تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۰۲
بازدید: ۲۶۰
کد خبر: ۱۳۱۲۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی مطرح کرد:

نو آوری وکارآفرینی نیازمند زیرساخت‌های فرهنگی است/ اکنون عصر ظهور نوآوری خدمت افزاست

می متالز - در دومین کنفرانس بین المللی نوآوری در مدیریت کسب و کار و اقتصاد که در محل سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد، مدیرعامل این سازمان با اشاره به اینکه فرهنگ آموختنی است و برخی از همچون نوآوری و کارآفرینی و... مقوله هایی هستند که با زیرساخت های فرهنگی در باید در سنین پایین آموزش داده شود، به معرفی انواع نو آوری پرداخته و معتقد بود که اکنون زمان افول نو آوری بزرگ رادیکال و جایگزینی ظهور نوآوری خدمت افزاست.
نو آوری وکارآفرینی  نیازمند زیرساخت‌های فرهنگی است/ اکنون عصر ظهور نوآوری خدمت افزاست

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی

به گزارش می متالز، مدیرعامل و عضو هیات مدیره سازمان مدیریت صنعتی در دومین کنفرانس بین المللی نوآوری در مدیریت کسب و کار و اقتصاد درخصوص نوآوری خدمت افزا در تعالی کسب و کار گفت: نو آوری‌های مختلفی وجود دارد که در اینجا به 4 مورد آن اشاره خواهیم کرد.

ابوالفضل کیانی بختیاری با بیان این مطلب افزود: نو آوری ساختاری یا معماری گونه، نو آوری تدریجی که در اثر تجمیع انباره های دانش و به صورت کم کم ایجاد می‌شود و نو آوری رادیکال یا انفجاری یا انقلابی که یکباره اتفاق می افتند و اثرات بسیار بزرگی را به جای می گذارند از جمله نو آوری هایی هستند که می توان به آنها اشاره کرد.

وی با بیان اینکه نو آوری رادیکال به صورت الهام بخشی بوده و به صورت انقلابی ظهور می‌کند ( قبل از آن تحقیق و پژوهشی انجام نشده است) ادامه داد: نو آوری دیگری به نام نو آوری تحول آفرین نیز وجود دارد که بنیان شکن یا بنیان برافکن هستند، زیرا با اتفاق افتادن این نو آوری در ساختار کسب و کار تغییر و تحول زیادی ایجاد می‌شود و ممکن است برخی از کسب و کارها را از چرخه خارج کنند و کسب و کار جدیدی به وجود آورند.

به گفته وی، در نو آوری ساختاری نیز بازار پسند هستند و با یک تغییر ظاهری کوچک می‌توانند بازار جدیدی را برای خود خلق کنند. نو آوری تدریجی نیز  بازار کمتری را  بدست می‌آورند و در زمینه تکنولوژی نیز به صورت مقطعی پیش می روند. اما نو آوری رادیکال هم در تکنولوژی و هم بازار سرآمد بوده و در نو آوری تحول آفرین نیز تکنولوژی بسیاری برای آنها به کار رفته و از بازار نیز سهم خوبی دارند.

کیانی بختیاری در ادامه سخنانش گفت: قرون ۱۹ و۲۰  را می‌توان قرون نو آوری و اختراعات بزرگ و تکنولوژهای رادیکال دانست، البته قرن 21 نیز تلفن هوشمند، اینترنت اشیا، خانه های هوشمند، شبکه های اجتماعی؛ خودروهای هیبریدی، پرینتر سه بعدی و حتی غذاهای مصنوعی ساخته شده اند که همگی جزو نوآوری های رادیکال بوده اند.

وی ادامه داد: اکنون سوال اینجاست که آیا عصر نوآوری و نو آوری رادیکال به سر آمده یا می‌توان به آن امیدوار بود؟ کما اینکه در دوران گذشته در هنر ادبیات شعر علوم پایه از جنس آدمهای نوآور بودند و باید دید میتوان از این دست افراد را در امروز داشته باشیم و آیا عصر نوآوری های رادیکال به پایان رسیده است؟

به گفته کیانی بختیاری ، برای این موضوع موافقان و مخالفانی وجود داشتند. موافقان می‌گویند در قرن19 و 20 شاهد ظهور تکنولوژی ها و نو آوری هایی بودیم که تاریخ بشر را متحول کرده‌اند. در واقع در زمینه نو آوری رادیکال فضا فراهم است و کارهای بزرگ در قالب هسته های بزرگ و هسته های بزرگ نمایان می‌کرده و امکان ادامه آن وجود دارد. اما مخالفان می گویند هر آنچه که اکنون داریم در قالب شالوده اختراعات و کارهای گذشته سوار شده و اکنون هسته های کوچک و پوسته های بزرگ باقیمانده است. در واقع هر آنچه که تولید می‌شود به نحوی بر ستونها و پایه‌های نو آوری های رادیکال قرار می‌گیرد و مدام هم تقویت می شود.

