تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۱۴
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۱۲۷۸۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون امور صنایع سازمان صمت خراسان رضوی:

ورود مواد اولیه به بورس، قیمت‌ها را متعادل‌تر می‌کند

می متالز - معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: وارد شدن مواد اولیه در بورس، طبیعتا قیمت مواد را متعادل‌تر می‌کند و در حال حاضر، بین قیمت بورسی و قیمت حاشیه بازار مواد اولیه، تفاوتی وجود دارد.
ورود مواد اولیه به بورس، قیمت‌ها را متعادل‌تر می‌کند

به گزارش می متالز، ابراهیم ناصری  در خصوص مشکلات تهیه مواد اولیه برای صنایع اظهار کرد: بخشی از مواد اولیه که در داخل تولید نمی‌شود و باید از خارج از کشور وارد شود، با تفویض اختیاری که به استان داده ‌شده‌، بررسی و تایید ثبت سفارشات درکوتاه‌ترین زمان ممکن انجام ‌می‌شود. در سال 97 بررسی این موضوع در اختیار وزارت‌خانه بود و موجب می‌شد صف‌های طولانی ایجاد شده و مردم معطل شوند.

وی افزود: در زمینه تخصیص ارز، مشکلاتی وجود داشت، زیرا دولت با مشکل کمبود ارز مواجه بود که البته مدتی‌ است این مشکل حل شده‌، همچنین در مورد مواد اولیه‌ای مانند پلیمر و ورق‌های فولادی که در داخل کشور تولید می‌شود، به دلیل شفافیت بیش‌تر، تصمیم گرفته ‌شد تا در بازار بورس عرضه شود.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: عرضه ورق‌های فولادی در سه سال گذشته از طریق خود شرکت فولاد مبارکه عرضه می‌شد و شرایط واگذاری مواد اولیه راحت‌تر بود. شرکت فولاد مبارکه در ابتدا 10درصد وجه کالا را اخذ می‌کرد و بقیه این مبلغ را در مدت سه ‌ماه می‌گرفتند اما ظاهرا به دلیل مشکلاتی، دولت در سیاست‌های کلان و از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفت تا ورق‌های فولادی از طریق بورس عرضه شود.

ناصری در خصوص تسریع واگذاری مواد اولیه با تفویض اختیار این مواد به استان عنوان کرد: متقاضیان این مواد اولیه مانند بخاری‌سازها و یخچال‌سازها باید در سامانه بهین‌یاب ثبت‌نام کنند، سپس بر اساس دستورالعملی که از سمت وزارت‌خانه ابلاغ شده، سهمیه‌ای برای آنان در نظر گرفته ‌شده و پس از تایید اولیه، برای تایید نهایی به وزارت‌خانه ابلاغ شود. برای تسریع در کار و معطلی کم‌تر متقاضیان، پیشنهاد می‌شود واگذاری مواد اولیه نیز به خود استان‌ها تفویض شود و نیازی به سمت تایید نهایی از سمت وزارت‌خانه نباشد.

بین قیمت بورسی و قیمت حاشیه بازار مواد اولیه، تفاوت وجود دارد

وی با اشاره به تاثیر بازار بورس بر قیمت مواد اولیه تصریح کرد: وارد شدن مواد اولیه در بورس، طبیعتا قیمت مواد را متعادل‌تر می‌کند و در حال حاضر، بین قیمت بورسی و قیمت حاشیه بازار مواد اولیه، تفاوتی وجود دارد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در واکنش به ادعای برخی از تولیدکنندگان مبنی بر به‌ صرفه‌تر بودن واردات برخی از مواد اولیه با ارز آزاد نسبت به خرید داخلی آن گفت: در حال حاضر اجازه واردات مواد اولیه‌ای مانند ورق‌های فولادی به تولیدکنندگان داده ‌می‌شود، زیرا سهمیه در نظر گرفته شده، نیاز کامل واحدهای تولیدی را پوشش نخواهد داد، بنابراین اگر تولیدکننده‌ای تصور می‌کند واردات این مواد با ارز آزاد از خرید آن در داخل کشور به‌صرفه‌تر است می‌تواند مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد کند اما بعید است که چنین چیزی صحت داشته ‌باشد.

بعید است واحدهای تولیدی به‌ دلیل مسائل بانکی به رکود کشیده ‌شوند

ناصری در خصوص مشکلات بانکی و غیر بانکی واحدهای تولیدی راکد خاطرنشان کرد: در حال حاضر سود مرکب که توسط دولت و مجلس تصویب شده‌ بود، حذف شده‌ و بانک‌ها به آن عمل نمی‌کنند، بعید است که واحدهای تولیدی به‌ خاطر مسائل بانکی به رکود کشیده ‌شوند. مشکلات رکود واحدهای صنعتی در هر واحد متفاوت است و می‌تواند شامل مشکلات مدیریتی، مشکل بازار، عدم مطالعه، ورود به پروسه‌ای اشتباه و ... باشد، باید این موارد با کلینیک صنعت رصد شوند و این اتفاق با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی در حال انجام است. خوشبختانه به همت استاندار خراسان رضوی، ستاد تدبیری در استان شکل گرفته و هر مشکلی در استان در این ستاد قابل بررسی است.

وی ادامه داد: به طور مثال برخی از واحدها ممکن است مشکل نقدینگی داشته ‌باشند که از طریق اعطای تسهیلات در اختیار از قبیل تسهیلات تبصره 18 که جلسات آن در سازمان برگزار می‌شود، قابل حل است. برخی دیگر از واحدها ممکن است مشکل بازار داشته ‌باشند که مشاوران کلینیک صنعت مستقر در شهرک صنعتی، این موضوع را پوشش خواهند داد.

هدف‌گذاری برای احیای 100 واحد تولیدی در داخل و خارج شهرک‌های صنعتی در سال 99

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص آمار واحدهای تولیدی احیا شده از ابتدای سال بیان کرد: احیای 100 واحد تولیدی در داخل و خارج شهرک‌های صنعتی در سال 99 هدف‌گذاری و تاکنون حدود 10 تا 12 واحد تولیدی در داخل شهرک‌های صنعتی احیا و راه‌اندازی مجدد شده ‌است.

ناصری در خصوص افزایش تولید برخی واحدهای تولیدی در شرایط کرونایی گفت: در خصوص برخی از واحدهای تولیدی بدهکار، بانک‌ها در اولویت اول شرایط را به خود صاحبان تولید واگذار می‌کنند و در صورتی ‌که نتوانستند این شرایط و بدهی‌ها را پرداخت کنند، طبیعتا به عنوان مالک ماشین‌آلات آن واحد را به مزایده می‌گذارند. واحدهای تولیدی در حال حاضر مشکلاتی دارند اما نباید بزرگنمایی و سیاه‌نمایی شود. بسیاری از این واحدها نسبت به سال گذشته حتی افزایش تولید داشته‌اند و لازم است که این واحدها نیز دیده ‌شوند.

عناوین برگزیده