تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۳۵
بازدید: ۲۶۵
کد خبر: ۱۳۱۳۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بهره‌برداری از بندرگاه خمیر به عنوان کانون صادرات مواد معدنی در هرمزگان

می متالز - بندرگاه چندمنظوره خمیر درغرب هرمزگان این روزها مورد توجه مسوولان در بحث صادرات و واردات قرار گرفته و برای تبدیل شدن به کانونی مهم برای صادرات مواد معدنی و افزایش راندمان تجارت محلی و منطقه‌ای آماده می‌شود. این اسکله از جنس بدنه فولاد دریایی به طول ۲۰ و عرض پنج متر به دست متخصصان داخلی ساخته شده است.
بهره‌برداری از بندرگاه خمیر به عنوان کانون صادرات مواد معدنی در هرمزگان

به گزارش می متالز، این طرح مهم بندرسازی که در جوار بندر پل واقع شده، با مدیریت و راهبری اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در حال انجام است و سال‌ها است که از ظرفیت آن برای جابه‌جایی کالا و خودرو به قشم و کشورهای همسایه استفاده می‌شود و بخش زیادی از این توانمندی برای صادرات مواد اولیه صنعتی پیش‌بینی شده تا از آن برای ارزآوری به کشور نقش آفرینی کند.

احداث و بهره‌برداری کامل از بندرگاه خمیر اقدامی مهم درجهت تقویت و تعمیق تجارت دریایی درشهر تاریخی و تالابی خمیر، ایجاد بستری مناسب جهت سرمایه‌گذاری وهمچنین اشتغال برای ساحل‌نشینان منطقه است که با تکمیل آن، شهرستان بندرخمیر به قطب صادرات موادمعدنی تبدیل خواهد شد.

آغاز مطالعه بندرگاه خمیر از سال ۸۷

مطالعه بندرگاه خمیر با اعتباری افزون بر دو میلیارد ریال از آبان ‌ماه سال ۸۷ آغاز و باتوجه به مطالعات انجام شده و بررسی ظرفیت‌های موجود در منطقه اعم از معادن، جذب کالا و ظرفیت‌های صید، بندر چند منظوره‌ای که در سه زمینه صنایع معدنی و تجاری فعالیت نماید، طراحی شد و این کار مطالعاتی سپس درسال ۹۱ پایان یافت.

با پایان گرفتن کار مطالعاتی این طرح بندری، فراخوان ارزیابی کیفی پیمانکار احداث مرحله نخست بندر چند منظوره خمیر آغاز شد و این طرح پس انتخاب پیمانکار و همچنین جذب اعتبار اولیه کار اجرایی خود را آغاز کرد.

بر اساس مطالعات انجام شده، پست‌های اسکله شامل یک پست اسکله موادمعدنی و دو پست اسکله تجاری درطرح جامع و توسعه بندر چندمنظوره خمیر در نظر گرفته شد.

کلنگ تکمیل احداث بندرگاه خمیر در دی ماه ۹۷ برزمین زده شد

پس از رفع مشکل زیست‌محیطی بندرگاه خمیر، عملیات احداث تکمیلی این طرح بزرگ بندری در دولت دوازدهم از دوم دی ماه سال ۹۷ با اعتبار اولیه ۳۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات داخلی سازمان بنادر و دریانوردی با حضور مسئولان کشوری و استانی آغاز و پیش‌بینی شد در مدت ۱۸ ماه در دو مرحله با اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری کامل برسد.

بندر چند منظوره خمیر در فاصله دو کیلومتری شرق اسکله موجود شیلات و در محلی به طور کامل خارج از تالاب بین‌المللی خورخوران و جنگل‌های حرا جانمایی شده است که با بهره‌برداری از آن، کانون جدید تجارت دریایی برای صادرات مواد معدنی در ۹۵ کیلومتری غرب بندرعباس ایجاد خواهد شد.

بهره‌برداری تا پایان امسال

علیرضا محمدی کرجی ران در گفت‌وگویی اظهار داشت: بندرگاه خمیر دارای چهار پست اسکله به صورت شمع و عرشه و مسیر دسترسی به طول ۷۴۴ متر از ساحل تا اسکله‌ها کشیده شده که براساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته تا پایان امسال (۹۹) به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

وی افزود: درمرحله نخست این طرح، مسیر دسترسی دریایی شامل دایک سنگی به طول ۶۱۶ متر اجرا شد و درمرحله دوم نیز اجرای لایه‌های روسازی دیواره (دایک) دسترسی، احداث پل دسترسی از انتها دایک تا محل اسکله، احداث اسکله به همراه تهیه و نصب تاسیسات برقی و مکانیکی پیش‌بینی شده که هم اکنون روند قابل قبولی دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ظرفیت قابل پذیرش شناورهای فلزی تا پنج هزار تن و لنج‌های ۵۰۰ تنی را برای این بندرگاه پیش‌بینی کرد و اذعان داشت: همزمان با احداث این طرح بندرسازی برای ۲۳۰ نفر و در زمان تکمیل و بهره‌برداری از آن نیز ۳۷۰ نفر مشغول به کار می‌شوند.

