع فولادی اردکان گرفته شده است تاکنون هیچ مورد مبتلا به کرونا در این مجتمع گزارش نشده است و تمام دستورالعمل‌های موزاین بهداشتی توسط پرسنل رعایت شده است و خوشبختانه روند تولید در واحد‌های معدنی و صنعتی امیدوار کننده است.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه نگاه ما تدوام تولید و جهش تولید و استمرار سیاست‌های رییس جمهوری مبنی دولت اقتصادی در بخش‌های تولیدی است گفت: با تدابیر خاصی در ایمیدرو اندیشیده شد تحریم‌ها بی اثر شد در این زمینه یک مدل ترکیبی تولید و تجاری طراحی گردید که در این مدل هم مواد اولیه مورد نیاز صنعت تامین و زمینه صادرات فراهم شد.

او تصریح کرد: براساس مدل جدید نظارتی ایمیدرو در سال گذشته دو برابر مس و ۳۷ درصد فولاد نسبت به سال ما قبل آن صادرات صورت گرفت بنابراین باید با عمل نسبت به آینده خوش بین باشیم.

غریب پور ادامه داد: در زنجیره فولاد اتفاقات بسیار بزرگ رقم خورده است در گندله نسبت به دوره پایانی دولت یازدهم ۲۰۰ درصد رشد تولید داشتیم و امسال ۱۸ میلیون تن به ظرفیت گندله و ۱۰ میلیون تن به ظرفیت کنسانتره کشور اضافه می‌شود.

مجتمع تولید آهن اسفنجی اردکان یزد در زمینی به مساحت پنج میلیون و یکصد هزار متر مربع و با زیربنای یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع افتتاح شد، این مجتمع به منظور تأمین بخشی از نیاز داخلی خوراک کارخانه‌های فولادسازی و نیز زنجیره کامل تولید شامل واحد‌های کنسانتره، گندله سازی، تولید آهن اسفنجی، ذوب و فولاد و کارخانه نورد فعالیت خواهد کرد.

ظرفیت سالانه تولید مجتمع مورد اشاره که با سرمایه گذاری ثابت ۷۵ میلیون دلار به بهره برداری رسید ۹۶۰ هزار تن اعلام شد و زمینه اشتغال ۵۰۰ نفر را به صورت مستقیم و ۲ هزار نفر به صورت مستقیم فراهم کرد.

اردکان از لحاظ مواد معدنی از شهرستان‌های غنی استان یزد است، هم اکنون یزد علاوه بر ۱۰ معدن بزرگ ملی، حدود ۵۰۰ معدن بزرگ و کوچک دارد که در این واحد‌ها بیش از ۱۲ هزار نفر مشغول کار هستند.

۱۰۰ هزار نفر در ۲ هزار و ۹۷۰ واحد تولیدی و صنعتی استان یزد فعالیت دارند و یزد چهارمین استان صنعتی کشور است و نقش موثری در تولید کالا‌های صنعتی ایران دارد.

امروز سه طرح ملی در حوزه صنعت و معدن در استان‌های یزد، فارس و کردستان با حضور رئیس جمهوری و در سومین روز از هفته دولت افتتاح شد.

مرکز شهرستان ۱۰۵ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

عناوین برگزیده