به گزارش می متالز، البته شعار امسال را باید بتوان بهعنوان آغاز یک تحول برای سالهای آینده در نظر گرفت و تنها محدود به همین یک سال نکرد. از اینرو صنایع معدنی از جمله آلومینیوم نیز میتواند با رونق بازار و حمایت از کالاهای داخلی، جان دوبارهای در بازار بگیرد.
البته کارشناسان این حوزه معتقدند هر چند رونق بازار داخل میتواند صنایع را متحول کند اما در نگاه بلندمدت باید از تولیدکننده ایرانی برای تولید کالاهایی که دارای مزیت نسبی هستند حمایت به عمل آوریم تا هم بتوانیم در زمینههایی که دارای مزیت تولید هستیم نیاز داخل را پوشش دهیم و هم بازارهای منطقه را با قدرت بیشتری در دست بگیریم.
شعار امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب در حمایت از کالای داخلی عنوان شده است، میتواند در افزایش میزان تولیدات داخلی بسیار تاثیرگذار باشد. این مطلب را مدیرعامل جدید مناطق ویژه اقتصادی صنایع انرژیبر لامرد و پارسیان عنوان کرد. محمد آشفته آجبیشه در پاسخ به این پرسش که حمایت از کالای داخلی بر صنعت آلومینیوم بیشتر بر صنایع بالادست آن تاثیرگذار خواهد بود یا پاییندست، گفت: صنعت آلومینیوم بالادست آن به تولید شمش ۹۹/۷درصد و صنایع پاییندست آن به ورق، سیم، کابل آلومینیوم و... تقسیم میشود که با رونق بازار داخلی، این صنایع پایین و بالادست به دنبال همدیگر رونق میگیرند و تقویت خواهند شد چراکه با تقویت صنایع پاییندست آلومینیوم، نیاز به افزایش تولید صنایع بالادست بیشتر خواهد شد. بنابراین به طور یقین با رونق بازار داخلی با حمایت از کالای داخلی به طور عام صنعت و به طور خاص صنعت آلومینیوم رونق خواهد گرفت.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: شعار امسال گویای این مطلب است که باید اقتصاد کشور را به سمت درونگرایی سوق بدهیم و مصرفگرایی کالای داخل را تقویت کنیم تا قادر شویم زنجیره ارزش تولید را در داخل به حرکت درآوریم.
مدیرعامل جدید مناطق ویژه اقتصادی صنایع انرژیبر لامرد و پارسیان همچنین ادامه داد: موضوع این است که اقتصاد کشور در چند سال گذشته، تجاری و وارداتی شده است که امیدواریم با شعار امسال بتوانیم به سمت یک اقتصاد درونگرا پیش برویم. محمد آشفته آجبیشه با اشاره به این موضوع که ممکن است تمام صنایع داخلی کشور، قدرت رقابتپذیری با کالاهای خارجی را نداشته باشند، عنوان کرد: البته در حمایت از کالای داخلی باید کالایی را بیشتر در اولویت قرار داد که در تولید آنها دارای مزیت هستیم. برای نمونه، در زمینه تولید خودرو چندان قادر به رقابت با خودروسازان خارجی نیستیم اما در زمینه سایر تولیدات ممکن است از کالاهای خارجی هم پیشی بگیریم. در زمینه آلومینیوم نیز در تولید برخی کالاها مانند تولید ورق، کابل یا ظروف آلومینیوم میتوانیم بسیار خوب عمل کنیم. وی در ادامه تاکید کرد: در کل باید به سمت تولید کالای باکیفیت پیش برویم و تولیدکنندگان باید بیش از پیش بر کیفیت تولید کالای خود تاکید داشته باشند.
