تاریخ: ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۰:۰۲
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۱۲۹۹۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ترامپ درمسیر بوش دوم :آمریکادرجنگ تعرفه ای با اروپا واداد

می متالز - خبرگزاری رویترز، به نقل از رابرت لایتهازر، نماینده تجاری آمریکا اعلام کرد که رئیس جمهوری این کشور اعمال تعرفه های جدید فولاد و آلومینیوم را در قبال اتحادیه اروپا و 6 شریک تجاری دیگر فعلا متوقف می کند.
ترامپ درمسیر بوش دوم :آمریکادرجنگ تعرفه ای با اروپا واداد

به گزارش می متالز، سال 2002 هم جرج دبلیو بوش برای حل بحران صنایع فولاد و صندوق های بازنشستگی این صنایع ، اعلام کرده بود تعرفه 20 درصدی از بیستم مارس 2002 بر واردات فولاد اعمال خواهد کرد، که منتهی به مقاومت اروپایی ها در این خصوص و کسب مجوز از سازمان تجارت جهانی برای مقابله به مثل شد، که در نهایت بوش از موضع خود عقب نشینی کرد.


به گزارش رویترز لایتهایزر خطاب به سنای آمریکا گفت: کشورهای دیگری هم که در حال مذاکره برای مستثنی شدن از این قانون هستند از جمله کانادا، مکزیک، استرالیا، آرژانتین، برزیل و کره جنوبی را جزو این کشورها هستند.
دونالد ترامپ درماه فوریه همین سال اعلام کرده بود که  تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را به ترتیب به 25 و 10 درصد افزایش خواهد داد، که این بار نیزاعتراض بسیاری از کشورها را در پی داشته ، اتحادیه اروپا و کره جنوبی برای کسب مجوز اقدام متقابل به سازمان تجارت جهانی شکایت کردند.
با عقب نشینی ترامپ پیش بینی می شود بازار فولاد و آلومینیوم با افزایش نسبی قیمت مواجه شود.
این در حالی است که ساعتی قبل از نشست لایتهایزر با سنای امریکا ، یونکر رییس کمیسیون اروپایی پیش از نشست شورای اروپا به خبرنگاران گفته بود که در صورت استثنا نشدن اروپا از تصمیم تعرفه ای ترامپ،  اروپا آماده اقدام علیه امریکاست
ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا روز پنجشنبه 2 فروردین گفت: ما خواهان جنگ تجاری نیستیم اما آماده اقدام مطابق با قوانین سازمان تجارت جهانی در صورت مستثنی نشدن اتحادیه اروپا از تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم آمریکا هستیم.
یونکر پیش از نشست شورای اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت: در انتظار اعلام تصمیم رئیس جمهوری آمریکا درباره جدا شدن اتحادیه اروپا از تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم هستیم وهمچنین آماده ایم تا درصورت جدا نشدن اتحادیه اروپا،مطابق مقررات سازمان تجارت جهانی علیه آمریکا اقدام کنیم .
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: نشست  شورای اروپا یک پیام نیرومند درباره موضع اتحادیه اروپا در خصوص مساله تجارت ارسال خواهد کرد . موضع ما دفاع از تجارت و آزاد عادلانه و عدم پذیرش حمایت گرایی است.
وی افزود: اتحادیه اروپا یک نقطه مرجع در تجارت جهانی است و ما تقریبا توافق های تجاری با ژاپن و سنگاپور را نهایی کرده ایم و امیدواریم بزودی توافق های تجاری با مکزیک و 'مرکوسور' را نیز نهایی کنیم. این رویکرد ما است و به اعتقاد ما تجارت آزاد و عادلانه برای اقتصاد و برای روابط جهانی خوب است و از نشست امروز شورای اروپا پیام روشنی در این مسیر صادر خواهد شد.
روز چهارشنبه نیز 'دونالد توسک' رئیس شورای اتحادیه اروپا گفت که صادرات اروپا تهدیدی امنیتی علیه آمریکا نیست. توسک درخصوص رئوس مباحث نشست دو روزه سران کشورهای اتحادیه اروپا که پنجشنبه و جمعه در بروکسل برگزار می شود افزود: کمیسیون اروپا - شاخه اجرایی اتحادیه اروپا - با حمایت ما تلاش می کند تا از این مساله اطمینان یابد که اتحادیه اروپا از تعرفه های آمریکا بر فولاد و آلومینیوم مستثنی خواهد شد.
وی افزود: ما به عنوان دوستان و شریکان نزدیک آمریکا ، موضع خودمان برای مستثنی شدن (از تعرفه های وارداتی آمریکا) را مطرح می کنیم و به گفت وگو با آمریکایی ها ادامه خواهیم داد. درهمین حال رهبران اروپایی درباره نحوه پاسخ به رویکرد کلی رئیس جمهوری آمریکا به تجارت جهانی که می تواند مشاغل را در سراسر جهان به خطر اندازد ، بحث خواهند کرد. پیش از این نیز 'سیسیلیا مالمشتروم' کمیسیونرتجارت اتحادیه اروپا شنبه هفته گذشته در دیداربا نماینده تجاری آمریکا دربروکسل، ضمن ابراز نگرانی از افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم به این کشور، خواستار مستثنی شدن محصولات اروپا از افزایش تعرفه های پیشنهادی رئیس جمهوری آمریکا شده بود.
دربیانیه شورای اروپااعلام شد که ، روز اول نشست سران اروپا در بروکسل در روز پنجشنبه بر موضوع های اقتصادی و تجاری متمرکز خواهد بود و علاوه بر مساله تعرفه های وارداتی آمریکا ، موضوع راهبرد بازار مشترک و راهبرد بازارمشترک دیجیتال، مالیات به خصوص دراقتصاد دیجیتال وتوصیه های مربوط به سیاست اقتصادی منطقه یورورانیز موردبررسی قرارمی دهند.
رهبران اروپایی همچنین تحولات اخیردر روابط با ترکیه را بررسی و مقدمات اجلاس آتی اتحادیه اروپا - غرب بالکان که قرار است روز 17 مه (27 اردیبهشت) در صوفیه برگزار شود را فراهم می سازند. همچنین در ارتباط با تنش های اخیر در روابط انگلستان با روسیه ، انتظار می رود که سران اروپایی در اقدامی مشابه وزیران خارجه اروپایی در روز دوشنبه ، با صدور بیانیه ای حمله به 'سرگئی اسکریپال' جاسوس سابق ودخترش بامواد شیمیایی در 'سالزبوری' انگلستان را محکوم کنند. رهبران کشورهای اتحادیه اروپا روز جمعه نیز در قالب EU27)(بدون حضور نخست وزیر انگلیس) درباره آخرین وضعیت مذاکرات 'برگزیت' و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بحث خواهند کرد.

عناوین برگزیده