تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۰۶
بازدید: ۲۶۶
کد خبر: ۱۳۱۰۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سید فرهاد اسلامی، مدیر مجتمع سنگ آهن جلال آباد زرند

ایران به تکنولوژی استحصال ذخایر کم‌عیار آهن دست یافت

می متالز - سنگ آهن کم‌عیار بخش عمده‌ای از ذخایر ایران و جهان را تشکیل می‌دهد که طی سال‌های اخیر بسیاری از کشورهای تولیدکننده سنگ آهن توانستند با بهبود تکنولوژی و روش‌های فرآوری این ذخایر را استحصال کنند.
ایران به تکنولوژی استحصال ذخایر کم‌عیار آهن دست یافت

به گزارش می متالز، ایران نیز یکی از کشورهای دارای ذخایر کم‌عیار سنگ آهن است که یکی از این ذخایر معدن سنگ آهن جلال آباد محسوب می شود. از آنجا که در این معدن طی سال‌ها استخراج باطله کم‌عیار باقی مانده بود، یک شرکت ایرانی توانست به تکنولوژی استحصال این ذخایر دست یابد و آن را در معدن سنگ آهن جلال آباد به‌کار گیرد.

معدن سنگ آهن جلال آباد زرند یکی از ذخایر بزرگ سنگ آهن ایران است که در استان کرمان و در فاصله 35 کیلومتری شمال غرب شهرستان زرند و مساحت محدوده بهره‌برداری معدن میزان 29 کیلومتر مربع واقع شده است. راه ارتباطی این مجتمع از طریق پیمودن 18 کیلومتر جاده آسفالت زرند – بافق- یزد و 15 کیلومتر جاده اختصاصی معدن میسر است. تاکنون تخمین ذخیره زمین‌شناسی معدن 200 میلیون تن با عیار 40 درصد و ذخیره قطعی این مجتمع 187 میلیون تن با عیار متوسـط 43 در صد برآورد شده است. همچنین این معدن ظرفیت استخراج سالیانه معدنی تا 6 میلیون تن سنگ آهن را دارد.

فعالیت‌های انجام شده در این مجتمع نیز شامل فعالیت‌های اکتشافی شرکت‌هایی از کشور روسیه در سال‌های 1344 تا 1354 و فعالیت اکتشافی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران طی سال‌های 1379 تا 1382 است.

بهره‌برداری از معدن سنگ آهن جلال آباد از سال 1383 آغاز شده است و تاکنون به میزان 30 میلیون تن استخراج سنگ‌آهن و 115 میلیون تن باطله برداری و در مجموع 145 میلیون تن عملیات استخراج انجام گرفته است.

در حال حاضر کارخانه‌های کنسانتره شرکت مادر تخصصی (هلدینگ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با ظرفیت تولید 4 میلیون تن کنسانتره در سال و شرکت فکور صنعت تهران با ظرفیت تولید 600 هزار تن کنسانتره در سال در مجاورت معدن سنگ آهن جلال آباد توسط بخش خصوصی با استفاده از محصولات این مجتمع درحال بهره‌برداری هستند.

این معدن نیز همانند سایر معادن سنگ آهن در کشور با چالش‌ها و مشکلاتی در مسیر بهره‌برداری مواجه است که کاهش قیمت‌های جهانی و داخلی سنگ آهن و نیز عقب‌ماندگی معادن از تکنولوژی روز از مشکلات اصلی آن هستند.

 

کارخانه فرآوری کم‌عیار در مجتمع جلال آباد

طرح کارخانه فرآوری سنگ آهن کم‌عیار یکی از مهم‌ترین کارخانه‌ها در زمینه استفاده از سنگ آهن کم‌عیار در کشور است که پس از شروع به‌کار این طرح، بر تولیدات این مجتمع افزوده است. چرا که در زمان بهره‌برداری از معدن سنگ آهن جلال آباد طی سال‌های 1383 تا 1392، میزان 10 میلیون تن سنگ آهن کم‌عیار هماتیتی تولید شده بود که به‌صورت جداگانه در محل معدن انباشته شد. در نتیجه با توجه به تناژ قابل توجه سنگ آهن کم‌عیار ذکر شده، طی سال‌های 1390 تا 1392 انجام مطالعات و تحقیقات لازم در خصوص ایجاد ارزش اقتصادی بر روی سنگ آهن کم‌عیار صورت گرفت. این فرآیند باعث شد در نیمه اول سال 1392 بر اساس مطالعات امکان‌سنجی صورت گرفته، اسناد مزایده فروش 10 میلیون تن سنگ آهن کم‌عیار هماتیتی به شرط احداث کارخانه فرآوری در جوار معدن سنگ آهن جلال آباد تهیه شود و به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) ارسال شود. در نهایت در بین شرکت‌کنندگان در مزایده، شرکت فکور صنعت تهران برنده مزایده به عنوان سرمایه‌گذار به روش BOO جهت احداث کارخانه شد و کارخانه فرآوری هماتیتی کم‌عیار طی مدت 26 ماه از آبان سال 1393 تا دی 1395 احداث شد.

مهم‌ترین ویژگی این طرح این است که مواد اولیه مورد استفاده در کارخانه فرآوری هماتیتی، نوعی ماده معدنی با عیار پایین بوده که در حدود 30 درصد سنگ آهن دارد و در این راستا با استفاده از تجربیات فنی و انجام تست‌های مختلف بر روی نمونه‌های سنگ آهن کم‌عیار هماتیتی و خردایش و رسیدن به ابعاد 100 میکرون با تغییر شدت میدان مغناطیسی، درصد بازیابی بالاتری به‌دست آمد.

عناوین برگزیده