به گزارش می متالز، رضا شیوا با اشاره به اینکه قیمت اعلامی شورای رقابت با بازار آزاد اختلاف قابل توجهی دارد، گفت: از اردیبهشت سال جاری که مسوولیت تنظیم دستورالعمل قیمت مجددا" از وزارت صمت به شورای رقابت برگردانده شد، حدود 14 ماه پیش از آن هیچ کدام از خودروها افزایش قیمتی نداشتند. بنابراین قیمتهای اعلامی هم برای مصرفکننده و هم تولیدکننده، عادلانه است.
وی افزود: سود منطقی حدود 10 درصدی و هزینه مالی حداکثر 5 درصدی برای خودروسازان در نظر گرفته شده و کاهش 2.5 درصدی بهرهوری اعمال نشده است. از نظر علمی و محاسباتی، امکان قیمتگذاری خودرو بهصورت روزانه وجود ندارد و نمیشود هر ماه قیمتها را تغییر داد. از سوی دیگر، وضع کشور و ارتباط ما با خارج، ویژه است.
این مقام مسوول ادامه داد: شورای رقابت در برابر تعیین 17 درصدی سود خودروسازان، 10 درصد سود بعلاوه 5 درصد هزینه مالی در نظر گرفت. بنابراین اختلاف زیادی با خواستههای خودروسازان نیست. محاسبه تورم هم با بانک مرکزی بوده و انتظار این است که هر خودروساز حداقل برای نیاز سه ماه، کالا داشته باشد. به همین علت افزایش قیمت برای هر سه ماه یکبار در نظر گرفته شده است.
شیوا ادامه داد: دناپلاس توربوشارژ اتومات به دلیل اضافه شدن حداقل 30 قطعه، حدود 120 میلیون تومان با نوع معمولی اختلاف قیمت دارد که توسط بازرس مستقل شرکت تأیید شده و خودروهای جدید هم بهمحض عرضه، قیمتگذاری خواهند شد.