محمدی کرجی ران ادامه داد: براساس مطالعه و جانمایی‌های صورت گرفته به منظور تحقق این هدف، یک فروند اسکله شناور با کاربری گردشگری دریایی به این بندر اختصاص یافته که در آینده نزدیک نصب و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی گفت: این اسکله از جنس بدنه فولاد دریایی به طول ۲۰ و عرض پنج متر به دست متخصصان داخلی ساخته شده است.

بندرگاه خمیر به کانون تجارت صادرات موادمعدنی تبدل می‌شود

منصور آرامی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با احداث بندرگاه چندمنظوره خمیر تا پایان امسال، این منطقه به عنوان کانون تجارت کالا و صادرات موادمعدنی تبدیل می‌شود.

وی در بازدیدی که در آغاز هفته جاری از روند احداث بندرگاه چند منظوره خمیر داشت، افزود: پیش از این در فرایند احداث بندرگاه خمیر مسائل و مشکلاتی وجود داشت که بخشی از آن ملاحظات زیست‌محیطی بود که با رفع شدن آن هم اکنون این طرح از روند مطلوبی برخوردار بوده و براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تاپایان امسال مورد بهره‌برداری کامل قرار می‌گیرد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: احداث بندرگاه خمیر در این منطقه، باعث فعال شدن معادن خمیر، حضور و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پسکرانه، ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه خمیر و استان و در نهایت رشد و توسعه و رونق بخشی به زندگی مردم خواهد شد.

آرامی ادامه داد: انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی دیگر نیز با تدوین برنامه‌ای نظام‌مند زمینه‌ساز ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه شوند.

مجتمع بندری باعث شکوفاشدن شهر تالابی خمیر می‌شود

فرماندار بندر خمیر نیز گفت: احداث مجتمع بندری در این منطقه باعث شکوفا شدن شهر تاریخی و تالابی خمیر می‌شود.

میرهاشم خواستار افزود: ایجاد بستری مناسب جهت سرمایه‌گذاری و همچنین اشتغال برای ساحل‌نشینان منطقه از دیگر اهداف بندرگاه خمیر است.

وی ادامه داد: شهرستان بندرخمیر دارای ظرفیت‌های فراوانی در خصوص تجارت، کشاورزی و معادن است که امید می‌رود استفاده بیشتری ازاین توانمندی شود.

شهر تالابی خمیر به دنبال بهره بیشتر از صادرات معدنی و دریایی

شهرستان خمیر با داشتن ۲۹ معدن فعال در خود به عنوان مستعدترین منطقه از نظر معدنی در هرمزگان شناخته شده است.

درحال حاضر حدود ۹۰۹ نفر در معادن خمیر مشغول فعالیت هستند و تاکنون بیش از ۴۴ پروانه بهره‌برداری معدن در این شهرستان صادر شده است.

این منطقه درتلاقی بین بندرعباس و بندرلنگه و استان‌های همجوار از قبیل فارس قرار گرفته و انتظار می‌رود که از این ظرفیت برای پایانه صادراتی به کشورهای همسایه که نیازمند مصالح و مواد اولیه ساختمانی هستند، بیشتر بهره ببرد.

بر اساس گزارشی از ایرنا، خمیر از جمله شهرهای درحال توسعه و مهاجرپذیر استان هرمزگان است که عواملی همچون موقعیت جغرافیایی و وجود کارخانه‌های بزرگی همچون دو شهرک صنعتی، وجود گمرک و ارتباطات حمل‌ونقل دریایی کالا با کشورهای همسایه جنوبی خلیج فارس و همچنین بهره‌مندی از آثار تاریخی و گردشگری در روند رشد وضعیت اقتصادی و صنعتی و توسعه آن اثرگذار است.

شهرستان تالابی و تاریخی بندرخمیر با بیش از ۵۶ هزار نفر جمعیت در فاصله ۷۵ کیلومتری جنوب غربی شهر بندرعباس واقع شده، بندرخمیر به واسطه مجاورت با بزرگترین تالاب دریایی ایران و خاورمیانه (تالاب بین‌المللی خورخوران) دارای ظرفیت‌های تجاری  منحصربه‌فردی است.

عناوین برگزیده