تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۳۳
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۱۳۱۴۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
واردات فولاد خام قطر

فرصت طلایی صادرات فولاد به قطر

می متالز - کشور قطر با آنکه یک تولیدکننده فولاد خام در منطقه است که عمده تولید آن به روش EAF صورت می‌گیرد، اما به‌دلیل سرانه مصرف بالای فولاد، یک واردکننده نیز محسوب می‌شود. کشور قطر در سال 2016 حدود 2 میلیون و 500 هزار تن فولاد خام تولید کرد. این کشور همچنین در این سال حدود 133 هزار تن شمش فولاد خام وارد کرد.
فرصت طلایی صادرات فولاد به قطر

به گزارش می متالز، مصرف سرانه در قطر حدود 750 کیلوگرم به ازای هر نفر است که نسبت به سرانه مصرف منطقه خاورمیانه بسیار بالاست، طرح‌های عمرانی بزرگی به‌خصوص برای سازه‌های مربوط به میزبانی جام جهانی 2022 در این کشور در حال احداث هستند. فلزات آنلاین در این گزارش تجارت فولاد خام قطر طی سال‌های اخیر را بررسی می‌کند.

تا قبل ار تنش‌های سیاسی سال 2016 میان قطر و عربستان و سایر کشورهای عربی منطقه، فولاد خام مورد نیاز قطر از طریق کشورهایی همچون امارات، عمان و بحرین تأمین می‌شد؛ اما با کم شدن روابط تجاری با عربستان و امارات معادلات جدیدی روی داده است.

طی 3 سال گذشته عمان نقش اصلی در تأمین نیاز بازار فولاد خام قطر را داشته است؛ در سال 2016 حدود 99 درصد واردات فولاد خام قطر از مبدا عمان صورت گرفته است. با بررسی‌های صورت گرفته به‌نظر می‌رسد در سال 2017 نقش کشورهای عربی در تأمین بازار واردات قطر بسیار کم‌رنگ شده است.

همان‌طور که در نمودار شماره 1 مشاهده می‌شود حجم واردات فولاد خام قظر نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای در سال‌های اخیر داشته است و از 13 هزار تن در سال 2011 با حدود 10 برابر افزایش، به 134 هزار تن در سال 2016 رسید. دلیل این صعود افزایش تقاضای داخلی به‌دلیل آغاز ساخت‌و‌سازهای مرتبط با جام جهانی 2020 است.

همچنین صادرات فولاد خام قطر که به کشورهای منطقه صورت می‌گرفت، به بازار شرق آسیا مانند فیلیپین و مالزی سراریز شده است. 

با آنکه به‌نظر می‌رسد تنش‌های سیاسی مرتبط با قطر در سال 2018 نیز ادامه یابد، اما به‌دلیل ادامه داشتن جریان ساخت‌و‌ساز پروژه‌های جام جهانی 2020، انتظار می‌رود بازار قطر فعلا نیازمند واردات باشد.

نخستین جایگزین تأمین فولاد قطر در شرایط فعلی ترکیه است، اما ایران نسبت به ترکیه مزیت بسیار بیشتری دارد، ایران و قطر مرز مشترک دریایی با هم دارند و کم شدن هزینه‌های حمل‌ونقل می‌تواند مزیت رقابتی برای ایران در این بازار ایجاد کند، همچنین سطح روابط تجاری ایران و قطر بعد از تنش‌های سیاسی اخیر پتانسیل گسترش زیادی را دارد که سود بردن از آن منطقی است.

با آنکه این کشور موقعیت خوبی به‌عنوان بازار هدف ایران دارد، اما تاکنون صادرکنندگان ایرانی از این ظرفیت استفاده مناسبی نکرده‌اند. اگرچه هنوز تحولات سیاسی در قطر به یک چشم‌انداز مشخصی نرسیده است و سیاست‌گذاران منطقه‌ای و بین‌المللی در صدد تأثیرگذاری بر روابط سیاسی این کشور هستند، ولی به‌نظر می‌رسد برای بهره‌برداری از این فرصت حداقل در کوتاه‌مدت، برنامه‌ریزی برای صادرات فولاد و محصولات فولادی به این کشور باید یکی از برنامه‌های اصلی بخش بازاریابی و صادرات شرکت‌های فولادی باشد.

عناوین برگزیده