تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۰۸
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۱۲۸۳۴۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
تحلیل هفتگی بازار جهانی:

افت قیمت نفت و طلا

می متالز - در هفته‌ای که گذشت، بازارهای جهانی روند متفاوتی را به نمایش گذاشتند. بر این اساس هر چند فلزات روند کم‌نوسان اما رو به صعودی را تجربه کردند اما قیمت نفت به شدت سقوط کرد و طلای جهانی نیز با افت قیمت مواجه شد.
افت قیمت نفت و طلا

به گزارش می متالز، طی هفته گذشته شاخص مدعیان بیمه بیکاری اقتصاد آمریکا به عنوان یکی از داده‌های مهم اقتصادی در شرایط فعلی، بهتر از انتظارات منتشر شد.

 نرخ بیکاری این کشور نیز در حالی که انتظار می‌رفت به ۹.۸ درصد برسد، به ۸.۴ درصد کاهش پیدا کرد. در این بین، نرخ بیکاری آمریکا که بعد از شیوع ویروس کرونا، به عدد بی سابقه ۱۴.۸ درصد افزایش پیدا کرده بود.

در این میان سرمایه‌گذاران علاوه بر شاخص‌های اقتصادی، به اخبار مربوط به واکسن ویروس کرونا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توجه دارند. در آمریکا داده اثرگذار دیگری نیز منتشر شد. ذخایر نفت آمریکا در حالی که انتظار می‌رفت ۲ میلیون بشکه کاهش پیدا کند، کاهش ۹.۴ میلیون بشکه‌ای را ثبت کرد. اگرچه بعد از انتشار این داده‌ها، قیمت نفت با رشد همراه شد اما پس از انتشار خبری مبنی بر افزایش تولید عربستان به میزان ۱۳ میلیون بشکه در روز، با افت شدیدی مواجه شد.

در این خصوص امین ناصر، مدیرعامل آرامکوی سعودی که بزرگترین شرکت نفتی جهان است، تایید کرد این شرکت به طرحهای خود برای افزایش ظرفیت تولید از ۱۲ میلیون بشکه به ۱۳ میلیون بشکه در روز ادامه می‌دهد. این اظهارات باعث نگرانی بازار شده که در حال حاضر با مازاد ذخایر نفت در جهان روبروست. طبق یافته های نظرسنجی رویترز، بزرگترین افزایش عرضه در میان اعضای اوپک در ماه ژوئن از سوی عربستان سعودی به ۸.۴ میلیون بشکه در روز رسیده است و ۸۵۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه ژوئن افزایش داشت. از این رو، در هفته‌ای که گذشت هر بشکه نفت خام برنت با افت حدود ۶ درصدی مواجه شد و به محدوده ۴۲ دلار رسید.

در این میان، شاخص قیمت کالایی سی آر بی، در نتیجه ریزش سنگین قیمت نفت، با افت هفتگی ۲.۵ درصدی مواجه شد.  مشتقات نفت نیز به دنبال کاهش قیمت طلای سیاه، با افت قیمت مواجه شدند.

هفته گذشته قیمت طلا نیز با افت ۱.۶درصدی همراه بود و به یک هزار و ۹۳۴ دلار رسید. قیمت طلا در ۳ هفته اخیر در محدوده یک هزار و ۹۲۰ تا دو هزار دلار درنوسان بوده است.

قیمت سنگ‌آهن با توجه به نگرانی حول معادن سنگ‌آهن بزریل، مجدداً با رشد ۴ درصدی همراه شد و به محدوده ۱۲۸ دلار رسید. برزیل در ماه آگوست (ماه گذشته میلادی) فقط ۳۱ میلیون و ۳۳۰ هزار تن سنگ‌آهن صادر کرده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل ۷.۴ درصد کاهش داشته است.

 برزیل در ماه آگوست سال گذشته ۳۳ میلیون و ۸۲۰ هزار تن سنگ‌آهن صادر کرده بود. ضمن آنکه بعد از حوادثی که برای معادن برزیل در دو سال اخیر رخ داده استرالیا خود را به عنوان تامین‌کننده اصلی سنگ‌آهن در جهان معرفی کرده است. سنگ آهن اصلی‌ترین ماده اولیه برای تولید فولاد محسوب می‌شود و چین بزرگترین وارد کننده این ماده است. در ماه‌های اخیر تنش‌های دیپلماتیک میان چین و استرالیا به اوج خود رسیده و همین امر موجب نگرانی کارشناسان شده است؛ به طوری‌که گفته می‌شود در صورت شدت گرفتن این تنش‌ها بازار مواد اولیه به‌ویژه سنگ‌آهن نیز از آن متاثر می‌شود.

در هفته‌ای که گذشت، سرمایه گذاران در بازارهای سهام آمریکا، اقدام به تثبیت سود کردند به همین دلیل بازارهای سهام این کشور با افت هفتگی حدود ۲ درصدی در معاملات دیروز به کار خود پایان دادند. با وجود کاهش بازدهی بازارهای سهام آمریکا، جریان ریسک‌گریزی در بازارهای مالی مشاهده نشد. در معاملات روز جمعه، تقاضا برای اوراق قرضه، افت قابل توجهی را ثبت کرد و منجر به رشد ۰.۱ درصدی در بازار اوراق قرضه شد.

 

عناوین برگزیده