به گزارش می متالز، روحالله ایزد خواه با اشاره به طرح کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص ساماندهی وضعیت بازار خودرو، گفت: طبق این طرح مکانیزم عرضه و توزیع خودرو بر اساس نظام بورس کالا منظم خواهد شد.
وی با بیان اینکه مجلس در تلاش است جلوی سوداگری در بخش خودرو گرفته شود، افزود: شفافسازی مسیر توزیع خودرو از مواردی است که میتواند جلوی نوسانات قیمتی ایجاد شده به واسطه دلالی را بگیرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه عرضه خودرو تنها باید در بورس کالا رخ دهد، اضافه کرد: طبق این طرح عرضه خودرو خارج از بورس حکم قاچاق کالا را پیدا میکند.
ایزد خواه با بیان اینکه با ورود خودرو به بورس تنظیماتی صورت میگیرد و این عرضه به معنای رها کردن قیمت نیست، گفت: مراحل مهم برای خودرو اعم از کیفیت، قیمت، تأمین قطعه و غیره بر اساس مکانیزم عرضه در بورس تنظیم میشود.
وی با تأکید بر اینکه استخوانبندی صنعت خودرو در کشور ایراد ندارد، افزود: ما تولید خودرو به اندازه کافی در کشور داریم اما مشکلات رخ داده ناشی از رها کردن بازار از سوی دولت بوده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه اجازه افزایش قیمت سه ماهه به خودروسازان، ادامه داد: یکی از دلایل گرانی عجیبوغریب خودرو در روزهای اخیر این مصوبه است.
نماینده مجلس گفت: طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو به منظور کوتاه کردن دست دلالان از بازار خودرو با ۲۰ ماده تدوین شد و در این طرح، عرضه خودرو تنها در بورس امکانپذیر است تا نحوه عرضه به بازار شفاف شود.
ایزد خواه با بیان اینکه با تعیین قیمت دستوری برای خودرو مخالف هستیم، افزود: تعیین قیمت به صورت دستوری اختلال را در بازار بیشتر میکند، مانند آنچه در مورد تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اتفاق افتاد.
وی با تاکید بر اینکه در جریان تدوین طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو از ظرفیت کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان، منتقدان و… استفاده شده است، ادامه داد: قیمت خودرو در طرح ساماندهی بازار خودرو بر اساس عرضه و تقاضا تعیین میشود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه قیمت خودرو در بورس بر اساس عرضه و تقاضا تعیین میشود، تصریح کرد: مابهالتفاوت قیمت خودرو در بورس و بهای تمام شده تولید خودرو به جیب دلالان و خودروسازان نمیرود، بلکه برای این مبلغ اهداف مشخصی تعیین شده است.
ایزد خواه ادامه داد: در تعیین قیمت تمام شده تولید خودرو تمام هزینههای غیر تولیدی خودروسازان حذف میشوند زیرا مصرفکننده نباید تاوان بنگاهداریها در خودروسازیها را بپردازد.