همچنین در زمینه حمایت از کالای ایرانی و تاثیر آن بر صنعت بهویژه صنعت آلومینیوم، امیرحسین بابایی کارشناس آلومینیوم اظهار کرد: حمایت از بازار و کالای داخلی در یک کشور، موضوعی ابتدایی است که دستاندرکاران کشور باید آن را در اولویت سیاستها و برنامهریزیهای داخلی خود قرار دهند. البته این پرسش اساسی مطرح است که چرا دستاندرکاران ما در کشور در ۴۰ سال گذشته، این موضوع را بهطور جدی مطرح نکردهاند؟
وی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه رونق بازار داخلی، سبب رونق صنعتی چون آلومینیوم میشود، گفت: چند سال گذشته که موضوع اقتصاد مقاومتی مطرح و برای یک سال به عنوان شعار سال عنوان شد، فهرستی از شرکتهای دولتی تهیه شد که این شرکتها برای تهیه کالاهای مورد نیاز خود حق خرید کالای خارجی را ندارند. این فهرست از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه شد. ورق آلومینیوم نیز در این فهرست قرار داشت که کارخانههای بسیاری در آن سال ورقهای آلومینیومی مورد نیاز خود را از داخل خریداری میکردند. این کارشناس آلومینیوم در ادامه خاطرنشان کرد: اما پایبندی به خرید داخل تنها به همان سال محدود شد و در چند سال، این موضوع به کلی به فراموشی سپرده شد. هر چند برخی از تولیدکنندگان داخلی به این فراموشی اعتراض کردند اما اعتراض آنها راه به جایی نبرد. بابایی ادامه داد: موضوع این است که برای برخی قطعهسازان، واردات میتواند مزایای بسیار به همراه داشته باشد. خرید خارجی گویا برای برخی مزیتهایی به همراه میآورد که بازار داخلی را رها میکنند. از این رو مبارزه با چنین روندی کار سختی بهشمار میرود. بنابراین شعار حمایت از کالای داخلی، خوب است اما امیدواریم موضوع به گونهای پیش نرود که سال بعد هماناش باشد و همان کاسه. وی با اشاره به این موضوع که صنعت در کشور در بیتحرکی قرار دارد، عنوان کرد: من اعتقاد دارم به جای حمایت از کالای داخلی از تولیدکننده داخلی حمایت به عمل آوریم. بابایی در پاسخ به این پرسش که آیا در حمایت از کالای داخلی، حمایت از تولیدکننده داخلی نیز مستتر نیست، گفت: حمایت از کالای داخلی ممکن است حمایت از هر نوع کالایی باشد اما حمایت از تولیدکننده باید به منظور حمایت از کیفیت کالا با کاهش نرخ تمامشده باشد. برای نمونه اگر قرار باشد خودرو تولید کنیم باید خودروی با کیفیت بهتر و نرخ مناسب تولید کنیم. پس حمایت از تولیدکننده باید برای افزایش کیفیت و کاهش نرخ آن باشد. این کارشناس آلومینیوم در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر حمایت از کالای داخلی به معنی حمایت از کالایی است که باید در داخل مصرف شود اما حمایت از تولیدکننده میتواند این موضوع را در دل خود داشته باشد که تولیدکننده، تولیدات خود را هم برای داخل و هم برای صادرات و بازارهای خارج تولید کند و برنامههای خود را در این جهت پیش ببرد. از سوی دیگر برخی تولیدکنندگان برخی قطعهها را از خارج وارد میکنند و با مونتاژ، آن را بهعنوان محصول داخلی عرضه میکنند، در حالی که میتوان از تولیدکنندگان واقعی در داخل حمایت بهعمل آورد. بنابراین حمایت از تولیدکننده داخلی میتواند بهعنوان حمایت از صادرات نیز باشد.
بابایی در ادامه با اشاره به توضیح این مطلب که بین خودکفایی با خوداتکایی تفاوت وجود دارد، عنوان کرد: بین دو مقوله خودکفایی با خوداتکایی تفاوت وجود دارد. خودکفایی به این معناست که تمام اقلام مورد نیاز خود از سوزن تهگرد تا خودرو را در داخل کشور تولید کنیم و به مصرف برسانیم که این سیاست نمیتواند درست باشد اما خوداتکایی به این معناست که در زمینههایی که مزیت داریم، تولید باکیفیت داشته باشیم و در زمینههایی که مزیت نداریم، واردات انجام دهیم. برای نمونه اگر در زمینه کشاورزی مزیت داریم باید بیشتر به این سمت پیش برویم و اگر در زمینه خودروسازی مزیت یا تخصص نداریم بهتر است انرژی و هزینه چندانی برای این بخش نگذاریم. اگر در زمینه تولید شمش فولاد یا آلومینیوم نیز مزیت داریم باید بیشتر به این سمت برویم و علاوه بر نیاز داخل، بازارهای منطقه را نیز پوشش دهیم. از همین رو خوداتکایی باارزشتر از خودکفایی است چراکه انتخاب درست محصولات مزیتدار با کیفیت بالا میتواند در بلندمدت سبب توسعه شود و در این راستا نیز دولت و نهادهای اجرایی باید حمایت لازم را از چنین تولیداتی انجام دهند. در غیر این صورت اقتصاد را توسعه نخواهیم داد.
وی با اشاره به اینکه دهکده جهانی در زمینه تنظیم بازار بسیار موثر است، گفت: در چین کارخانههایی وجود دارند که چینیها اجازه بازدید از فناوری آنها را به سایر کشورها نمیدهند چراکه این فناوری را از کشورهای دیگر همچون امریکا خریداری کردهاند و حتی اگر رابطه پرچالشی با امریکا داشته باشند، فناوری آنها را خریداری میکنند. امریکاییها نیز فناوری روسها را خریداری میکنند. در دهکده جهانی، این مراودهها یک امر بدیهی است اما موضوع قابل توجه در کالای داخلی و حمایت از آن، این است که اجازه استیلا و برتری به کالاهای خارجی نسبت به داخلی را ندهیم. البته اگر به سمت استانداردسازی پیش برویم چنین استیلایی پیش نخواهد آمد. این کارشناس آلومینیوم در پایان تاکید کرد: ما بیشتر یاد گرفتهایم که تب و تاب ایجاد کنیم البته امیدوارم که تب ایجاد شده پایدار بماند و کشور ما نیز بیش از پیش بتواند به سمت خوداتکایی پیش برود و به معنای واقعی، حمایت از تولیدکننده داخلی را در اولویت قرار دهد تا کالای خارجی به صورت انتخابی وارد کشور نشود و هیچ تولیدکنندهای نیز بیکار نباشد.