به گزارش می متالز، در کنار اخبار متناقض و خوب و بدی همچون: صید بنیانکن ترال در خلیج فارس که این روزها درباره حضور چینی ها در کشورمان می شنویم، ساخت قطار سریعالسیر تهران- قم- اصفهان خبر خوشی بود که احتمالا می تواند معامله ای برد-برد برای ایران و چین تلقی شود. ضمن اینکه به محیط زیست نیز نه تنها آسیبی وارد نمی کند بلکه موجب حفظ آن نیز می شود.
در سال 1393 که کار ساخت این پروژه ریلی آغاز شد، قرار بود که شرعت سیر در این مسیر به ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد که سال گذشته به ۲۵۰ کیلومتر کاهش یافت، اما دوباره با توجه به شرایط و تکنولوژی روز قطارهای پر سرعت در دنیا، به همان سرعت ۳۰۰ کیلومتر برگردانده شد.
این در حالی است که خود چین در حال حاضر در حال ساخت قطارهای پرسرعت شهری تا 350 کیلومتر بر ساعت است و سرعت سیر قطارهای این کشور در ورژن برقی نیز تا 600 کیلومتر بر ساعت می رسند.
ددلاین تکمیل پروژه تا 3 سال دیگر خواهد بود که با سرمایه گذاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل انجام خواهد شد.
قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان به طول ۴۰۹ کیلومتر است که با بهرهبرداری از این خط آهن با سرعت ۳۰۰ کیلومتر برساعت، زمان سفر تهران به اصفهان با پیشبینی جابجایی ۱۶ میلیون مسافر در سال به کمتر از دو ساعت میرسد. اگر این گروژه به سرانجام برسد، نخستین خط ریلی پرسرعت کشور به راه خواهد افتاد و این به معنی ورود ایران به عصر جدید سرعت خواهد بود.