تاریخ: ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۲۸
بازدید: ۸۶۰
کد خبر: ۱۲۸۸۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
قائم‌مقام مدیرعامل گروه صنعتی بارز:

"بارز" در زنجیره تأمین‌کننده خودروسازان فرانسوی

می متالز - گروه صنعتی بارز دارای زیرمجموعه‌های تولیدی، بازرگانی و اقتصادی مختلفی ازجمله مجتمع صنایع لاستیک کرمان، شرکت لاستیک بارز کردستان، شرکت لاستیک سیرجان، شرکت سامان بارز، شرکت بارز ترابر، و مشارکت در شرکت‌های دوده صنعتی سیمرغ، بازرگانی سیمرغ و مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک است که طبق برنامه‌ریزی‌ها و چشم‌انداز ترسیم‌شده، این شرکت به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اقتصادی و صنعتی خاورمیانه تبدیل‌شده است.
"بارز" در زنجیره تأمین‌کننده خودروسازان فرانسوی

به گزارش می متالز، «پرویز اخوان» قائم‌مقام مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره گروه صنعتی بارز درباره مشکلات و و چالش‌های این شرکت برای دستیابی به بازارهای جهانی و موفقیت‌های چشمگیری که طی سال‌های گذشته حاصل شده گفت و گو کرده  است.

مشروح این گفت و گو را در ادامه بخوانید:

- آقای اخوان ابتدا درباره گروه صنعتی بارز و فعالیت‌های این شرکت و چشم‌انداز آن توضیحاتی بفرمایید؟

گروه صنعتی بارز حدود ۳۱ سال پیش با نام شرکت صنایع لاستیک سیرجان شکل گرفت. پس از حدود یک سال و نیم نام شرکت به صنایع لاستیک کرمان تغییر یافت. این شرکت با هدف تولید تایرهای بایاس یا همان لاستیک‌های تیوب دار قدیمی با مدیریت آقای مهندس عباس عباسی ابیانه شروع به کار کرد و ظرف ۳۱ سال فعالیت در فهرست نخستین شرکت‌های پیشرو در تولید لاستیک قرار گرفت.

گروه صنعتی بارز متشکل از 8 شرکت (چهار شرکت مدیریتی و چهار شرکت غیر مدیریتی) است که این گروه بزرگ بالغ‌بر 2700 پرسنل دارد که پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا پایان سال آینده به سه هزار نفر افزایش یابد.

- امسال یک کارخانه در کردستان به گروه صنعتی شما اضافه شد درباره آن توضیحاتی بفرمایید. هر یک از شرکت‌ها و مجموعه‌های گروه صنعتی بارز چه محصولاتی تولید می‌کنند؟

پنج فروردین‌ماه امسال شرکت لاستیک بارز کردستان توسط ریاست محترم جمهور و وزاری رفاه و صنعت و معدن و هیئت همراه افتتاح شد. ما پیش‌بینی کرده بودیم که تا پایان سال جاری به ۵ هزار حلقه تولید در روز برسیم در حالی که با گذشت ۱۱ ماه از ابتدای سال امروز این مجموعه با رقم 10 هزار حلقه در روز تولید خود را پیش برده که موفقیت بسیار بزرگی است و انشا الله تا پایان سال آینده، بارز کردستان به ظرفیت کامل که تولید 15 هزار حلقه در روز است و ۵۰ هزار تن در سال خواهیم رسید.

این شرکت درزمینه تولید لاستیک‌های سواری رادیال می‌گویند فعالیت می‌کند.

در شرکت بارز کرمان که کارخانه اصلی گروه صنعتی بارز است انواع محصولات از جمله لاستیک رادیال سواری رادیال ماشین‌های سنگین کامیونی و اتوبوسی  و محصولا ت کشاورزی و صنعتی و انواع تیوب و نوار تولید می‌شود. جالب است بدانید که ما در ایران اولین و تنها تولیدکننده " تی بی آر "هستیم و هیچ کارخانه دیگری این نوع لاستیک را تولید نمی‌کند. البته با توجه به قدیمی بودن ناوگان حمل‌ونقل که هنوز نیاز با تایرهای "بایاس" دارد تولید این محصول همچنان در کارخانه بارز با ظرفیت کم ادامه دارد.

با این تنوع تولیدات در کارخانه کرمان ظرفیت تولید ۸۰ هزار تن در سال است. اما بارز کردستان به ۵۰ هزار تن در سال خواهد رسید. که مجموع تولیدات تا 130 هزار تن در سال آینده خواهد رسید.

سومین کارخانه متعلق به این گروه صنعتی کارخانه لاستیک سازی سیرجان که مواد اولیه موردنیاز در گروه صنعتی بارز است و حدود ۳۰۰ نفر در آن کارخانه مشغول به کار هستند.

