تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۳
بازدید: ۳۱۵
کد خبر: ۱۲۸۶۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رونمایی از ۲ سامانه الکترونیک شاخص در سالی که گذشت

می متالز - مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن جزئیات دو دستاورد شاخص این بانک طی یک سال گذشته را تشریح کرد.
رونمایی از ۲ سامانه الکترونیک شاخص در سالی که گذشت

به گزارش می متالز، ساسان شیردل در تشریح یکی از دستاوردهای مهم بانک مسکن در راستای تحقق اهداف الکترونیکی شدن تمام خدمات بانک و حرکت به سمت بانک دیجیتال، به موضوع راه‌اندازی سامانه درخواست الکترونیک تسهیلات بانک مسکن اشاره و خاطرنشان کرد: برای ارائه خدمات الکترونیک به مشتریان، همواره دو محدودیت وجود داشته که یکی ناظر بر محدودیت «احراز هویت» و دیگری «عدم امکان انکار امضای دیجیتال» است.

به همین خاطر بانک مسکن از سال گذشته بستر امضای دیجیتال را در بانک مسکن پیاده کرد و حتی به‌عنوان اولین بانک در کشور، برخی کاربردهای داخلی را روی این زیرساخت پیاده کرد.وی با بیان اینکه در ماه‌های آتی بستر استفاده از امضای دیجیتال برای مشتریان بانک مسکن نیز میسر خواهد شد و بانک مسکن در این زمینه پیشتاز بوده است، گفت: تا زمانی که این دو محدودیت وجود دارد، نمی‌توان تمام فرآیند تسهیلات‌دهی را الکترونیکی کرد، اما بانک مسکن بستر ثبت درخواست الکترونیک تسهیلات را در اغلب عقود فراهم کرده و در آینده نزدیک با رفع این محدودیت‌ها نیاز به مراجعه حضوری به بانک برای دریافت این خدمت صفر خواهد شد.شیردل با بیان اینکه سامانه درخواست الکترونیک تسهیلات بانک مسکن همزمان با اوج‌گیری شیوع کرونا از ابتدای امسال راه‌اندازی شد و با استقبال مشتریان این بانک قرار گرفت، گفت: تاکنون حدود ۲۶ هزار نفر از مشتریان بانک مسکن از این طریق تشکیل پرونده داده‌اند و فرآیند پرداخت تسهیلات آنها در دستور کار شعب قرار گرفته است.مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن خاطرنشان کرد: بانک مسکن برای اولویت‌بندی الکترونیکی کردن خدمات، این موضوع را مدنظر قرار داد که مشتریان بیشتر برای دریافت چه نوع خدماتی به شعب مراجعه می‌کنند و زمان بیشتری را در شعب صرف می‌کنند. از این رو بحث دریافت تسهیلات در اولویت قرار گرفت، چراکه پردردسرترین و پرترددترین خدمتی است که مشتریان از این بانک دریافت می‌کنند.شیردل درخصوص نحوه استفاده از این سامانه توضیح داد: متقاضیان دریافت تسهیلات می‌توانند تمام فرآیند ثبت‌نام خود و بارگذاری مدارک شخصی و ملکی را از طریق مراجعه به سامانه مذکور در درگاه بانک مسکن دریافت و شعبه مدنظر خود را نیز انتخاب کنند. در گام بعدی شعبه نسبت به بررسی مدارک اقدام کرده و اگر نقصی وجود داشته باشد به مشتری اعلام می‌کند تا این نقص نیز برطرف شود. در نهایت پس از طی فرآیند استعلامات، مشتری با یک بار مراجعه به بانک می‌تواند فرآیند دریافت تسهیلات را تکمیل کند.به گفته وی، بانک مسکن تعامل با سایر دستگاه‌های مربوطه را برای استعلامات اسناد و مدارک قانونی از مدت‌ها پیش آغاز کرده و بنا دارد از طریق گذرگاه ملی که دولت در حال راه‌اندازی آن است، این مساله را دنبال کند تا به سمتی حرکت کنیم که اصلا نیازی به ارائه اصل مدارک وجود نداشته باشد. البته این موضوع وجوه برون‌سازمانی هم دارد و صرفا به عملکرد و امکانات بانک مسکن وابسته نیست و نقش دستگاه‌های دولتی در این زمینه در عمل به تکالیف در قبال الکترونیکی شدن خدمات غیرقابل انکار است.مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن در ادامه این گفت‌وگو یکی دیگر از دستاوردهای شاخص بانک طی یک سال اخیر را راه‌اندازی نسخه جدید همراه‌بانک با ویژگی‌های منحصر به فرد عنوان کرد که تسهیل‌گر ارائه خدمات غیرحضوری به مشتریان بوده و تجربه کاربری لذت‌بخشی مبتنی بر مفاهیم روز بانکداری الکترونیک برای مشتریان فراهم کرده است.شیردل با تاکید بر اهمیت مفهوم «Omni Channel» و ایجاد تجربه کاربری یکسان برای مشتریان در درگاه‌های مختلف اعم از همراه‌بانک و اینترنت‌بانک، گفت: بانک مسکن در نسخه جدید همراه‌بانک این مفهوم را مبنا قرار داده و اکنون مشتریان در زمان استفاده از یکی از این دو درگاه، تجربه کاربری یکسانی خواهند داشت.وی ادامه داد: در هنگام استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن همراه، استانداردهای یکسان و پذیرفته شده‌ای رایج است که مشتریان بانکی نیز انتظار دارند با همین استانداردها خدمات خود را از نرم‌افزارهایی نظیر همراه‌بانک دریافت کنند و این موضوع در نسخه جدید همراه‌بانک مسکن کاملا مصداق دارد؛ به نحوی که حتی ظاهر کاربری، نحوه اخذ اطلاعات، آلارم به‌روزرسانی و نظایر آن نیز در این نسخه دیده شده است.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده