به گزارش می متالز، خداداد غریبپور روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران کاشان تصریح کرد: میانگین محصولات فولادی کشور در ۶ ماه سال ۲۰۲۰ در جهان ۱۰ درصد افزایش یافت که بیشترین رشد دنیا را داشت و در همین ماه گذشته با تولید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن فولاد، رتبه ایران از ۱۰ به ۹ ارتقا یافت و بالاتر از بسیاری کشورها قرار گرفت.
وی با اشاره به قرار گرفتن ایران در رتبه نخست جهان با تولید ۱۵ میلیون تن آهن اسفنجی، افزود: با وجود تحریمها و شرایط سخت کرونا به واقع تولید در بخش مهمی از صنایع فلزی جهش داشت و با حمایتی که از صنایع میشود، شاهد تداوم آن خواهیم بود.
رئیس هیات عامل ایمیدرو عنوان کرد: پارسال ۱۲ میلیون تن صادرات فولاد صورت گرفته که امسال به لحاظ مصرف بالای داخل، کاهش داشتیم اما در مس شاهد رشد بودیم و امیدواریم با تنظیم بازار داخل، صادرات فولاد نیز به شرایط پارسال بازگردد.
غریبپور با اشاره به تنوع محصولات صادراتی از ورق تا شمش افزود: میانگین صادرات محصولات فولادی ایران بالای چهار میلیارد دلار است که سهم مهمی در تامین ارز مورد نیاز کشور دارد.
وی اظهار کرد: ایمیدرو سازمانی توسعهای است که این رویکرد از مرحله اکتشاف آغاز میشود و بر این اساس ۱۶۰ درصد رشد اکتشافات در سال ۹۷ و ۹۸ نسبت به کل فعالیتهای اکتشافی پیشین داشتیم.
رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه در بنگاههای بزرگ مرتبط با صنایع معدنی مانند مس و فولاد داشتیم و در زمینه تامین مالی، افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایهگذاری و فعالیتهای معدنی از ۱۵۰ میلیارد به ۵۰۰ میلیارد تومان را شاهد بودیم که نقش مهمی در تامین مالی معادن کوچک و متوسط خواهد داشت.
به گفته غریبپور، در صادرات الگوی تجاری تولیدی به اجرا درآمد به ۱۰۰ درصد رشد صادرات مس پارسال و ۳۷ درصد رشد فولادیها منجر شد.
وی افزود: رویکردی توسعهای بزرگی نیز در حفاری و اکتشاف مبنی بر رسیدن به یک میلیون متر حفاری در پیش گرفته شد، زیرا ۷۰ هزینهها را حفاری تشکیل میدهد و سختترین کار است که نیاز به فناوریهای نوین دارد و تلاش داریم در کوتاه مدت محقق شود.
رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره توسعه زیرساختها نیز عنوان کرد: زیربنای معادن بهویژه در بخش حمل و نقل جادهای، ریلی و بندری به ۹ میلیون یورو اعتبار نیاز دارد که با توجه به طرح جامع فولاد ۵۵ میلیون تنی، خود صنایع بزرگ مانند فولاد مبارکه به موضوع ورود کردند و اعتبار ایمیدرو هم از ۱۵ میلیارد تومان در سال ۹۷ با حدود ۵۰ برابر شد، به ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
غریبپور تشریح کرد: تمرکز بر مساله محوری نیز در بحث آموزش و پژوهش در راستای برطرف شدن نیازها مد نظر بود و حتی کنسرسیومی از دانشگاهها تشکیل شد؛ زیرا مسائل چند بعدی و نیازمند بررسی از جنبههای گوناگون است.
وی تصریح کرد: امسال در بعد پژوهش، قراداد با دانشگاهها و حمایت از پایاننامهها ۵۰ درصد بیش از سال گذشته اقدام شد و هشت قرارداد پژوهشی و ۱۰ مورد حمایت از پایاننامهها داشتیم.
رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: در زمینه گوهرسنگها و سنگهای قیمتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری بود نیز از ۱۰ مورد پایاننامه آموزشی در دورههای کارشناسی ارشد و دکترا حمایت میکنیم.