یکی دیگر از شرکت‌های زیرگروه شرکت بارز ترابر است که وظیفه توزیع و حمل‌ونقل به شبکه گسترده نمایندگی بارز را به عهده دارد. همان‌طور که میدانید این گروه صنعتی بالغ‌بر ۳۲۰ نماینده در سراسر کشور دارد.

دیگر شرکت‌ زیرگروه سامان بارز است که مسئولیت توزیع محصولات در زیر شبکه‌ها و خرده‌فروشی‌ها را به عهده دارد.

مالکیت این ۵ شرکت متعلق به گروه صنعتی بارز است. در کنار این شرکت‌ها، شرکت بازرگانی سیمرغ، مرکز تحقیقات صنعت لاستیک و شرکت دیگری به نام دوده سیمرغ که مشترک بین لاستیک سازها و اعضای اتحادیه تولیدکنندگان لاستیک ایجادشده و بارز نیز در آن‌ها سهم دارد هر یک وظایفی را به عهده‌دارند.

- محصولات بارز به کدام کشورها صادر می‌شود؟

مشتریان محصولات گروه بارز را به دو گروه داخلی و خارجی تقسیم می‌کنیم. مشتری‌های داخلی به چند بخش تقسیم می‌شوند؛ خودروسازها که شامل گروه ایران‌خودرو، سایپا، رنو پارس، ماموت و برخی خودروسازهای کوچک و همچنین شرکت‌های تراکتورسازی که تراکتورسازی تبریز به‌عنوان مشتری اصلی ما است. بخش دیگری از مشتریان ما را سازمان‌ها و ارگان‌ها و نهادها تشکیل می‌دهند مثل شرکت حمل‌ونقل وابسته به شهرداری از دیگر مشتری‌های ثابت این مجموعه هستند.

در بخش خارجی کشورهای همسایه مانند افغانستان، عراق، کردستان عراق، آذربایجان، و پاکستان بیشترین حجم صادرات را به خود اختصاص می‌دهند. البته به برخی کشورهای آفریقایی مانند زیمباوه نیز صادرات محصولات بارز راداریم.

حجم صادرات ازلحاظ ارزش چه میزان است؟

میزان صادرات ارزی بهمن امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۱ درصد افزایش داشت و کل صادرات ما تا آخر بهمن ۹۶ به میزان 6.6 میلیون دلار بود که نسبت به سال پیش ۱۸۴ درصد رشد داشته است.

- آیا به کشورهای اروپایی هم صادرات داشته‌اید؟

در سال ۹۶ یکی از موفقیت‌های بزرگ بارز، نفوذ به بازار اروپای شرقی بود. شناسایی بازارهای اروپایی یکی از اهداف ما بود که امسال به این هدف رسیدیم و توانستیم به کشور رومانی محصول ارسال کنیم که مورد تأیید واقع شد. در حال حاضر نیز به این کشور صادرات داریم همچنین با کشورهای بلغارستان روسیه، بوسنی و کوزوو هم مذاکرات اولیه را شروع کرده‌ایم که امیدواریم تا سال آینده به قرارداد منتهی شود از سوی دیگر با کشورهای آفریقایی الجزایر، تانزانیا، غنا و ساحل‌عاج نیز به‌صورت سفارش‌های مقطعی کالا ارسال کرده‌ایم.

تبادلات بانکی بزرگ‌ترین مشکل صنعت تایر در ایران

- در بخش صادرات محصولات این مجموعه با چه چالش‌هایی مواجه هستید؟

یکی از مشکلات اصلی ما، تبادلات بانکی با کشورهای دیگر و انتقال وجه از خریدار می باشدکه با تعاملات بین المللی انشالله این مشکل در آینده حل خواهد شد. همچنین با بانک های داخلی مذاکراتی انجام شده است که قرار است در آینده گشایش اعتبارات اسنادی به صورت حواله و ال سی با بانک های خارجی داشته باشیم.

- پس معاملات چگونه انجام می شود و پرداخت‌ها از چه طریقی صورت می‌گیرد؟

در حال حاضر از طریق یکی از شرکتهای متعلق به هلدینگ "تاپیکو"  تبادلات تجاری با کشورهای دیگر انجام می شود.

مشکل دیگر شرکت، در رابطه با خرید مواد اولیه است که در صورت حل شدن این مشکل، صادرات ما برای سال ۹۷ و سال‌های بعد بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

۸۰ درصد واردات تایر محصولات بی‌کیفیت چینی است

در بخش قوانین داخلی آیا مشکلاتی دارید؟

یکی از مشکلات مجموعه ما سهل‌الورود بودن واردات لاستیک و پایین بودن تعرفه‌های گمرکی برای واردات است.