به گفته وی، با انجام یک مقایسه می بینیم که اکنون میزان نو آوری ساختاری و تحول آفرین افزایش یافته و میزان رادیکال بودن تکنولوژی‌ها نیز در حال کاهش است. اما به لحاظ تاثیر نوآوری رادیکال از قرن 20 باز تکنولوژی بالا بود اما امروز به سمت نو آوری‌هایی می‌رویم که میزان تاثیرگذاری آنها بر زندگی بشر به ویژه کسب و کار بسیار زیاد است. در واقع اکنون زمان افول نو آوری بزرگ رادیکال و جایگزینی ظهور نوآوری خدمت افزاست.

کیانی ادامه داد: از سوی دیگر اگر محصول سنتی که حاصل نو آوری تدریجی است با نو آوری در خدمات باهم ادغام شوند یک خدمت افزایی اتفاق می افتد که تاثیر مکانیک و الکترونیک یا صنایع هوشمند داشته و یک خروجی در نو آوری که از جنس خدمت است را ایجاد کرده است. در واقع نو آوری خود را در قالب خدمت در صنایع نشان می‌دهد. علاوه بر آن نو آوری خدمت‌افزا در آموزش نیز وجود دارد و باید در یک پلتفرم سرویس ارائه دهد.

به گفته وی، اکنون به دلیل شیوع کرونا به سمت پلتفرم در فضای مجازی رفته ایم و این تاثیر خدمت افزایی شکل گرفته است. در حال حاضر آموزش در همه جا به صورت رایگان برای همه انجام می شود. نو آوری خدمت افزا در آموزش نیز به این صورت است که ارائه مطالب آموزشی در سطح گسترده و بدون هیچگونه محدودیت در هر زمان و مکان و رایگان انجام می شود. همچنین یادگیری و ارائه مباحث در قالب مسائل واقعی و ملموس، یادگیری از طریق شبکه ها و یادگیری از طریق انتقال تجارب صورت می گیرد.

وی ادامه داد: اما خدمات نو آورانه در سیستم های کمک آموزشی الکترونیکی نیز از جدیدترین آموزش‌های موثر یعنی استفاده از مفاهیم مرتبط با بازی در طراحی دوره های آموزشی است. در هم آمیزی فناوری اطلاعات سیستم‌های فناوری اطلاعات، سیستم‌های شبیه سازی و ارائه بازخورد فوری باعث ایحاد یک فرصت عالی برای افزایش بازدهی آموزش و یادگیری افراد در مسائل شبیه به محیط واقعی کسب و کار می شود. در واقع مشاوره خدمت افزا که نوعی مشاوره مجازی است شامل مطالعه روندها و شاخص‌ها، تحلیل‌های مدیریتی و اقتصادی، منابع علمی گزارش‌ها مستندات کاربردی، دستورالعمل‌ها و فرآیندهای کاربردی و.... است.

وی در ادامه به مولفه های بنیادین در انقلاب چهارم صنعتی اشاره داشت که شامل اینترنت اشیا، فناوری‌های توانمندساز صنعت، سیستم‌های سایبر فیزیکی، کلان داده بلاکچین و رایانش ابری است.
همچنین وی گفت: نوآوری خدمات ابزار و گروه‌های شغلی نوظهور شامل طراح اکوسیستم سایبری متخصص کلان داده و تحلیل داده، آموزشگاه آموزش دهنده ربات، معمار فرهنگ مجازی، یکپارچه سازی هوش مصنوعی داده ها و استعدادها، طراح پلتفرم‌های کسب و کار، طراح پلتفرم ها و اکوسیستم آموزشی، متخصص تولید ارز دیجیتال، متخصص مدیریت شبکه های اجتماعی و ... است و رویکردهای بهبود نوآوری خدمت افزا در کسب و کار شامل انسان محور فرایند محور و ابزار محور بودن است.

کیانی معتقد است 4 توصیه برای توسعه نوآوری تدریجی در بنگاه داریم: نخست اینکه فرهنگ نوآوری را در تمامی سطوح بنگاه توسعه دهیم زیرا گاهی نوآور نوآورانه ترین ایده ها از پایین ترین لایه های سازمان پیشنهاد می شوند. دوم اینکه مهارت های لازم برای تفکر نوآورانه را در کل کارکنان سازمان توسعه دهید. سوم از دانش و تجربه مشتریان به عنوان منابع مهم نوآوری استفاده کنید و چهارم ریسک پذیر باشید و فقط امروز را نبینید.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ادامه داد: در نهایت باید گفت که فرهنگ آموختنی است و برخی از مقوله‌هایی همچون نوآوری و کارآفرینی و غیره مقوله هایی هستند که با زیرساخت های فرهنگی در باید در سنین پایین آموزش داده شود. همچنین اعزام محوری برآیند محوری و به کارگیری فناوری شرط لازم و کافی برای توسعه نوآوری خدمتکاران محسوب می‌شود که از غارها می‌باید برای بهره‌برداری از نوآوری‌های خدمت افزا در مسیر تعالی خود گام بردارد.

عناوین برگزیده