تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۲۲
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۱۲۷۰۸۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بازگشت سرب به مدار صعود

می متالز - شیوع کرونا فعالیت‌های تولیدی و صنعتی را در تمام دنیا تحت‌تاثیر قرار داد. از آنجاکه نخستین نمونه‌های این ویروس در چین گزارش شد؛ بنابراین این اثرات ابتدا در صنایع و بازار چین مشاهده و در ادامه در سایر کشورها نمایان شد.
بازگشت سرب به مدار صعود

به گزارش می متالز، این وضعیت در تولید سرب و بازار خرید و فروش آن نیز قابل‌توجه بود تا جایی‌که قیمت این فلز در بورس فلزات لندن در مقایسه با سال گذشته، افت زیادی را تجربه کرد. گفتنی است قیمت سرب در ایران براساس نرخ‌های بین‌المللی مشخص می‌شود و این روند در بازار ایران نیز قابل رویت بوده است.

مصرف اصلی سرب به تولید باتری خودرو و ورق‌های فولادی گالوانیزه باز می‌گردد. در چند ماه گذشته، صنعت خودرو و صنایع حمل‌ونقل با رکود روبه‌رو بوده‌اند؛ درنتیجه تقاضا برای این فلز کاهش یافته و زمینه افت قیمت‌ها را فراهم کرده است. با این وجود، این روند نزولی پایدار نماند. از ماه ژوئیه قیمت سرب وارد مدار صعودی شد. دلایل متعددی برای این رشد قیمتی بیان می‌شود که از مهم‌ترین این دلایل می‌توان به بازگشت خودروسازان به تولید، رشد تقاضا برای تعویض باتری به‌دنبال کاهش توان مردم در تعویض خودرو، تعطیلی معادن سرب و افت عرضه این محصول معدنی اشاره کرد. با همه‌گیری این ویروس در چین، بسیاری از واحدهای ذوب سرب، فعالیت خود را به تعویق انداختند. براساس گزارش منتشر شده ازسوی موسسه SMM، میزان تولید سرب اولیه چین در ماه فوریه امسال میلادی برابر ۲۱۴ هزار تن گزارش شده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۹، افت حدود ۵ درصدی را تجربه کرده است. در همین حال، تولید سرب این کشور در ماه فوریه در مقایسه با تولید آن در ماه ژانویه، افت بیش از ۱۶ درصدی داشته است.


تولید رو به افول

این افت تولید به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی واحدهای ذوب چین رخ داد. تولیدکنندگان بزرگ این کشور فعالیت خود را متوقف کردند. محدودیت‌های حمل‌ونقل در چین نیز از دیگر دلایل افت تولید سرب بود. در چنین شرایطی برخی واحدها حتی برنامه‌ریزی برای تولید خود را هم کاهش دادند. 
اثرات این ویروس به همینجا ختم نشد و به سایر کشورها هم رسید. تاجایی‌که برخی معادن فعالیت خود را با هدف کنترل ویروس کووید ۱۹ و حفاظت از جان کارگران متوقف کردند. کما اینکه رویترز در اواخر ماه مارس خبر توقف فعالیت بزرگ‌ترین معدن سرب و روی بولیوی را منتشر کرد. دولت بولیوی فعالیت معدن سرب و روی San Cristóbal را متوقف کرد. این اقدام با هدف مقابله با شیوع کووید ۱۹ و محافظت از جان و سلامت کارگران اجرایی شد. 
کاهش تولید سرب معدنی و فلزی در فصل نخست سال ۲۰۲۰ در اغلب کشورها ثبت شد. تا جایی‌که تولید جهانی سرب معدنی در این بازه زمانی برابر ۳.۴ درصد گزارش شده است. در همین حال، تولید جهانی سرب نیز افت ۷.۱ درصدی را تجربه کرده و به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده است.


تقاضا محدود است

فلز سرب کاربردهای فراوانی دارد و در صنایع مختلف استفاده می‌شود. یکی از مصارف اصلی این فلز که در طول سال‌های گذشته، پررنگ‌تر هم شده، استفاده از آن در باتری خودروهاست. این کاربرد با توجه به مصرف روزافزون خودرو در دنیا، در حال گسترش است. سرب علاوه بر این در صنایع حمل‌ونقل، لحیم، ورق‌های گالوانیزه و... استفاده می‌شود. 
نکته قابل توجه درباره سرب آن است که بخش قابل‌توجهی از سرب مورد نیاز از طریق بازیافت محصولات سربی، حاصل می‌شود. به‌ویژه که بازیافت این فلز در طول سال‌های گذشته در مقایسه با سایر فلزات، بیشتر مورد توجه قرار گرفته و توسعه یافته است.
 با توجه به کاربرد این فلز، طبیعی است که طی ماه‌های گذشته تقاضا برای آن کاهش یافته است، چراکه مصرف اصلی سرب به صنعت خودرو تعلق دارد؛ بنابراین طی ماه‌های گذشته، با رکودی که بر خودروسازی‌ها سایه افکنده، تقاضا برای این فلز نیز به شدت محدود شده است. 
در چنین شرایطی این فلز عملکرد بسیار ضعیفی را از خود به نمایش گذاشته است.