میدانید که درواقع هر صنعتی که در کشور ما تولید داشته باشد، واردات مشابه خارجی آن شامل تعرفه گمرکی می‌شود. امتأسفانه حجم واردات محصولات چینی به دلیل پایین بودن قیمت‌ها و سهل‌الورود بودن باعث شده که ما با مشکل مواجه شویم. البته همه تولیدکنندگان صنعت تایر این مشکلات رادارند که امیدواریم با اصلاح تعرفه‌ها این مشکل حل شود.

 یکی دیگر از مشکلات ما برای صادرات، استانداردهایی است کشورهای مختلف دارند. هر کشوری درزمینهٔ صنعت تایر جدای از استانداردهای ثابت مشترک بین همه کشورها، استانداردهای خاص خود را دارد و اگر بخواهیم به این کشورها ورود کنیم باید استانداردهای آن‌ها را پاس کنیم. به‌طور مثال استاندارد اروپا مخصوصاً اروپای غربی داشتن استاندارد " ای مارک" است. البته ما به این استانداردها نزدیک شده‌ایم و در صورت فراهم شدن شرایط طی سه یا چهار ماه آینده، این استاندارد معتبر را هم کسب کرده و آن موقع ورود پرقدرت‌تری به بازارهای خارجی خواهیم داشت.

از دانش فنی تولید لاستیک خارجی‌ها بی‌نیاز هستیم

- آیا محصولات بارز قابل‌ رقابت با نمونه‌های خارجی خود هستند؟

با قاطعیت اعلام می‌کنم محصولات بارز یک سر و گردن از محصولات مشابه داخلی بالاتر است و می‌توان ادعا کرد قابل‌مقایسه با محصولات کره‌ای و ژاپنی است. محصولات چین را که اصلاً در حد تولیدات خود نمی‌دانیم. درواقع نقطه قوت ما حدود ۱۰۰ نفر از جوانان تحصیل‌کرده کشور با دستگاه‌ها و تجهیزات بسیار مدرن در مرکز تحقیقات گروه صنعتی بارز مشغول به کار هستند. ما پیش از تحریم‌ها دانش فنی را از کشورهای دیگر می‌گرفتیم که بعد از تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان دیگر دستیابی به آن دانش فنی غیرممکن شد اما امروز باوجوداین متخصصان در مرکز تحقیقات گروه صنعتی بارز به نقطه‌ای رسیدیم که از دانش فنی خارجی‌ها بی‌نیاز هستیم.

بارز تنها شرکت مورد تأیید پژو و رنو در ایران

- از شرکت‌های خارجی هم سفارش برای تولید تایر دارید؟

بله یکی از موفقیت‌های بزرگ این شرکت ساخت تایر برای محصولات شرکت ایکاپ (یکی از شرکت‌های خودروسازی مشترک بین ایران‌خودرو پژو سیتروئن فرانسه) است. به‌تازگی برای تولیدات ایکاپ و به‌طور دقیق بگویم دو مدل خودروی ۲۰۰۸ و ۳۰۱ به پژو نمونه دادیم که مورد تأیید قرار گرفت. این در حالی است که استانداردهای پژو و سیتروئن خیلی سخت‌گیرانه است. محصولات ما چندین مرحله توسط پژو در فرانسه مورد آزمایش و خوشبختانه مورد تأیید قرار گرفت. به‌عنوان تنها شرکت ایرانی که تأییدیه‌های پژو را گرفتیم در حال حاضر می‌توانیم از محصولات بارز به هر کشوری که پژو در آنجا تولید دارد محصول ارسال کنیم. زیرا ما دیگر در زنجیره تأمین‌کننده‌های شرکت پژو قرارگرفته‌ایم که این موفقیت بسیار بزرگ ماحصل زحمات فرزندان زحمت‌کش و تحصیل‌کرده گروه بارز بوده است.

ضمن اینکه باید این موضوع را هم مطرح کنم که گروه صنعتی بارز تنها شرکتی است که توانسته است از رنو پارس هم تأییدیه برای تولید اخذ کند. برای خودروی ال نود تنها لاستیکی که توسط رنو استفاده می‌شود بارز است.

- آیا برای انتقال فنّاوری طرح‌های توسعه‌ای هم دارید؟

بعد از افتتاح شرکت لاستیک بارز کردستان توسط رئیس‌جمهور محترم در پنجم فروردین 96، در حال حاضر این شرکت مجهز به جدیدترین دستگاه و تجهیزات درزمینه تولید صنعت تایر در بخش رادیال سواری است که باکیفیت‌ترین محصولات را در ایران تولید می‌کنند و بیشترین صادرات به خارج ازاینجا شکل می‌گیرد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه صنعت تایر از اشتغال‌زایی بسیار بالای برخوردار است وزیر محترم رفاه به ما تکلیف کردند پروژه‌های دیگر را هم مدنظر داشته باشیم. بر اساس فرمایش وزیر محترم رفاه، آقای دکتر ربیعی طی جلسات مختلفی که در بخش طراحی و مهندسی با دوستان داشتیم قرار شد که ظرفیت تایرهای تولیدی رادیال باری را افزایش دهیم. زیرا در ایران مجموع تایر سازهای داخل تنها ۴۰ درصد ظرفیت را جواب می‌دهد.

