تاریخ: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۴۰
بازدید: ۳۵۶
کد خبر: ۱۳۲۰۱۶
سرویس خبر : متالورژی و مواد
دلایل مخالفت محیط‌زیست با احداث کارخانه کک‌سازی؛

سوادکوه را آلوده کک‌سازی نکنیم/ ساخت کارخانه پتروشیمی مازندران در مسیر مجوزها

می متالز - برخی نمایندگان مردم مازندران در مجلس طی سال‌های اخیر پیگیر بهره‌برداری از معادن زغال‌سنگ در این استان بوده‌اند، طوری که با پیگیری آنها و باتوجه به فعالیت معادن متعدد در سوادکوه، طرح کک‌سازی توسط شرکت ایمیدرو تهیه و سرمایه‌گذار آن هم مشخص شد، این طرح اما با مخالفت جدی اداره محیط‌زیست مازندران مواجه و به فراموشی سپرده شد.
سوادکوه را آلوده کک‌سازی نکنیم/ ساخت کارخانه پتروشیمی مازندران در مسیر مجوزها

به گزارش می متالز، مازندران یعنی دریا، یعنی جنگل، یعنی جنگل‌های هیرکانی و باستانی... درواقع همه مازندران را به همین ثروت‌های طبیعی بی‌نظیرش می‌شناسند، اما این استان مثل سایر نقاط کشورمان از نعمت معادن غنی مثل زغال‌سنگ، سنگ‌های تزئینی، شن و ماسه و... نیز برخوردار است که برخی از آنها هم اکنون درحال بهره‌برداری است.

با این حال برخی مسوولان در برخی نهادهای دولتی و عمومی خواستار استحصال بیشتر از معادن این استان هستند، به‌ویژه معادن زغال‌سنگ که گفته می‌شود حجم قابل توجهی از آن در دل زمین و قلب کوهستان‌های مازندران پنهان است. 
 

البرز مرکزی رگ اقتصادی شهرستان سوادکوه
 

در این بین البرز مرکزی رگ اقتصادی شهرستان سوادکوه و بخشی از مازندران بود که تا 7 هزار نفر کارگر و کارمند داشت، با خصوصی‌سازی این شرکت هم کوچک و کوچک‌تر و با مشکلات زیادی مواجه شد.
 

زغال‌سنگ البرز مرکزی رابطه معیشتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی با مردم سوادکوه پیدا کرد و از مهمترین دلایل بسط و گسترش شهرستان سوادکوه و تثبیت این شهرستان نیز شناخته می‌شود.

حضور 7 هزار پرسنل در این شرکت و پشتیبانی اشتغالزایی برای شهرها و شهرستان‌های اطراف استان مازندران و حمایت قابل توجه مالی این شرکت از فعالیت‌های عمرانی و اجتماعی و فرهنگی و عام‌المنفعه زبانزد خاص و عام بود.

مردم شهرستان سوادکوه با حسرت از زمانی سخن می‌گویند که صف طویلی از اتوبوس‌های شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی در نقل و انتقال کارکنان این شرکت در ساعات مشخصی در حرکت بودند که پویایی و تحرک شهرستان را به همگان نشان می‌داد.
 

برخی نمایندگان مردم مازندران در مجلس طی سال‌های اخیر پیگیر بهره‌برداری از معادن زغال‌سنگ در این استان بوده‌اند، طوری که با پیگیری آنها و باتوجه به فعالیت معادن متعدد در سوادکوه، طرح کک‌سازی توسط شرکت ایمیدرو تهیه و سرمایه‌گذار آن هم مشخص شد، این طرح اما با مخالفت جدی اداره محیط‌زیست مازندران مواجه و به فراموشی سپرده شد.
 