نگاهی به قیمت‌ها

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد افت تولید در صنایع مصرف‌کننده سرب، زمینه کاهش خرید و فروش این فلز را فراهم کرده و در چنین شرایطی، قیمت سرب افت قابل‌توجهی داشته است. در همین حال، موجودی انبارهای بورس فلزات لندن نیز به سبب نبود تقاضا، افزایشی گزارش شده است. 
همانطور که در نمودار هم مشاهده می‌شود فلز سرب در ماه ژانویه و در بورس فلزات لندن با میانگین قیمت هزار و ۹۲۵ دلار به‌ازای هر تن مبادله شد. در این ماه، موجودی این فلز در انبار LME حدود ۶۶ هزار تن گزارش شده است، اما از دومین ماه امسال میلادی قیمت سرب در مسیر نزولی قرار گرفت. این افت را باید ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در چین و کاهش تقاضا برای آن دانست. تا جایی که قیمت این فلز در ماه فوریه به هزار و ۸۷۲ دلار به‌ازای هر تن کاهش یافت. این درحالی است که میانگین قیمت سرب در ماه فوریه سال ۲۰۱۹، برابر ۲ هزار و ۶۲ دلار برآورد شده؛ یعنی قیمت این فلز در این ماه و در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹، افت بیش از ۱۰ درصدی را تجربه کرده است.


با همه‌گیری کووید ۱۹ در تمام دنیا، روند نزولی قیمت سرب تشدید شد. همانطور که در نمودار هم پیداست، قیمت سرب در ماه مه به پایین‌ترین سطح خود در ۵ سال گذشته رسید. میانگین قیمت سرب در این ماه و در بورس فلزات لندن برابر هزار و ۶۱۸ دلار در هر تن گزارش شده است؛ یعنی از ابتدای امسال میلادی تا ماه مه، قیمت سرب افت بیش از ۳۰۰ دلاری را تجربه کرد.


گفتنی است همزمان با کاهش قیمت‌ها در ماه‌های مورد بحث، موجودی این فلز در انبارهای LME رو به افزایش بود. این رشد به‌دلیل افت تقاضا حاصل شده است. در ادامه، قیمت این فلز از ماه ژوئن وارد روند صعودی شد و به کانال هزار و ۷۰۰ دلار به‌ازای هر تن رسید. درواقع با شروع به‌کار مجدد فعالیت خودروسازان به‌ویژه در چین، تقاضا برای این فلز در حال افزایش بوده و در همین حال قیمت آن دوباره در مسیر رشد قرار گرفته است. هرچند همچنان قیمت‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بسیار پایین است.
به اعتقاد بسیاری از فعالان این بازار، همچنان تقاضا برای سرب ضعیف است؛ یعنی با وجود اینکه روند قیمتی سرب رو به افزایش رفته است، اما همچنان انگیزه‌ای قوی برای رشد قابل توجه تقاضا برای سرب وجود ندارد؛ بنابراین بازگشت تقاضا برای این فلز کندتر از سایر فلزات خواهد بود.
با این وجود، همانطور که در نمودار مشاهده می‌شود؛ روند صعودی قیمت در ماه ژوئیه و اوت نیز ادامه یافت. تا جایی‌که قیمت این فلز در ماه ژوئیه به کانال هزار و ۸۰۰ دلار و در ماه اوت به کانال هزار و ۹۰۰ دلار وارد شد. هرچند همچنان سطح قیمت این فلز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به مراتب پایین‌تر است.


البته همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، بخش زیادی از مصرف این فلز در باتری خودروهاست. از آنجاکه شیوع کرونا بر درآمد خانواده‌ها تاثیر منفی گذاشته، از میزان تقاضا برای خرید خودرو کاسته می‌شود، اما در همین حال درخواست برای تعویض باتری افزایش خواهد یافت. این تغییر در شرایط را باید به نفع بازار خرید و فروش سرب دانست که به‌نوعی مانع سقوط مجدد قیمت آن می‌شود و فعالان این صنعت را نسبت به آینده امیدوار می‌کند.
افزایش تولید خودرو ازسوی خودروسازان به‌عنوان علت دوم رشد قیمت این فلز مطرح می‌شود. درواقع تقاضا برای باتری‌های سربی- اسیدی افزایش می‌یابد و زمینه بازگشت قیمت سرب به مدار صعودی را فراهم کرده است. وقفه عرضه سرب معدنی به دلیل تعطیلی معادن و تداوم آن، علت سومی است که کاهش عرضه این محصول معدنی و رشد قیمت شمش سرب را فراهم کرده است. علاوه بر تمام دلایل مطرح‌شده، به‌دلیل شرایط نامساعد اقتصادی، بازیافت مجدد باتری‌ها که یکی از منابع اصلی تولید شمش سرب ثانویه است، کند شده و در نتیجه زمینه رشد قیمت شمش اولیه را فراهم کرده است.

منبع: صمت
عناوین برگزیده