- یکی از دلایل واردات تایر از کشورهای دیگر همین ظرفیت پایین تولید است؟

بله چون در بازار ظرفیت خالی داریم و این ظرفیت خالی باید پر شود. البته بخشی از واردات تایر مربوط به ماشین‌های گران‌قیمت است و به دلیل اینکه در ایران تولید نمی‌شود برای تأمین نیاز این خودروها به کشور وارد می‌شود. متأسفانه بخش دیگری از واردات به دلیل ظرفیت خالی در کشور است. جای تأسف دارد که بالای 70 درصد واردات تایر محصولات بی‌کیفیت چینی است. اگر خاطرتان باشد چندی پیش اتوبوس‌هایی که لاستیک چینی استفاده کرده بودند دچار سانحه شدند.

ما در بخش تولید تایر هنوز ظرفیت خالی داریم. البته در بخش رادیال سواری کمی وضعیت بهتر است اما در بخش رادیال باری  هنوز جای کار خیلی زیاد بوده و خیلی ظرفیت داریم. بر اساس امکان‌سنجی که واحد مهندسی ما انجام داد تصمیم گرفتیم به سمت ایجاد یک واحد تولیدی دیگر برای تایر به نام "تی بی آر" برویم. چون هم دانش فنی آن را داریم و هم بازار تقاضا وجود دارد. در حال حاضر مطالعات اولیه آن شروع‌شده است به امید خدا این نوید را می‌دهم که از خرداد و تیر سال آینده شروع به ایجاد واحد سوم تولیدی تایر رادیال باری کنیم. ما در شرایط بد اقتصادی و تحریم‌ها، بارز کردستان طی چهار سال به سرانجام رساندیم و این امید را داریم که بتوانیم واحد سوم تولید تایر رادیال باری را طی سه تا چهار سال به بهره‌برداری برسانیم.

- باوجود همه این مشکلات رمز موفقیت بارز چه بوده است؟

یکی از رموز موفقیت بارز پیشرو درزمینه تولید دانش فنی، نوآوری و به‌روز بودن است. ما الآن به سمت محصولات جدید می‌رویم و برای رسیدن به این محصولات جدید به تکنولوژی و دانش فنی نیاز داریم. البته بارز به آن نقطه رسیده که تولید دانش فنی داریم. اما ما به این بسنده نمی‌کنیم و ازاین‌رو با مراکز تحقیشقاتی و شرکت‌های بزرگ دنیا ارتباط داریم.

 این نوید را بدهم که ما درزمینه تولید تایرهای نسل جدید با نام تایرهای سبز هم فعالیت می‌کنیم و رمز پویایی بارز نوآوری و به روز بودن محصولات است.

- وضعیت صنعت تایر ایران و چشم‌انداز آن را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

همان‌طور که گفتم در حال حاضر در بازار ایران تقاضا برای خرید تایر بسیار زیاد است و ظرفیت خالی زیادی وجود دارد که می‌توان به‌جای واردات این ظرفیت خالی را با تولیدات کارخانه‌های خودمان پاسخ بدهیم. لذا باید واحدهای دیگری ایجاد کرد و این مستلزم حمایت همه جانبه دولت است، یکی از این حمایت‌ها این است که تعرفه‌های واردات اصلاح شود. به علت پایین بودن تعرفه واردات تایر ورود تایرهای چینی آن‌هم در بخش اتوبوس یا در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کامیونت و کامیون‌ها زیاد شده است. این موضوع توجه و حمایت مسئولین محترم را می‌طلبد که با اصلاح تعرفه‌ها و حل مشکلات بانکی به صنعت تایر کشور کمک کنند؛ این اقدام به نفع تولیدکننده‌های داخل خواهد بود که در صورت اجرای آن و حمایت دولت چشم‌انداز صنعت تایر کشور حداقل تا افق ۱۴۰۴ خوب خواهد بود و شرکت‌های صنعتی در حوزه لاستیک‌سازی رشد خوبی خواهند داشت.

چشم‌انداز و استراتژی ما در افق ۱۴۰۴ این است که بارز به یک گروه بزرگ تولیدکننده تایر منطقه‌ای و برند معتبری در دنیا تبدیل بشود و از هم‌اکنون برای گرفتن استانداردهای روز اروپا ازلحاظ کیفیت تلاش می‌کنیم.

عناوین برگزیده