تاریخ: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۳۴
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۱۳۱۴۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کاهش فاصله دلار نیمایی و آزاد ثبات قیمت دلار را در پی خواهد داشت

می متالز - رئیس هیات مدیره گروه صنعتی بستانچی اظهار کرد: کاهش فاصله نرخ در دو بازار نیمایی و بازار آزاد می‌تواند ثباتی را برای قیمت این ارز به ارمغان آورد.
کاهش فاصله دلار نیمایی و آزاد ثبات قیمت دلار را در پی خواهد داشت

به گزارش می متالز، مهدی بستانچی درباره تحولات نرخ ارز توضیح داد: در هفته‌های گذشته شاهد انتشار ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر عرضه ارز در صرافی‌های غیربانکی بودیم، اگرچه احتمال کاهش اختلاف نرخ نیمایی و بازار آزاد ارز در ادامه نیز وجود دارد،اما نمی‌توان گمان کرد که در آینده تک نرخی شویم.

وی افزود: این تصمیم سبب تشویق بیشتری برای تولیدکنندگان محصولات صادراتی شد که ارز خود را وارد بازار کنند بنابراین انتظار داریم مقاومت صادرکنندگان در عرضه ارز کاهش یابد، زمانی که صادرکنندگان زمینه عرضه ارز با نرخی بیشتر از نرخ نیمایی داشته باشند، تا ریال بیشتری دریافت کنند، می‌توانند سود عملیاتی بیشتری شناسایی کنند.

رئیس هیات مدیره گروه صنعتی بستانچی اظهار کرد: درصورتی که رشد شاخص قیمت تولیدکننده که مبنای هزینه بهای‌تمام‌شده تولیدکنندگان است را در نظر نگیریم، رشد سود عملیاتی به‌دلیل افزایش نرخ تسعیر ازر حتمی است.

بستانچی ادامه داد: باتوجه به اینکه ثبات این شاخص و در نظر گرفتن آن ناممکن است بنابراین افزایش سود عملیاتی ناشی از رشد نرخ تسعیر ارز چندان بالا نخواهد بود.

وی گفت: همچنانکه تاریخچه تحولات و نوسان‌های نرخ ارز نشان داده است، تحرکات این نرخ از عوامل سیاسی بیشتر از رخدادهای اقتصادی اثر می‌پذیرد.

رئیس هیات مدیره گروه صنعتی بستانچی تصریح کرد: کاهش فاصله نرخ در دو بازار نیمایی و بازار آزاد می‌تواند ثباتی را برای این نرخ به ارمغان آورد، باتوجه به اینکه نرخ ارز در دو سال گذشته افزایشی بوده و مجموعه نوسان‌ها نیز رشد را نشان داده است، شرکت‌ها هیچ زیانی از این نوسان‌ها نخواهند داشت.

عناوین برگزیده