دلایل مخالفت محیط‌زیست با طرح احداث کارخانه کک‌سازی سوادکوه
 

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با بیان دلایل مخالفت خود با طرح احداث کارخانه کک‌سازی سوادکوه اظهار کرد: در خصوص کک‌سازی باید دو مسأله از هم تفکیک شود؛ اول از نظر حقوقی و دوم از نظر کارشناسی، منظر حقوقی یعنی ضرورت رعایت فاصله مورد نیاز کارخانه با مناطق مسکونی، و منظر کارشناسی هم یعنی لزوم رعایت استانداردهای اجرای طرح.
 

وی خاطرنشان کرد: ما در خصوص کک‌سازی جلسات متعددی گذاشتیم با نمایندگان سابق منطقه، استاندار و شرکت مجری طرح که در هیچ‌کدام از دو موضوع حقوقی و کارشناسی نتوانستند ما را قانع کنند؛ چراکه مکان از نظر جانمایی نامناسب است و فاصله کمی با منطقه مسکونی دارد و با حرکت به سمت شمال یا جنوب، به مناطق مسکونی دیگری نزدیک می‌شود و مشکل حل نمی‌شود و از این منظر امکان اجرای طرح در نقطه مورد نظر سرمایه‌گذار و مجری طرح وجود ندارد.
 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با تأکید بر این‌که طرح کک‌سازی به تنهایی به اندازه تمام صنایع استان وقت و زمان محیط‌زیست را گرفت و همه به دنبال مسیری بودیم که مشکل حل شود، اما موفق نشدیم، می‌افزاید: این طرح از نظر کارشناسی یعنی رعایت استانداردهای زیست‌محیطی هم نتوانست توقعات اداره محیط‌زیست را برآورده کند.

وی تصریح کرد: محیط‌زیست مخالف با گسترش صنایع نیست، اما ما موظف هستیم حداقل‌های ضوابط و قانون را رعایت کنیم، به‌ویژه در خصوص کک‌سازی که اگر رعایت نشود انواع بیماری‌های خطرناک را ایجاد و خسارت سنگینی بر سر شهروندان آوار می‌کند.
 

راه‌اندازی طرح جایگزین با مشکلات زیست محیطی کمتر
 

حسین‌قلی قوانلو طی گفت‌وگویی با بیان اینکه از حدود 9 ماه پیش بحث جایگزین کارخانه کک سازی سوادکوه مطرح است، گفت: مذاکراتی را در این مدت داشتیم که امیدواریم بتوانیم طرحی را امسال در اینجا راه‌اندازی کنیم که مسائل و مشکلات زیست محیطی کمتری داشته باشد.
 

وی افزود: سرمایه‌گذاری را از شرکت توسعه معادن و فلزات را به سوادکوه آوردیم که منطقه و امکانات زیربنایی موجود را ببینند تا تصمیم گیری لازم برای جایگزینی طرح کک سازی گرفته شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه احداث کک سازی به دلایل زیست محیطی متوقف شده است، گفت: حیف است که زیبایی‌های منطقه سوادکوه را با چنین طرح‌هایی آلوده کنیم.
 

این مسوول در مورد تولید زغال سنگ نیز، افزود:برنامه ریزی کردیم که بتوانیم با افزایش تولید در سال جهش تولید، امسال از واردات زغال کم کنیم.
 

مخالفت نمایندگان با ساخت کک‌سازی در شهرستان سوادکوه
 

کمال علی‌پور نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه ما موافق ساخت کک‌سازی در شهرستان سوادکوه نیستیم، به ایجاد شرایط دیگر و احداث دو کارخانه دیگر برای اشتغال در شهرستان اشاره کرد و در رابطه با صنایع پتروشیمی گفت: مجوز ساخت کارخانه پتروشیمی برای استان مازندران گرفته شده است.
 

شهرستان سوادکوه اکنون بیش از 40 هزار نفر جمعیت دارد و بخش اساسی دخل و خرج این شهرستان با حقوق بازنشستگان البرز مرکزی و کارگران هزار و 200 نفری آن است و اگر طرح‌ احیای البرز مرکزی و طرح جایگزین کک‌سازی مشخص و اجرایی شود نقش اساسی در پویایی شهرستان دارد.

عناوین برگزیده